خبرهای داغ:
کارشناس مقتل نگاری گفت: مرحوم آیت الله شوشتری عمر مرثیه خوانی برای سید الشهدا(ع) را فراتر از عمر عالم بیان کرده یعنی زمانی که خداوند و قلم و لوح بوده است.
کد خبر: ۸۵۱۳۶۱۸
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام میرزا محمدی پنجشنبه شب در دوره آموزشی سرگروه‌های حلقه‌های صالحین سازمان بسیج مداحان که در مجتمع ولایت قم برگزار شد، گفت: مرحوم آیت‌الله شوشتری عمر مرثیه خوانی برای سید الشهدا(ع) را فراتر از عمر عالم بیان کرده و گفته عمر مرثیه خوانی برای سیدالشهدا به زمانی بر می‌گردد که خداوند و قلم و لوح بوده است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) در روز محشر با پیراهن خونین حسین وارد محشر شده و مرثیه خوانی می‌کند، بهشتیان بعد از حساب و کتاب وارد بهشت نمی‌شوند و خواستار دیدار امام حسین(ع) هستند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بهشتیان امام حسین(ع) را با همان وضعیت بی‌سری که در کربلا داشته اند دیدار می‌کنند، عنوان کرد: آنقدر دور حضرت تجمع می ‌شود که انبیا می‌پرسند این تجمع برای چیست که فرشتگان در جواب می‌گویند این جمعیت حداث الحسین هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد زیادی دارای صدای خوش و طبع شعری خوبی هستند اما همه آنها توفیق خواندن و سرودن برای امام حسین(ع) را پیدا نمی‌کنند، لذا خداوند مداحان را گزینش کرده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به خصوصیات مداحان گفت: مداحان دارای 3 ویژگی هستند که نخستین آن وافد بودن است یعنی نیابت پذیرایی از صاحب خانه دارند و همچنین بدون اجازه صاحب خانه نیز نیامده‌اند.

وی ادامه داد: دومین ویژگی مداحان نیز طرفداری آنها از اهل بیت(ع) است یعنی محبت اهل بیت در دل آنها وجود دارد، همچنین مرثیه خوانی برای اهل بیت نیز سومین ویژگی مداحان است.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از ابزارهای مداح که باید به آن آگاهی کامل داشته باشد را بحث مقتل دانست و گفت: مقتل یک تک نگاری تاریخی است که ناظر به وقایع شهادت و اتفاقاتی که بعد از شهادت پیرامون شخصیت ملکوتی امام حسین(ع) و کسانی که آن در واقعه حضور داشتند، است.

وی با بیان اینکه پیش از امام حسین(ع) در مورد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نیز مقتل نگاشته شده است، اظهار کرد: پیشینه تاریخی مقتل نگاری به یکی از اصحاب امیرالمومنین (ع) می‌رسد که در مورد این حضرت نگاشته‌اند.

وی همچنین کتاب مقتل الحسین به تالیف اصبغ بن نباته را نخستین مقتل نگاشته شده در خصوص حضرت سید الشهدا (ع) عنوان و اعلام کرد: این مقتل نویسی در عصرهای مختلف ادامه داشته است تا آخرین مقتل معتبر که به دست آیت الله شیخ جعفر شوشتری به نام خصائص الحسینیه نوشته شد.

محمدی اظهار کرد: عده‌ای پیشینه مقتل نگاری را دوره صفویه اعلام می‌کنند در حالیکه می‌بینید مقتل نگاری سید الشهدا(ع) بعد از واقعه کربلا صورت گرفته و زائیده افکار نیست بلکه بر پایه روایات معتبر صورت گرفته است.

وی مقتل‌نگاری را کاری تخصصی عنوان کرد و گفت: در 50 سال اخیر این کار به صورت تخصصی صورت نگرفته است که یک ضعف در این زمینه محسوب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن رهبری که امروزه هر مداح برای خود یک رساله است تصریح کرد: امروز که مدرنیته نگاهش این است هر مداح یک رسانه محض است باید مداح بهتر عمل کند.

وی در پایان گفت: خیلی از روایات ناب در مقتل نگاری‌ها آمده است که مردم ظرفیت شنیدن آن را ندارد در همین راستا نباید هر روایتی که در مقتل‌ها آمده است برای مردم خوانده شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها