نماینده مسیحیان ارمنی شمال در مجلس با بیان اینکه زیاده‌خواهی‌های آمریکا نباید خطوط قرمز کشور ما را با تغییرات مواجه کند، گفت: ما به آمریکا اعتماد نداریم و مسئول این عدم اعتماد نیز خود آمریکا است.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۲۲
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

به گزارشخبرگزاری بسیج، کارن خانلری نماینده مسیحیان ارمنی شمال و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور مجلس گفت: تلاش تیم ایرانی در مذاکرات 1+5 درخور تقدیر است و مهمترین دستاورد ما در این مذاکرات این است که این پیام را به جهانیان انتقال دادیم که ایران برای تامین منابع انرژی و آب شرب مورد نیاز خود در حین صیانت از استقلال ملی آگاهانه در بهره‌برداری صلح‌آمیز هسته‌ای گام برمی‌دارد و این مسئله ادامه همان حماسه سیاسی است که از انقلاب اسلامی نشأت می‌گیرد.

وی افزود: حالا که تیم مذاکره کننده مرحله تفاهم را پشت سر گذاشته و وارد مرحله توافق می‌شود، نگرانی‌هایی وجود دارد.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال در مجلس با بیان اینکه زیاده‌خواهی‌های آمریکا نباید خطوط قرمز کشور ما را با تغییرات مواجه کند، گفت: ما به آمریکا اعتماد نداریم و مسئول این عدم اعتماد نیز خود آمریکا است، ما نمی‌توانیم با کشوری مذاکره کنیم که از یک طرف با ما پای میز مذاکره می‌نشیند و از طرف دیگر داد از گزینه‌های روی میز دارد.

خانلری ادامه داد: نباید در مواضع اصولی ما خللی ایجاد شود، جو بازدارنده‌ای برای کشور به وجود آمده است که باید به تقابل با آن پرداخت.

وی با بیان اینکه سازوکار لغو تحریم‌ها شدیدا نامشخص است، اظهار داشت: قسمتی از تحریم‌ها کاملا ناعادلانه در مورد مسائل حقوق بشر لحاظ شده است و جای نگرانی است که نظارت بر عرصه دفاعی نیز تعمیم یابد، این مسئله غیرقابل پذیرش است.

خانلری اضافه کرد: یکی دیگر از موارد نگران کننده راستی‌آزمایی از سوی آژانس است زیرا مادامی که استقلال آژانس و سابقه عملکرد غیربیطرفانه شورای حکام زیر سؤال است نمی‌توان راستی‌آزمایی آنها را ملاک دانست.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال در مجلس گفت: سیاست‌های ضدایرانی عربستان و ادعای رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه کشور ما منطقه را به جنگ‌های نیابتی تحریک می‌کند نیز مطرح شده و در این میان مواضع وزارت امور خارجه ایران غیرقابل قبول است.

خانلری افزود: ادعای اردوغان بار حقوقی داشت ولی نه تنها تکذیب نشد بلکه با سفر وی به ایران این ادعا عملا بدون پاسخ ماند.

وی در ادامه با اشاره به یکصدمین سالروز نسل‌کشی ارامنه از سوی دولت وقت ترکیه عنوان کرد: دولت به وقت ترکیه یکصدسال پیش اقدام به مهاجرت اجباری مسیحیان کرد که قسمت بسیاری از ارامنه، آشوریان و یونانیان قربانی شدند و دولت‌های ترکیه در سال‌های بعد نیز کردها و علویان مسلمان هم مورد نسل‌کشی قرار دادند ولی ایران در زمره اندک کشورهای منطقه است که هیچ گروهی تحت کشتار و تعدی این کشور نبوده است زیرا سنت‌های ایران آمیخته با آموزه‌های خاندان نبوت بوده است و گروه‌های مختلف در ایران با صلح و آرامش زندگی می‌کنند.

وی گفت: جامعه ارامنه ایران از جمهوری اسلامی تقاضای شناسایی رسمی نسل کشی ارمنیان را دارد.


ارسال نظرات