زیباکلام در نشست «بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای»:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا به خاطر مسأله هسته‌ای با ما دشمنی ندارد آنها به خاطر بحث استکبارستیزی است که با ما دشمن هستند.
کد خبر: ۸۵۱۳۰۶۳
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیده‌بان آمریکا)‌ با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان که ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آمریکا به خاطر مسأله هسته‌ای با ما دشمنی ندارد آنها به خاطر بحث استکبار ستیزی است که با ما دشمن هستند.

وی با مشابه دانستن جنگ و مسأله هسته‌ای گفت: کسانی که به توافق ژنو حمله کردند متوجه نبودند که شاخه‌ای را می‌برند که خودشان روی آن نشسته‌اند چون تا قبل از اینکه دلواپسان و اصولگرایان در رابطه با مذاکرات حرفی بزنند کسی جرأت نمی‌کرد در این رابطه صحبت کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در گذشته در رابطه با مساله هسته‌ای یک تفکر وجود داشت مانند بحث یمن که یک تفکر وجود دارد و آن هم تفکری است که نظام می‌گوید.

زیباکلام تاکید کرد: برخی‌ها می‌گویند که صنعت هسته‌ای باعث برهم زدن معادلات جهانی می‌‌شود و سلطه را بر هم می‌ریزد یا این که می‌گویند صنعت هسته‌ای باعث پیشرفت می‌شود و دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم ولی هیچ کدام دلیل واقعی مخالفت آمریکا با برنامه هسته‌ای ما نیست. 

این استاد دانشگاه افزود: من نمی‌دانم چه چیزی باعث بزرگی یک ملت می‌شود ولی قطعا فعالیت هسته‌ای نیست زیرا پاکستان و کشورهای دیگری که این فناوری را دارند هیچ وقت وضعیت خوبی نداشته‌اند.

زیباکلام تصریح کرد: ما در غنی‌سازی کاری را انجام می‌دهیم که چندین سال پیش انجام شده است در بحث خودرو سازی هم کاری را می‌کنیم که 70 سال پیش آن را انجام داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد احمدی‌نژاد در رابطه با مسأله هسته‌ای گفت: احمدی‌نژاد کسانی را که سعی می‌کردند هسته‌ای را طوری جلو ببرند که ما را در مقابل کشورهای دیگر قرار ندهد خائن دانست و می‌گفت فناوری هسته‌ای 250 صنعت به همراه خود می‌آورد و من می‌خواهم 25 صنعت یا حداقل یک صنعت آن را به من بگویند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: چه در مذاکرات به نتیجه برسیم و چه به نتیجه نرسیم این مذاکرات بزرگترین دستاورد را داشته است و آن این است که برای اولین بار می‌شود درمورد بحث هسته‌ای صحبت کرد.

زیباکلام در ادامه در پاسخ به اظهارات کوشکی گفت: شنیدن جفایی که به عباس عبدی شد و ستمی که به محتشمی رفت دردناک است.

وی در تکمیل سخنان خود ادامه داد: اینکه شما در مورد دیکتاتوری و استبداد صحبت کنید خنده‌دار است می‌توان تعداد زندانیان سیاسی در دوره‌های مختلف را شمرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: داستان هسته‌ای ما سر مسأله استکبار ستیزی است و نه بحث هسته‌ای و فردو. کسانی که در این چند سال از بابت مساله هسته‌ای کاسبی می‌کردند از توافق ناراحت هستند البته هنوز هم معلوم نیست که توافق به نتیجه برسد و کاسبی‌ها خاتمه پیدا کند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند ما در بحث هسته‌ای موشکی و غیره پیشرفت کرده‌‌ایم و از الهام بخشیدن نظام جمهوری اسلامی در منطقه صحبت می‌کنند برای من جالب است که نظامی که برای جوانان یمن،‌لبنان و فلسطین الهام‌بخش بوده چرا برای جوانان خودش نتوانسته الهام‌بخش باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ نظامی که قدرت آنچنانی داشت و از موشک‌‌هایی با قدرت بالا استفاده می‌کرد چون اصلاحات نکرده بود با بحرانی با عنوان دیوار برلین فرو ریخت آیا برای یک نظام فقط ساخت هواپیمای بدون سرنشین کافی است پش چرا شوروی نتوانست ادامه دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: این که کوشکی می‌گوید «رزم‌آرا بخواب که صادق زیباکلام بیدار است» درست می‌گوید چون من اولین کسی بودم که گفتم این فناوری هسته‌ای که شیرازه مملکت را پای آن ریختید چه فایده‌ای دارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تمام بودجه محیط زیست سال 94چیزی حدود 160 میلیارد تومان است با این مبلغ هم باید حقوق و مزایای کارکنان را داد و هم ابتکار باید جلوی ریزگردها را بگیرد و تالاب انزلی و دریاچه ارومیه را نجات دهد و هم فکری به حال هوای تهران کند.

وی افزود: من نمی‌دانم چقدر برای صنعت هسته‌ای یا صنعت موشکی که 2 هزار هدف را با هم می‌کوبد هزینه می‌کنید ولی سرانه بهداشت ما خیلی بالا نیست. سرانه آموزش و پرورش هم همینطور ما باید به اینها که چقدر برای محیط زیست و آموزش و پرورش خرج می‌کنیم افتخار کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه  تهران یادآور شد: ژاپن تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود را بسته است ما در این مدت چقدر صرف صنعت هسته‌ای کرده‌ایم اورانیومی که در فردو تولید می‌کنیم چقدر تمام می‌شود برخی‌ها صنعت هسته‌ای را فقط برای بهره‌برداری خودشان می‌خواهند و آن را گوساله سامری کرده‌اند که هیچ کس به آن نزدیک نشود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر کدام از روسای جمهور که اجازه ندادند در مورد هسته‌ای صحبت شود بزرگترین ظلم را به ملت کردند. ما اگر بخواهیم بگوییم مساله‌ای مشکل دارد می‌‌گویند «رزم‌آرا بخواب که زیباکلام نوکر انگلیس بیدار است».


ارسال نظرات