مروری بر سفرهای چند روز اخیر وزیر دفاع؛

3گانه دیپلماسی دفاعی ایران در کشورهای همسایه

وزیر دفاع کشورمان در چند روز اخیر با سفر به 3 کشور مختلف در ۲ کنفرانس مهم شرکت و با 7 وزیر دفاع دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۵۱۳۸۸۰
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان طی چند روز اخیر به 3 کشور منطقه سفر و با مقامات مختلفی دیدار کرد که شاید مهمترین آن حضور در روسیه بود.

پس از لغو عدم تحویل سامانه S-300 توسط پوتین رئیس جمهور روسیه، سردار دهقان برای امضای قرارداد تحویل این سامانه و همچنین شرکت و سخنرانی در کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 به این شهر سفر کرد.

دهقان پس از روسیه به جمهوری آذربایجان و سپس به ترکیه رفت تا در جهت پیشبرد مناسبات دفاعی اقدام کند.

در این گزارش مروری می‌کنیم بر دیدارها و سخنان وزیر دفاع در سفر به کشورهای روسیه، آذربایجان و ترکیه که در ادامه می‌خوانید:

*سردار دهقان پیش از عزیمت به روسیه: سامانه اس-300 را امسال در اختیار می‌گیریم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از عزیمت به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 گفت: از ابتدای آغاز به کار این دولت موضوع حل و فصل قرارداد فروش سامانه اس-300 مطرح بود و در ملاقات هایی که رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه داشت موضوع دست برداشتن از شکایت جمهوری اسلامی ایران به علت تحویل نگرفتن این سامانه و دریافت سیستم جایگزین از طرف روس مطرح بود.
وی گفت: سیاست نظام نیز در اختیار گرفتن این سامانه بر اساس قرارداد منعقده و با همان شرایط بود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: سال گذشته در همین کنفرانس موضوع تحویل این سامانه را مطرح کردیم و وزیر دفاع روسیه در سفری که به ایران داشت به توافق رسیدیم تا در چارچوب مشخص موضوع حل و فصل شود.
سردار دهقان گفت: همکاران ما در یک سال گذشته جزئیات قرارداد را بررسی کردند و مقرر شد تا پایان سال 2015 این سامانه در اختیار ایران قرار بگیرد و تا قبل از سفرم به کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 موارد حل شده باشد.
وی افزود: طرف روس با جدیت این مسئله را دنبال کرد و علاقه مند به حل آن بود و ما در این سفر این قرارداد را امضا خواهیم کرد.
سردار دهقان در ادامه گفت: آن چه که اهمیت دارد این است که از ابتدای عقد این قرارداد آمریکایی ها و رژیم صهیونیست مخالفت خودشان را با فروش این سامانه به ایران اعلام کردند و خواستار اجرایی نشدن این قرارداد بودند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: در مقطعی نیز رئیس جمهور روسیه دستور لغو قرارداد را اعلام کرد اما در این سفر این قرارداد عملیاتی می شود.

* تأکید وزرای دفاع ایران و اندونزی بر گسترش همکاری‌ دفاعی برای ارتقای توانمندی‌های جهان اسلام
سردار دهقان با حضور در مسکو با رایا میزارویاکودو وزیر دفاع اندونزی دیدار و درباره مسائل و تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز روابط دو جانبه تبادل‌نظر کردند.

وزرای دفاع ایران و اندونزی در این دیدار بر گسترش همکاری‌های دوجانبه برای ارتقای توانمندی‌های جهان اسلام و گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان تأکید کردند.

وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران و اندونزی همچنین با تبادل‌نظر درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه شرایط ملتهب منطقه خاورمیانه، اتخاذ راهکارهای عملی برای مقابله جدی و همه‌جانبه با تروریسم، افراط‌گرایی و گروه‌های تروریستی - تکفیری - صهیونیستی را امری ضروری دانسته‌اند و آن را زمینه‌ساز رشد و توسعه توانمندی‌ها و بکارگیری ظرفیت‌های جهان اسلام ارزیابی کردند.

*دهقان در کنفرانس مسکو: سرنوشتی مشابه صدام در انتظار عربستان است
وزیر دفاع در چهارمین نشست امنیت بین‌المللی مسکو که با حضور نمایندگانی از بیش از 40 کشور جهان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خوشوقتم که پس از سالی دوباره توفیق دیدار همکارانم را از کشورهای مختلف در این کنفرانس با اهمیت پیدا کردم و مایلم در آغاز تشکر و سپاس خود را از جناب آقای ژنرال سرگئی شایگو بابت دعوت میزبانی این کنفرانس اعلام نمایم.

1-مهمترین پیام اینجانب در کنفرانس سال گذشته آن بود که جریانات تروریستی از فرآیند تهدیدات امنیتی محدود به سمت ایجاد ساختارهای نظامی منظم در حال گذار هستند، لذا نیروهای نظامی باید مسئولیت مقابله با این جریانات سازمان‌یافته تروریستی را بر عهده گیرند.

همچنین به دولت‌های حامی هشدار دادم که حمایت از این گروه‌های جنایتکار که به هیچ یک از اصول انسانی و اخلاقی معتقد و پایبند نیستند؛ ثبات و امنیت آنها را نیز به خطر خواهد انداخت؛ مزید بر آن امکان همزیستیی مسالمت‌آمیز و همکاری و تعاملات سازنده شما با همسایگان و کشورهایی که امروز از طریق این گروه‌های تروریستی امنیت آنها را تهدید می‌کنید را اگر نگوییم غیرممکن، قطعاً بسیار دشوار خواهد کرد.

2- امروز با کمال تأسف باید اعلام کنم که دولت‌های حامی داعش و سایر گروه‌های تکفیری که برنامه‌های آنها در سوریه و عراق به نتایج دلخواه نرسیده بجای اصلاح رفتار گذشته خود در حال برنامه‌ریزی برای آموزش، سازماندهی مجدد و لجستیک ویژه‌ای هستند که به مرور این نیروها را به افغانستان (که خاستگاه اولیه آنها بوده و دروازه ورودی به آسیای میانه محسوب می‌شود) و قفقاز، آسیای مرکزی، هند، غرب چین و حتی اروپا منتقل نمایند؛ نمونه‌های محدودی از فعالیت‌های نظامی آنها را در آسیای مرکزی و قفقاز شمالی شاهد هستیم. این خطر با توجه به تداوم چالش‌های موجود می‌تواند موجب شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ و خونریزی در آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و شمالی، و تقویت حضور قدرت‌های فرصت‌طلب و تشدید نگرانی‌ها شود.

در حال حاضر علاوه بر طالبان و القاعده که از گذشته در افغانستان و بخشی از پاکستان حضور داشته‌اند شاهد توسعه وضعیت داعش در این دو کشور به ویژه در افغانستان هستیم.

3-راهبرد جدید آمریکا  و ‌رژیم صهیونیستی و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه بیانگر برنامه استفاده از ظرفیت گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر داعش، طالبان و ... برای ایجاد توازن سیاسی امنیتی و بر هم زدن ژئوپلتیک منطقه است. این کشورها تلاش دارند تا شکست‌های سیاسی و نظامی خود را با راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی و دادن صبغه ایدئولوژیک و قومی جبران نمایند.

من هشدار می‌دهم بی‌تفاوتی نسبت به این رفتارهای هدفمند که از خطاهای ادراکی راهبردی آنها نشأت می‌گیرد جریانی فاجعه‌‌بار و بدون پایان برای همگان خواهد بود. دولت‌های مستقل و آزاد باید با همکاری و ایجاد جبهه مقاومت بصورت فعال در مقابل این فزون‌خواهی‌ها و همه کسانی که می‌خواهند برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از زور، تفنگ، جنایت و قتل عام استفاده کنند؛ ایستاده و اجازه ندهند که این جریانات با دخالت‌های نظامی و حمایت‌های تروریستی به اهداف نامشروع خود برسند.

4- امروز بر همگان روشن شده است که آنچه در سوریه می‌گذرد یک فاجعه انسانی است که گروه‌های تروریستی نظیر جبهه النصره و داعش با حمایت و دخالت خارجی مسبب اصلی آن هستند. وقت آن رسیده که کشورهای به زعم خود متمدن بیش از این اسیر ادراکات قبیله‌ای و موروثی دوران جاهلیت نشوند و از فرآیند گفت‌وگوهای سوری– سوری حمایت کنند تا کشور و مردم سوریه از محنت و رنج نجات یابند و منطقه به سمت آرامش حرکت کند.

خوشبختانه دولت و مردم عراق در سایه انسجام داخلی، تحت زعامت مرجعیت دینی و با درک عمیق از خطر داعش و تروریزم، علیرغم سنگ‌اندازی‌های آتش‌افروزان منطقه‌ای به پیروزی‌های تعیین‌کننده دست یافته و موفق خواهند شد خطر تروریزم تکفیری را از خود و منطقه برای همیشه دور سازند.

حمایت جهانی از دولت و ملت عراق در روند پاکسازی این جریان، امری مهم و تعیین‌کننده است.

5- یـمن، امـروز درگیـر تهاجـم نظامـی جـنایتکارانه محور سعودی– آمریکایی- صهیونیستی است. این جریان که با دخالت نظامی خود در سال 2009 و پس از آن علیرغم تمامی تلاش‌های توطئه‌آمیز سیاسی–امنیتی تاکنون موفق نشده حرکت انقلابی مردم و ارتش یمن را برای جابجایی آرام قدرت و ایجاد کشوری آزاد و مستقل به شکست بکشاند، می‌خواهد با دخالت نظامی به این مهم نائل شود.

اینجانب به صراحت اعلام می‌نمایم دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل و اطلاع همکاری برخی کشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی کرده نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکست‌های غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

دولت عربستان باید بداند که با حمایت‌های مالی، آموزشی، لجستیکی از جریانات تکفیری و تروریستی در سوریه، عراق، افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین تجاوز وحشیانه به یمن و جلوگیری از ارسال کمک‌های اولیه و انسان دوستانه نمی‌تواند به کشور مهمی در منطقه تبدیل شود.

این دولت وقتی کشوری مهم و قابل اعتماد در منطقه و جهان خواهد بود که از خاستگاه مشروعیت خود به عنوان کلیددار خانه خداوند که مورد احترام همه ادیان ابراهیمی است، محور وحدت مسلمانان و عامل نزدیکی همه فرق دینی به یکدیگر شود.

عملیات هوایی عربستان در یمن با استفاده از بمب‌های سنگین و آتش‌زا و آتش ‌پُرحجم توپخانه از زمین، دریا و هوا منجر به کشتار بی‌گناهان و از بین بردن زیر ساخت‌های آن کشور شده و آنچه اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مشابه جنایاتی است که رژیم صهیونیستی با تخریب منازل و زیرساخت‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه در غزه انجام داد.

موضع قاطع کشور من توقف فوری و بی‌قید و شرط دخالت نظامی، توقف درگیری‌های داخلی در یمن، شکل‌گیری دولتی فراگیر در سایه گفتگوهای یمنی–یمنی بدون دخالت خارجی است.

پیشنهاد می‌کنم کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس با همفکری و مشورت علاوه بر اتخاذ مواضع قاطع و شفاف نسبت به تهیه یک برنامه هماهنگ برای توقف هر چه سریعتر حملات نظامی وحشیانه عربستان اقدام نمایند.

6- من به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صریحاً اعلام می‌کنم:

ـ ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته و در این مسیر با پذیرش مسئولیت به ندای مردم و دولت‌ها، در مقابله با جریانات تکفیری - صهیونیستی و تروریستی پاسخ داده است.

ـ وحدت، یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای دستخوش فعالیت‌های تروریستی به عنوان یک اصل غیرقابل خدشه مورد توجه ماست و به خواست و اراده مردم برای انتخاب سرنوشت خود احترام می‌گذاریم.

ـ با دخالت‌های نظامی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در کشورهای همسایه و یا تحریک، آموزش، سازماندهی و پشتیبانی از جریانات تروریستی مخالفیم. و این‌گونه دخالت‌ها را به نفع ثبات و امنیت و هم راستای با منافع مردم، حاکمیت و استقلال سیاسی این کشورها به حساب نمی‌آوریم.

ـ جریانات تکفیری ـ تروریستی هیچ نسبتی با افکار و عقاید اسلام نداشته و به عنوان پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع، جنگ‌های نیابتی را در کشورهای اسلامی به راه انداخته‌اند.

7-ایجاد و گسترش ارتش‌های سایبری و تسلط یکجانبه آمریکا بر فضای مجازی، تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می‌شود. امروزه شاهد توسعه روز افزونِ و فراگیر علوم و دانش در این حوزه هستیم.

باید مراقب خطراتی باشیم که ممکن است از این طریق کشورها را تهدید ‌کند. بخشی از این تهدیدات در صورت وقوع، فجایعی بالاتر از جنگ‌های جهانی اول و دوم ایجاد خواهد کرد. لزوم تشکیل کمیته‌های حقوقی در سازمان ملل و نهادهایی قضایی جهانی برای مقابله و مجازات افراد و دولتهایی که از این روش‌ها برای خدشه‌دار کردن استقلال سیاسی و ایجاد فضای رُعب و وحشت در میان سایر کشورها استفاده می‌نمایند، ضرورتی انکارناپذیر است.

از طرفی بی‌دفاع بودن سیستم‌های نظامی، هسته‌ای، پزشکی،‌ مالی و ... در مقابل حملات سایبری نیز آشکار شده است. امیدوارم که این کنفرانس آمادگی توجه و کار بر روی این مهم را داشته باشد.

8- مایلم با توجه به مجموعه تهدیداتی که بر شمردم از توسعه همکاری‌های دفاعی چند جانبه میان ایران، ‌چین،‌ روسیه و هند در مقابل حرکت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشکی در اروپا و تمرکز جدی‌تر ارتش آمریکا در جنوب و شرق چین به همراه حرکت جریانات تکفیری به سمت مناطق حساس و با اهمیت آسیای مرکزی و قفقاز حمایت و آمادگی خود و کشورم را برای شروع رایزنی و همکاری اعلام نمایم.

9- رئیس و حضار محترم:

اجازه می‌خواهم در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز اعلان نمایم:

دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مستند به گزارش‌های نهادهای امنیتی خود و جاسوسی و مدرک‌سازی منافقین، پرونده‌ای را علیه کشور من در آژانس شکل دادند و با اعمال نفوذ آن را به شورای امنیت ارجاع نمودند.

در طول دهه گذشته با توجه به تمامی بررسی‌ها و گزارش‌هایی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از مسیر کسب فناوری و پژوهش‌های صلح‌آمیز هسته‌ای وجود ندارد.

ما در یک سال و نیم گذشته برای نشان دادن حُسن‌نیت و ناروا بودن اتهام وارده به ایران و اطمینان‌بخشیی جهانی و پوچ و بی‌پایه بودن اتهامات وارده با منطق، استدلال و عقلانیت با کشورهای 1+5 وارد مذاکره شدیم و همکاری‌های خود را با آژانس ادامه داده‌ایم.

تداوم مذاکرات می‌تواند مبناییی برای تنظیم توافق جامع و پایان دادن به این پرونده ساختگی باشد. البته این به معنای اجازه دست‌اندازیی به استقلال سیاسی و هویت مستقل نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد نظمی در جهان است که همه کشورها با استقلال سیاسی در آن مشارکت و از آن پاسداری نمایند. ما سیاست‌های متناقض آمریکا را عامل اصلی تهدید برای بنیان‌های وحدت جهانی می‌دانیم.

این تناقضات با اصل توسعه ارتباطات، جهانی شدن و اولویت اندیشه بر توسعه‌طلبی نظامی و جغرافیایی و دخالت در امور داخلی کشورها مغایر و عامل بازدارنده‌ای برای برقراری صلح و همکاری‌های بین‌المللی است.

در خاتمه اجازه می‌خواهم با تأکید مجدد بر توجه بیشتر این کنفرانس به پیشنهادهای ارائه شده و تلاش برای اجرایی کردن آنها مراتب قدردانی و مجدداً تشکر خود را از ژنرال شایگو وزیر محترم دفاع روسیه و سایر همکاران ایشان در برگزاری این کنفرانس سودمند اعلان نمایم.

* سردار دهقان: تشکیل جبهه مقاومت در برابر توسعه طلبی های آمریکا ضروری است

وزیر دفاع ایران و سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه در مسکو دیدار و پیرامون مسایل مورد علاقه دو کشور و تحولات منطقه ای و جهانی گفت‌وگو کردند.
سردار دهقان در این دیدار با تشکر از وزیر دفاع روسیه در برگزاری کنفرانس امنیتی بین المللی مسکو، تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری توافقات آن را ضروری شمرد و بر اجرای راهکارهای اصولی در حل و فصل بحران های منطقه ای و جهانی تاکید کرد.
وزیر دفاع کشورمان مواضع دولت روسیه در قبال مسایل جهانی و منطقه ای را بسیار نزدیک به مواضع جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: احساس می کنیم مجموعه دولت روسیه بر ضرورت ایجاد نظم جدید جهانی رسیده است.
سردار دهقان با بیان اینکه ما نیازمند ائتلاف برای رسیدن به صلح جهانی پایدار هستیم گفت: از درک درست روسیه در سطح راهبردی مبنی بر این که دولت آمریکا نمی تواند دوست و شریک قابل اعتمادی باشد حمایت می کنیم.

وزیر دفاع روسیه نیز در این دیدار با تشکر از حضور و سخنرانی مفید و سازنده سردار دهقان در کنفرانس امنیت بین المللی مسکو تاکید کرد: اعتقاد داریم توسعه روابط سازنده میان تهران و مسکو عامل مهم ثبات جهانی و منطقه ای است.

شایگو افزود: موافقت نامه دفاعی که در ژانویه 2015 میان ایران و روسیه منعقد شد مبنای مهم و جدی برای توسعه روابط دوجانبه است.
وزیر دفاع روسیه با انتقاد شدید از اعمال تحریم ها علیه کشورهای مستقل، این تحریم ها را ظالمانه و بر خلاف موازین بین المللی دانست.
شایگو با اشاره به اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا در جهان، همکاری همه کشورها برای مقابله و خنثی سازی این گونه اقدامات را خواستار شد.
وزیر دفاع روسیه همچنین بر برگزاری اجلاس مشترک میان ایران، چین و روسیه در آینده نزدیک برای مقابله با تهدیدات مشترک تاکید کرد.
طرفین در این دیدار توافق کردند همه مسایل فنی سامانه پدافند هوایی اس300 را بررسی و تا پایان سال جاری میلادی تحویل این تسلیحات به ایران را عملیاتی کنند.

* اعتراض به عدم برخورد جدی پاکستان با گروه‌های تروریستی

سردار دهقان در ادامه حضور خود در روسیه در دیدار خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان با اشاره به اشتراکات فراوان میان ایران و پاکستان در زمینه های مختلف، بر گسترش مناسبات و همکاری های دفاعی در جهت تقویت صلح و ثبات پایدار در منطقه تاکید کرد.

وزیر دفاع کشورمان با اعلام اعتراض شدید و ناخرسندی خود از برخورد نکردن جدی دولت پاکستان با اقدامات تروریستی که از ناحیه مرزهای این کشور متوجه شهروندان جمهوری اسلامی ایران است، اقدام عاجل و همه جانبه دولت و نیروهای مسلح پاکستان را برای مهار و مقابله با گروه های تروریستی خواستار شد.

سردار دهقان از مصوبه پارلمان پاکستان مبنی بر مشارکت نکردن در تجاوز نظامی به مردم یمن تمجید و آن را اقدامی مهم برای کمک به حل مساله یمن و پایان دادن به تجاوز عربستان به این کشور دانست.
وزیر دفاع پاکستان نیز در این دیدار، حفظ و تقویت امنیت مرزهای دو کشور را بسیار مهم دانست و گفت: ما همه توان خود را برای تامین امنیت پایدار و انهدام گروه های تروریستی بکار خواهیم گرفت.
خواجه آصف با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و گسترش ثبات در منطقه بر تقویت و گسترش مناسبات دفاعی میان ایران و پاکستان تاکید کرد.

* تأکید بر تقویت و گسترش روابط دفاعی بین ایران و چین
وزیران دفاع ایران و چین در حاشیه کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 دیدار و بر عزم تهران و پکن برای تقویت و گسترش همه جانبه روابط دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.

چانگ وان چیوان وزیر دفاع چین در دیدار با سردار دهقان با ابراز رضایت از روند بسیار خوب روابط دو کشور تصریح کرد: ما با تشریک مساعی و خنثی سازی فشارهای خارجی ،«راه ابریشم» را که راه مودت و دوستی ملت های دو کشور است، همچنان هموار نگه داشته ایم.
وزیر دفاع چین افزود: روابط دفاعی ایران و چین از پیشینه خوبی برخوردار است و نیروهای مسلح ایران دوستان بسیار خوب ما هستند.

وی سفر سال گذشته سردار دهقان وزیر دفاع ایران به پکن را بسیار مفید و موفق ارزیابی و ادامه داد: این سفر نقش بسیار مهمی در توسعه و تعمیق روابط دفاعی ایران و چین داشت.
وزیر دفاع چین با استقبال از پیشنهادات سردار دهقان در سخنرانی کنفرانس امنیتی مسکو، برگزاری اجلاس سه جانبه میان ایران، روسیه و چین را که از پیشنهادهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است مهم تلقی کرد و گفت: وضعیت فعلی جهان ایجاب می کند همکاری های دفاعی و نظامی دوجانبه و چندجانبه را تقویت و استحکام بخشیم.
چانگ وان چیوان، افق روابط دو کشور را بسیار روشن و امیدوار کننده دانست و گفت: بی صبرانه در انتظار سفر به کشور بسیار زیبای ایران هستیم.
وزیر دفاع چین همچنین بر اجرای دقیق توافقات دفاعی میان دو کشور تاکید کرد.
سردار دهقان نیز در این دیدار گفت: ایران و چین از تجربه بسیار موفقی در همکاری های دفاعی برخوردار هستند و این اراده دو کشور برای توسعه و تعمیق همکاری ها، روابط را تحکیم می بخشد.
وزیر دفاع کشورمان با تبیین شرایط حساس منطقه و خطراتی که آن را تهدید می کند گفت: گسترش دامنه نفوذ داعش و جریان های تکفیری در شرق آسیا به معنی تهدید امنیت چین ، منطقه قفقاز و آسیای میانه است و ضرورت دارد کشورهای منطقه برای قلع و قمع کامل موجودیت گروه های تکفیری- صهیونیستی، همکاری و تعامل جدی با یکدیگر داشته باشند.
سردار دهقان با تقدیر از نقش سازنده چین در روند مذاکرات هسته ای و نقش آفرینی این کشور در روند آن، لغو همه تحریم ها همزمان با امضای توافق جامع را از اصلی ترین و مهم ترین اهداف کشورمان در این مذاکرات عنوان کرد.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، حمایت آمریکا و غرب از تروریسم و تجاوز به حقوق ملت ها را غیر قابل قبول دانست و گفت: تداوم این حمایت ها در نهایت آنان را در گرداب ناامنی غرق خواهد کرد.
سردار دهقان با اشاره به اجلاس سه جانبه میان ایران، روسیه و چین که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود تاکید کرد: این اجلاس می تواند در دفع تهدیدات مشترک و رفع مشکلات امنیتی منطقه بسیار موثر باشد.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، گفت: معتقدیم در صورت همکاری و همگرایی کشورهای منطقه، آمریکا قادر نخواهد بود خواب ها و نقشه های شوم خود برای سلطه و غارت کشورهای منطقه را به اجرا درآورد.
سردار دهقان ابراز امیدواری کرد که در سفر آتی وزیر دفاع چین به تهران ، زمینه های رشد و گسترش بیش از پیش روابط و همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور فراهم شود.
* وزیر دفاع بلاروس خواستار توسعه همکاری‌های تهران و مینسک شد
وزیر دفاع بلاروس در حاشیه کنفرانس امنیتی بین‌المللی مسکو در دیدار با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، خواستار استفاده از ظرفیت‌های روابط تهران و مینسک برای توسعه همکاری های دوجانبه شد.

وزیر دفاع بلاروس با تقدیر از سخنان سردار دهقان در کنفرانس امنیتی بین المللی مسکو 2015 گفت: مواضع ارزشمند شما به عنوان کشور قدرتمند و مستقل، قابل قبول و احترام است.
وی ظرفیت های مناسب دو کشور برای همکاری در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه دفاعی را بسیار بالا دانست و خواستار تقویت این روابط شد.

