از شهریور سال جاری در مازندران صورت می‌گیرد
مدیرکل بهزیستی مازندران از اجرای «طرح بشیر» در جهت کاهش طلاق از شهریور سال جاری در این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۳۴۲۱
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

 


 


 

خبرگزاری بسیج مازندران، سیدسعید آرام در نشست خبری، با بیان اینکه با وجود تنگناهای مالی که سال 93 در سراسر کشور وجود داشت اما اتفاقات خوبی در بهزیستی مازندران رخ داد، بیان داشت: در توجه به سلامت، نگاه‌ها به سمت سلامت جسمی است، به همین منظور می‌خواهیم از دیدگاه دیگری به مقوله سلامت توجه کنیم.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی، جنبه‌های مختلفی اعم از معنوی، روحی و اجتماعی را برای تعریف سلامت درنظر می‌گیرد، افزود: در نظر داریم به مقوله سلامت از منظر اجتماعی توجه کنیم چراکه بهزیستی فعالیت و وظایف زیادی در حوزه سلامت اجتماعی برعهده دارد.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه طرح «بشیر» امسال برای نخستین‌بار در مازندران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای کاهش طلاق اجرایی می‌شود و مقدمات آن آماده است و تفاهم‌نامه هم با قوه‌قضائیه امضا شده است.

 

این مسئول با بیان اینکه این طرح از شهریورماه اجرایی می‌شود، بیان کرد: در بررسی علل مختلف طلاق، به این نتیجه رسیدیم برای رفع مشکل طلاق باید بسته کاملی از آموزش مهارت‌های زندگی را در مقاطع مختلف داشته باشیم، چون این‌گونه نیست که طلاق، نتیجه یک اختلاف بعد از ازدواج باشد و مشکلاتی از قبل وجود داشته است.

 

آرام با بیان اینکه طلاق ناشی از آگاهی نداشتن افراد از این مهارت‌ها است، گفت: پذیرش اجتماعی کسانی که مسئله طلاق برای آنها اتفاق می‌افتد به ویژه در بانوان، بسیار سخت بود.

 

وی با بیان اینکه در این طرح، آموزش‌هایی برای دوره دبیرستان، پیش از ازدواج، دوران نامزدی و دوران ازدواج تهیه کردیم، ادامه داد: طبق روال گذشته تمام پرونده‌هایی که از دادگستری برای طلاق به ما ارجاع داده می‌شد در این طرح گنجانده شده است.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به تعداد کم مراکز مشاوره کاهش طلاق در استان، افزود: این مراکز امسال به 40 مرکز افزایش پیدا می‌کند.

 

این مسئول با بیان اینکه در گذشته فقط پرونده طلاق‌های توافقی به بهزیستی ارجاع داده می‌شد و کار سختی است کسانی که به توافق برای طلاق رسیده‌اند را به سازش بکشانیم، اظهار کرد: از این پس تمامی پرونده‌هایی که به دادگاه خانواده می‌رود را به بهزیستی ارجاع می‌دهند تا آموزش‌های لازم دریافت شود و این کمک می‌کند که نگرش و آگاهی کافی را به خانواده‌ها ارائه دهیم و عوامل تهدیدکننده تحکیم وحدت خانواده را کنترل کنیم.

 

آرام با بیان اینکه این طرح کسانی که طلاق برایشان اتفاق افتاده را هم شامل می‌شود، تصریح کرد: آموزش‌ به افراد مطلقه را نیز داریم تا از مشاوره‌های ما استفاده کنند و زمینه توانمندی و امکان ازدواج مجدد برایشان مهیا شود.

 

وی با بیان اینکه کسانی که طلاق برای آنها اتفاق افتاده، انگیزه ازدواج مجدد را ندارند، گفت: تلاش ما این است که این افراد هم بتوانند باری دیگر تشکیل زندگی دهند.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره آمار طلاق اظهار کرد: سال 93 حدود هفت هزار و 29 پرونده از طریق دادگستری به مراکز بهزیستی ارجاع شد که 70 درصد این پرونده‌ها طلاق توافقی بود که از این پروندهها، حدود 50 درصد بیش از پنج سال، 20 درصد یک تا سه سال و 15 درصد در مرحله عقد و کمتر از یک‌ سال زندگی مشترک داشتند.

 

این مسئول افزود: 40 درصد خانم‌های زیر 20 سال، 50 درصد بین 20 تا 30 سال و 10 درصد بالای 30 سال بودند و در آقایان 70 درصد بین 20 تا 30 بوده است.

