نمایندگان مجلس شورای اسلامی به درخواست تغییر دستور صحن علنی مجلس برای «طرح استانی شدن انتخابات مجلس» رأی مثبت دادند.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۱۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان به درخواست تغییر دستور برای بررسی اولویت‌دار طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» رأی مثبت دادند.

وکلای ملت پس از استماع نظرات طراح، مخالف و موافق با بررسی اولویت‌دار طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی موافقت کردند.

بر اساس این گزارش، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان یکی از متقاضیان درخواست تغییر دستور صحن علنی طی اظهاراتی با یادآوری اینکه انتخابات مجلس نزدیک است،  این سؤال را مطرح کرد که باید این طرح برای انتخابات آتی تصویب شده و اجرایی شود؟

وی با بیان اینکه وزارت کشور باید تکلیف خود را در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان مجری انتخابات بداند، اظهار داشت: نمایندگان به این نکته توجه کنند که اکنون بحث تغییر دستور مطرح است و قرار نیست ما وارد جزئیات شویم پس من تقاضامندم به تغییر دستور رأی دهیم آنگاه در کمیسیون جزئیات بررسی و کارشناسی خواهد شد.

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با درخواست تغییر دستور، این سؤال را مطرح کرد که هدف از ارائه این طرح چه بوده است؟

وی در بیان اهداف طرح مذکور گفت: انگیزه طراحان خوب است زیرا می‌گویند مجلس باید در شرایطی قرار بگیرد که به قانونگذاری پرداخته و مشغول امور جزئی نشود که این مطالب دست است اما سؤالات اساسی در این بین وجود دارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس در ادامه گفت:‌ وقتی شما انتخابات را استانی می‌کنید آیا به این اندیشیده‌اید که افراد برای کسب رای استان چه کنند؟ آنهم در زمانی که در کشور ما احزاب با پایه مردمی و خواست عمومی وجود ندارد.

جعفری اضافه کرد: علیرغم آنچه گفته می‌شود با استانی شدن انتخابات مجلس هزینه تبلیغات کاهش می‌یابد، اما باید بگوم هزینه تبلیغات بیشتر هم خواهد شد.

وی عدم توجه به مناطق محروم را یکی از مشکلات طرح استانی شدن انتخابات دانست و افزود: رابط بودن مجلس با مردم و انتقال دغدغه‌های عمومی به دولت یکی از ویژگی‌های مجلس است به همین دلیل نباید طوری عمل کنیم که این ویژگی از خانه ملت گرفته شود؛ البته این موضوع را نیز باید بیان کنم که برداشت من این است که برخی نهادها مانند شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات با این طرح مخالفند.

در ادامه محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با درخواست تغییر دستور صحن علنی مجلس گفت: اکنون جزئیات طرح مطرح نیست بلکه تغییر دستور مطرح شده است.

وی اضافه کرد: باید موضوع مربوط به انتخابات تعیین تکلیف شود تا فضا برای تمامی کسانی که می‌خواهند در این عرصه حضور داشته باشند فراهم شود.

وی اضافه کرد: استانی شدن انتخابات باعث می‌شود نمایندگان بیشتر به نقش ملی و استانی خود بپردازند و از نگاه نقطه‌ای برای کشور دور شوند.

نماینده مردم بوکان در مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید به مسائل کل استان خود توجه کنند،‌ تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات باعث می‌شود فضای بررسی مطالبات ملی و استانی فراهم شود.

عثمانی همچنین استانی شدن انتخابات مجلس را عاملی دانست تا تمامی کسانی که قصد دارند در فضای انتخابات تلاش کنند از فضا آگاه شده و با آگاهی برای انتخابات برنامه‌ریزی کنند.


ارسال نظرات