جمعی از اساتید دانشگاه خواجه‌نصیر:

هرگونه نظارت فراتر از نظارت‌های مرسوم بین‌المللی از نظر ما مردود است

جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیانیه‌ای پیرامون مذاکرات لوزان عنوان کردند: هرگونه نظارت فراتر از نظارت‌های مرسوم برای سایر کشورها از جمله پذیرش پروتکل الحاقی از نظر ما مردود است.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۵۴
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارشخبرگزاری بسیج، جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیانیه‌ای پیرامون مذاکرات هسته‌ای لوزان به نکات مثبت و منفی این بیانیه اشاره کردند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

« ما جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن اعلام حمایت قاطع از مواضع مدبرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری در مورد موضوع هسته‌ای لازم دیدیم مواردی را به اطلاع مسئولان کشور و اعضاء تیم مذاکره کننده و عموم ملت عزیز ایران اسلامی برسانیم.

ضمن تشکر از زحمات مسئولان مذاکره کننده اعلام می‌داریم که بیانیه لوزان سوئیس اگرچه دارای نکات مثبتی است اما در عین حال ابهامات زیادی نیز وجود دارد که لازم است مورد مداقّه بیشتر مسئولان ذیربط قرار گیرد.

از نکات مثبت این بیانیه این است که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.
در مقدمه بیانیه به صراحت برداشتن جامع تحریم‌ها بعنوان یکی از اهداف توافق قید شده گرچه در متن ابهامات و اشکالاتی راجع به این موضوع وجود دارد.
حق ایران در تحقیق و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است.

ولی نکات منفی نیز به این صورت است که برای حق ایران در تحقیق و توسعه محدودیت در نظر گرفته شده است.

اینجانبان به عنوان اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی محدودیت قائل شدن در حوزه علم و پژوهش را غیر منطقی، غیر قانونی و ظالمانه می‌دانیم.
طبق رهنمود مقام معظم رهبری هرگونه نظارت فراتر از نظارت‌های مرسوم برای سایر کشورها از جمله پذیرش پروتکل الحاقی از نظر ما مردود است.
در متن بیانیه برای آژانس امکان دسترسی‌های وسیع در نظر گرفته شده است. دسترسی‌های فراتر از NPT و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برخط (online) برای نظارت بر برنامه هسته‌ای توسط آژانس قابل قبول نیست.
در متن بیانیه حذف تحریم‌ها به تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به مسائل هسته‌ای منحصر شده نه کل تحریم‌ها، ضمن اینکه این بند اصولا تفسیرپذیر است و با در نظر گرفتن دغلکاری و خدعه بازی شیطان بزرگ باید نسبت به اصلاح آن عنایت ویژه داشت.
برخلاف ادعای مسئولان کشور در متن بیانیه لغو تحریم‌ها همزمان با امضای توافق نیست، بلکه همزمان با اقدامات و تعهدات هسته‌ای ایران است که از سوی آژانس راستی آزمایی شده باشد.»

به نظر می رسد ادعاهای مطرح شده در گزاره برگ آمریکایی مبتنی بر همین ابهامات و اشکالات موجود در بیانیه می باشد که باید از سوی مسئولین مورد امعان نظر جدی قرار گیرد.

     و من الله التوفیق

                                        جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

ارسال نظرات