 

* اهتمام ویژه به آشنایی خانواده‌ها با آسیب‌های جدید اجتماعی

 

آرام با بیان اینکه در بانوان 10 درصد ازدواج اجباری و آقایان چهار درصد ازدواج اجباری داشتند، تصریح کرد: 25 درصد بانوان و 19 درصد در آقایان، والدین آنها با ازدواج این افراد موافق نبودند و 55 درصد هم قبل از ازدواج سابقه آشنایی با هم‌دیگر را داشتند.

 

وی با بیان اینکه برای این افراد 22 هزار جلسه روان‌شناسی و 18 هزار جلسه مددکاری، 200 جلسه آموزشی و هزار و 700 جلسه حقوقی داشتیم، ادامه داد: 800 پرونده طلاق منجر به سازش شد که حدود 15 درصد پرونده‌ها را شامل می‌شود و این مسئله برای ما ارزشمند است پرونده‌هایی که طلاق توافقی بوده منجر به سازش شده است.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه باید خانواده‌ها را با آسیب‌های جدید آشنا کنیم، افزود: به‌ واسطه سیستم‌های ارتباطی متعددی که در دنیا وجود دارد، آسیب‌ها به‌روز است.

 

این مسئول با بیان اینکه نقل مجلس بحث‌های جامعه ما، موضوع اعتیاد است، گفت: طبق آمار رسمی دو میلیون معتاد در کشور داریم که این افراد آسیب‌های دیگری را تجربه کرده و بعد به اعتیاد رو آورده‌اند.

 

آرام بی‌توجهی به آسیب‌های جدید مثل شبکه‌های اجتماعی را یک معضل خواند و با اشاره به اینکه سلامت، پایه و اساس نظام اجتماعی است و سلامت را باید از همه جنبه‌ها مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: به اندازه‌ای که به سلامت جسمی توجه می‌شود، به سلامت روح و روان توجه نمی‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه به محض اینکه از مراکز مشاوره نام می‌بریم، با واکنش خانواده‌ها مواجه می‌شویم، اضافه کرد: بسیاری از مشکلات روحی و روانی، زمینه‌ساز بیماری جسمانی است.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه اگرچه علت بسیاری از فوتی‌ها بیماری قلبی و عروقی عنوان می‌شود، بیان کرد: در حالی که بیماری قلبی عروقی ناشی از فشارهای روانی است که در زندگی تحمل کرده و به‌سادگی از کنار آن عبور می‌کنیم و مشکل را نادیده می‌گیریم.

 

* لزوم توجه خیران به‌ مسائل اجتماعی

 

این مسئول با بیان اینکه مشکل جامعه امروز ما، شیوع تغذیه نیست بلکه در روابط اجتماعی دچار مشکل هستیم که به مشکلات جسمی منجر می‌شود، اظهار کرد: مثل همه بیماری‌های جسمانی که از پزشک متخصص استفاده می‌کنیم در بروز مسائل روانی هم باید به متخصص این حوزه مراجعه کنیم و برای حضور در جلسات مشاوره و روان‌شناسی، دچار خجالت نشویم.

 

آرام با اشاره به اینکه همیشه مشکل را برای اطرافیان خود می‌بینیم و طلاق، کودک‌آزاری و اعتیاد را برای دیگران می‌دانیم، تصریح کرد: حتی اگر این مشکلات برای شخص ما اتفاق نیفتد اما تبعات ناشی از این مشکلات به ما برمی‌گردد.

 

وی با بیان اینکه به اندازه کافی مدرسه ساخته‌ شده و جامعه به موارد دیگری نیاز دارد، ادامه داد: کودکان در سر چهارراه‌ها تکدی‌گری می‌کنند به همین منظور تقاضا داریم خیران به‌ سمت مسائل اجتماعی سوق داده شوند چرا که مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده داریم.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه باید دانش‌آموزی وجود داشته باشد تا در مدرسه‌ای که می‌سازیم درس بخواند، یادآور شد: باید از ظرفیت‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌ها بهره ببریم چرا که اگر این مشکلات رفع شود، دیگر نیاز به امکانات بعدی و اقدامات ویژه نیست.

 

این مسئول با بیان اینکه مشکلات اجتماعی فراگیر بوده و محدود به افراد خاصی نیست، گفت: همه باید در کاهش مشکلات اجتماعی تلاش کنیم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها