معاون فنی مرکز بهداشت مازندران برنامه‌های هفته سلامت در استان را تشریح شد.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۴۴
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

 


 


 

خبرگزاری بسیج مازندران، با توجه به در پیش بودن هفته سلامت و الگوهای نادرست تغذیه، کم‌تحرکی و بالا بودن رتبه چاقی در مازندران، گفت‌وگو با نادر آهنگر معاون فنی مرکز بهداشت مازندران در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

شعار امسال هفته سلامت چیست؟

 

روز جهانی بهداشت 18 فروردین‌ماه است که براساس نظر وزارت بهداشت، اول لغایت هفتم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته سلامت نامگذاری شد.

 

امسال هفته سلامت با شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» نام‌گذاری شده‌ که البته در این هفته برای هر روز نیز عنوانی انتخاب شده است.

 

روز اول

 

اولین روز هفته سلامت با عنوان «عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» است که بحث همکاری‌های بین بخشی و اجرای سیاست‌های کلی نظام سلامت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در آن روز مورد تأکید است.

 

در این راستا کارگروه سلامت و امنیت غذایی در مازندران برگزار می‌شود که یکی از مصوبات آن انعقاد تفاهم‌نامه میان ادارات و دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه سلامت است.

 

روز دوم

 

روز چهارشنبه، با عنوان «سبک زندگی سالم و اسلامی» نام‌گذاری شده که برای این روز برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشجویان، نشست با ائمه جماعات و جشن ازدواج دانشجویی را در دستور کار داریم.

 

روز سوم

 

روز پنج‌شنبه با عنوان «عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی» نامگذاری شده که بحث ویزیت‌های سیار در مناطق محروم مازندران را در برنامه داریم.

 

همچنین افتتاح خانه‌های بهداشتی و درمانی در اولویت قرار دارد.

 

روز چهارم

 

روز جمعه با عنوان «آموزش همگانی و برنامه خودمراقبتی» نام‌گذاری شده که مدیران شبکه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان‌های مازندران در مصلاهای جمعه سخنرانی دارند.

 

در این روز برپایی چادر اطلاع‌رسانی در زمینه سلامت و ارائه خدمات مشاوره‌ای، تغذیه و اندازه‌گیری فشارخون و مسائلی از این قبیل و همچنین برنامه‌های پیاده‌روی خانوادگی اجرا می‌شود که در شهرستان نکا برنامه‌ای ویژه‌ای داریم.

 

روز پنجم

 

روز شنبه با عنوان «مشارکت اجتماعی» نام‌گذاری شده که برنامه محوری در این روز نواخته شدن زنگ سلامت به‌صورت نمادین در مدرسه دخترانه حافظ شهرستان ساری است.

 

البته در این روز مسابقات مختلفی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود که مسابقات نقاشی برای مقاطع ابتدایی و مسابقات مقاله‌نویسی برای مقاطع راهنمایی با موضوع سلامت، با اهدای جوایز داریم.

 

روز ششم

 

روز یک‌شنبه، با عنوان «سلامت و ایمنی غذا» نام‌گذاری شده که در این روز جشنواره غذای سالم با همکاری داوطلبان سلامت در محله‌های شهرستان‌های مازندران برگزار می‌شود.

 

در این روز جلسه‌ای با اصناف و انجمن‌های مواد غذایی در ارتباط با این بحث داریم.

 

روز هفتم

 

روز دوشنبه با عنوان «اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه‌گذاری» نامگذاری شده است که قرار شد بر نحوه کاهش هزینه‌ها صرفه‌جویی و مدیریت داشته باشیم و همچنین برگزاری میزگردهای تخصصی و مصاحبه مطبوعاتی از برنامه‌های این روز است.

 

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین معضل در بحث سلامت چیست؟

 

در حال حاضر مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فود به‌عنوان معضل محسوب می‌شود و با توجه به طعم خوب و ظاهر جذاب آن این غذاها برای کودکان به ارزش تبدیل شده، به‌گونه‌ای که درصورت تعطیلی بوفه‌های مدارس با مقاومت دانش‌آموزان مواجه می‌شویم.

 

در بحث مصرف دخانیات و قلیان نگرش‌های نادرستی وجود دارد و برخی افراد تصور می‌کنند که قلیان سالم‌تر از سیگار است، درحالی‌که اثرات تخریبی قلیان 10 تا 20 برابر سیگار است.

 

در بحث فاضلاب، متأسفانه فاضلاب به‌راحتی در معبرهای عمومی رهاسازی می‌شود که این موضوع آلودگی‌های بسیاری را به‌همراه دارد.

 

همچنین بحث مواد الکلی و اعتیادآور نیز شایع است و آمار ازدواج رو به کاهش و آمار طلاق رو به افزایش است که یکی از دلایل آن تهاجم فرهنگی و بحث ماهواره است که اثرات منفی بر نگرش افراد برجای می‌گذارد.

 

به نظر شما دلیل بالا بودن رتبه چاقی در مازندران چیست؟

 

از تحرک کافی برخوردار نیستیم و حتی زنگ ورزش در مدارس جدی گرفته نمی‌شود، درحالیکه توصیه می‌شود هر هفته 150 دقیقه ورزش در فواصل مختلف داشته باشیم که این موضوع مورد توجه نیست.

 

مصرف زیاد کالری یکی از دلایل چاقی افراد است، تعادل در خوردن غذا رعایت نمی‌شود و افراد در مصرف غذا زیاده‌روی می‌کنند.

 

توصیه شما برای داشتن زندگی سالم به مردم چیست؟

 

اعتقاد ما این است که مردم مواد غذایی را متعادل و به‌درستی مصرف کنند، همچنین درصورتیکه سبک زندگی سالم و اسلامی اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات را نداریم.

 

امسال بهعنوان سال «بهداشت محیط و تغذیه» اعلام شده که درخواست ما این است سازمان‌ها و ادارات مرتبط بخش غذا و سلامت همکاری لازم را با ما داشته باشند و پیگیری اجرای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی نیز در اولویت قرار گیرد.

 

همچنین با توجه به بحث کشاورزی در مازندران، کشاورزان باید اطلاعاتی درباره مصرف سموم از کارشناسان کشاورزی داشته باشند که استفاده نادرست از این سموم، اثرات مخربی را برای سلامت افراد جامعه به همراه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها