خبرهای داغ:
به لحاظ نزدیکی سد کوار به شهر شیراز، این سد می تواند به عنوان پشتوانه ای برای حل بحران آب شرب شهر شیراز مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۸۵۱۳۵۳۲
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس،  مهندس داریوش دهقان فرماندار شهرستان کوار در نشست خبری با حضور خبرنگاران جراید، فضای مجازی و صدا و سیمای استان فارس که در فرمانداری شهرستان کوار برگزار شد، گفت: شهرستان کوار دشت حاصلخیز و پربرکتی است و به همین خاطر به آن کوار یعنی سبدی پر از میوه گفته اند اما بالاتر از اینکه کوار را به عنوان یک دشت حاصلخیز بشناسند به ارزش های والای آن و به 500 شهید، 1200 جانباز و 12 هزار رزمنده آن در دوران دفاع مقدس می شناسند.

داریوش دهقان شهرستان کوار را از قطب های کشاورزی و دامپروری استان معرفی و خاطر نشان کرد به جهت اهمیتی که در بحث تأمین آب و جلوگیری از خشکسالی وجود دارد، آب سد مهمترین و پایدارترین آبی است که صنایع، کشاورزی و بخش شرب می توانند از آن استفاده کرده و روی آن حساب کنند.

فرماندار کوار اشاره ای به قدمت سد کوار کرد و گفت: پروژه سد کوار در دوره اول ریاست جمهوری آیت اله هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی شده است و اکنون و پس از گذشت 7 دولت از آن و علیرغم مقرون به صرفه بودن آن و با وجود اینکه حجم عملیات این سد کمتر از خیلی از سدهای مشابه می باشد و حجم مخزن آن از خیلی از سدهای هم تراز بیشتر است، متاسفانه کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرماندار کوار اشاره ای به قدمت سد کوار کرد و گفت: پروژه سد کوار در دوره اول ریاست جمهوری آیت اله هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی شده است و اکنون و پس از گذشت 7 دولت از آن و علیرغم مقرون به صرفه بودن آن و با وجود اینکه حجم عملیات این سد کمتر از خیلی از سدهای مشابه می باشد و حجم مخزن آن از خیلی از سدهای هم تراز بیشتر است، متاسفانه کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهندس دهقان، سد میرزای شیرازی، بیمارستان و کارخانه ذوب آهن را از جمله اولویت های شهرستان دانست و گفت در سال گذشته 15 جلسه در تهران با وزیر، معاونین وزیر و پیمانکار داشته ایم و استاندار محترم نیز با بازدیدی که از محل سد داشت و با مشاهده دغدغه اصلی مردم شهرستان در خصوص سد، معاون عمرانی خود را چندین سفر به تهران اعزام نمود و اکنون مسئله سد کوار به یک دغدغه استانی تبدیل شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان کوار اشاره ای نیز به میزان اعتبارات هزینه شده و موردنیاز سد میرزای شیرازی کرد و گفت: برآورد هزینه ای که در سال 86 برای تکمیل سد شده بود مبلغ 40 میلیارد و 600 میلیون تومان بود و پیش بینی شده بود که پروژه سد کوار در سال 93 به اتمام برسد منتهی به دلیل عدم تزریق مناسب مالی و علیرغم فعالیت خوب پیمانکار، تاکنون فقط 12 میلیارد تومان به این سد تزریق شده است و پیمانکار نیز 8 میلیارد تومان طلبکار می باشد. این در حالی است که با برآوردی که اکنون آب منطقه ای فارس انجام داده است مبلغ 180 میلیارد تومان جهت تکمیل سد و تملک اراضی حوزه سد موردنیاز است و پیش بینی شده است در صورت تخصیص این اعتبار، پروژه سد میرزای شیرازی کوار در سال 96 به اتمام برسد.

فرماندار کوار گفت: امیدورایم سد مظلوم کوار که جزء اولین پروژه های وزارت نیرو و دارای کد تک رقمی می باشد با نگاه ویژه ای که استاندار محترم و پیگیری خوبی که نماینده محترم مردم در مجلس دارند و آینده کشاورزی، صنعت و شرب کوار به آن بستگی دارد، در سفر هیئت دولت به فارس مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

رئیس شورای اداری شهرستان کوار اشاره ای نیز به مشکلات روستاهای حوزه سد داشت و افزود از زمان کلنگ زنی این پروژه، به جهت اینکه پس از آب گیری سد، برخی از روستاهای حوزه سد زیر آب می روند، به لحاظ منع قانونی، هیچگونه ساخت و ساز دولتی در این منطقه صورت نگرفته و مردم منطقه نیز خواستار تعیین تکلیف هرچه سریعتر سد هستند.

مهندس دهقان حجم مخزن این سد را 206 میلیون مترمکعب عنوان کرد و با اشاره به اینکه سد میرزای شیرازی کوار نزدیک ترین سد به شهرستان شیراز می باشد و شهر شیراز نیز در بحران آبی به سر می برد، گفت: به لحاظ نزدیکی این سد به شهر شیراز، سد کوار می تواند به عنوان پشتوانه ای برای حل بحران آب شرب شهر شیراز مورد استفاده قرار گیرد. 

فرماندار کوار همچنین توضیحاتی در خصوص دیگر پروژه های موردنیاز شهرستان کوار از جمله بیمارستان، کارخانه ذوب آهن، کمربندی شهر کوار و شهرک صنعتی به خبرنگاران استان فارس ارائه نمود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها