در گفتگو عضو کمیسیون بودجه مجلس با بسیج تشریح شد

پشت پرده سیاسی عدم حذف یارانه پردرآمدها

عضو کمیسیون بودجه مجلس علت بی علاقگی دولت به پیگیری حذف یارانه پردرآمدها را مسائل سیاسی و انتخاباتی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۱۳۰۶۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

غلامرضا اسد الهی  عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت :برای حذف دهک های بالای جامعه باید اراده ای قوی باشد. از طرفی هم قانون این موضوع را به دولت واگذار کرده و هیچ مانعی برای این کار ندارد و حتی نیاز نیست در بودجه دیده شود زیرا در این حالت نهایتا قرار است رقمی به خزانه وارد شود که این رقم مطابق با رده هایی که برای این ردیف در نظر گرفته شده بود هزینه میشود و نیازی به اجازه از مجلس نیست .

 این نماینده تصریح کرد:درحال حاضر رقمی به کسانی که نباید پرداخت می شود و قرار است حذف شود و این هیچ معذوریت قانونی ندارد و  به نظر میرسد مقداری نگاه به این موضوع سیاسی است و علی رقم اینکه تیم اقتصادی دولت به این شیوه پرداخت اعتراض دارند و انتقادات هم  وارد است اما کماکان به لحاظ سیاسی شیوه غلط گذشته ادامه  یافته است  و این موضوع  جای هیچ توجیهی ندارد؛ در همه دنیا هم یارانه بصورت هدفمند پرداخت میشود و این پرداخت بصورت مساوات نه مد نظر قانون گذار بوده است و نه توجیه اقتصادی دارد اگر قراربر عدالت باشد نیز این کار عادلانه نیست.

وی تاکید کرد زمانیکه این قانون به مجلس آمد قرار بود دهک های پایین جامعه و نیازمند ترین دهک ها بهره ببرند که الان دارند کمترین میزان را استفاده میکنند و مرفهین دارند60در صد یارانه را استفاده میکنند.

اسد الهی تاکید کرد : باید از این افراد پردرآمد یارانه را کم بکنیم و به طبقات پایین بصورت پلکانی اضافه کنیم و به بخشهای تولید خدمات اجتماعی و سلامت از محل اجرای این طرح پرداخت شود اما در هردو دولت این قانون به درستی اجرا نشده است و کما کان همان رویه غلط ادامه یافته که جز هدر دادن بیت المال نیست .

وی علت بی علاقه گی دولت به اجرایی کردن این طرح را منافع برخی افراد دانست و گفت :منافعی قطعا هست که دولت اقدامی نمی کند.اینها بیشتر بحث های سیاسی مرتبط  با انتخابات است ، خود داری برخی افراد به خاطر منافع سیاسی است و نگران محبوبیت خود هستند و بلاخره وقتی متمولین اسم خود را برای گرفتن یارانه مینویسند  و حذف نمی کنند و دولت هم توجه ندارد و میخواهد همه را راضی نگه دارد که این کار هیچ توجیهی ندارد مگر اینکه منافع سیاسی در میان باشد .

وی تاکید کرد: بسیاری از اینها وقتی به عنوان کارشناس صحبت می کنند به این شیوه معترضند واما در مقام عمل اقدامی دیده نمی شود. این افراد همه ایراداتی که در مقام کارشناس می گرفتند را اجرایی کنند و اگر دولت میخواهد قانون را اجرایی کند که خودش بارها اعلام کرده میخواهد و هم خود دکتر روحانی و هم نوبخت اعلام کردند قصد انجام این کاررا دارند، قانون اجازه داده دهک های بالا را حذف کند و دولت این اجازه را دارد ،اما اراده ای انگار در بخش های بالایی نیست و هرروز میخواهند توپ را به زمین دیگری بیاندازند و از طرفی قانون به درستی اجرایی نمی شود و بخش تولید و بخش هایی که ملزم به پرداخت یارانه به آن سمت هستند پرداخت نمیشود .

وی تصریح کرد :یارانه ها اختلاف طبقاتی را اضافه کرده و در مقطعی این مبلغ مناسب بود اما الان این مبلغ دردی را دوا نمی کند .

این عضو کمیسیون بودجه مجلس درباره کوتاهی قوه مقننه در این رابطه گفت:مجلس تا حالاپیگیر بوده و من بعد هم هست و من فکر میکنم که از ابزار هایی که دارد برای اجرای صحیح این قانون استفاده میکند.اما در مجلس هم عده ای بدنبال ارای انتخاباتی هستند و برخی از این پاسکاری ها به این خاطر است اما من معتقدم مجلس باید پای کار بایستد تا قانون کامل اجرایی شود .

 

ارسال نظرات