سردار دهقان نیز در این دیدار گفت: کنفرانس امنیتی مسکو فرصت بسیار مناسبی را فراهم کرد تا بتوانیم مسایل دوجانبه و راه های گسترش روابط دو کشور را بررسی کنیم.
وی یادآورشد: اشتراک نظر دو کشور در مسایل منطقه ای و جهانی می تواند زمینه را برای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه میان دو کشور فراهم کند.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گسترش روابط میان دو کشور، خواستار ایجاد ائتلاف های قدرتمند منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و خشونت و افراط گرایی شد.
ایران و بلاروس روابط حسنه و گسترده ای دارند و عزم و اراده سران دو کشور در توسعه مناسبات دوجانبه نقش مهم و تعیین کننده ای دارد.

* وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به باکو رفت

پس از سفر روسیه، سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صبح روز 31فروردین ماه، وارد باکو شد و از سوی معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، مورد استقبال قرار گرفت.                       
بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی دو کشور، تبادل نظر پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله اهداف سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به باکو بود.

* دهقان در باکو: جریان‌های تکفیری تهدیدی برای کشورهای اسلامی و امنیت جهانی هستند
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به باکو در گفتگو با خبرنگاران گفت: آنچه که امروز در دنیای اسلام مهم است، رشد افراط گری و جریان‌های تکفیری که هم تهدید برای کشورهای اسلامی و هم تهدید برای امنیت جهانی است.

* سردار دهقان با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به  دعوت رسمی سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده بود با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و پیرامون مسایل مهم دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.       
در این دیدار سردار دهقان با ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهور اسلامی ایران به رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اشتراکات فراوان مذهبی، تاریخی ایران و آذربایجان ،اراده سیاسی قوی رهبران دو کشور در توسعه مناسبات را ضمانت بسیار خوبی برای اجرای توافقات و ترسیم افق آینده همکاری هادانست.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی  ایران گفت: دوکشور از یک ژئوپلتیک مشترک برخوردار هستند و منافع و تهدیدات مشترک آنان لزوم توسعه همکاری های همه جانبه را بیش از پیش افزایش داده است.
سردار دهقان با بیان اینکه آذربایجان در سیاست خارجی و دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ظرفیت های فراوانی برای افزایش تعاملات و همکاری دو کشور به ویژه در حوزه دفاعی و نظامی وجود دارد، آمادگی کشورمان رابرای ارتقاع سطح روابط دفاعی و تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش آذربایجان اعلام کرد.
وزیر دفاع ، با تبیین راهبرد آمریکا برای در تنگنا قراردادن امنیتی و ژئوپلیتیک کشورهای منطقه از طریق، ایجاد بحران های طراحی و مدیریت شده و ائتلاف های اشکار و پنهان گفت : تهاجم نظامی عربستان به یمن که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته در همین راستا است که منجر به افزایش وخامت و پیچیده تر شدن وضعیت خاورمیانه شده است.
سردار دهقان با اشاره به طرح 4 ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای خاتمه دادن به بحران یمن گفت: حمایت کشور های اسلامی از این طرح که شامل برقراری  آتش بس فوری ،ارسال کمک ها ی انسان دوستانه ، گفتگو های یمنی - یمنی  و تشکیل دولت فراگیر می باشدراه حل بحران و جلوگیری از خون ریزی در این کشور است.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، همچنین با اشاره به برنامه تروریست های تکفیری برای توسعه وضعیت کنونی خود در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز گفت: تلاش کشورهای منطقه برای همکاری و تعامل جدی به منظورمقابله با تروریسم می تواند جلوی نفوذ و توسعه آنان را گرفته ظریب امنیتی منطقه را افزایش دهد.
سردار دهقان از دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی یاد کرد و گفت دریای خزر نباید به منطقه ای برای رقابت تسلیحاتی تبدیل شود.
وی تاکید کرد کلیه مسایل دریای خزر صرفا توسط کشورهای ساحلی و از طریق مذاکره و مسالمت آمیز قابل حل و فصل می باشد.
 دراین دیدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با ابراز مسرت از سفر سردار دهقان به آذربایجان، رضایت خود را از روند رو به پیشرفت و مطلوب روابط دو کشور در همه زمینه ها اعلام کرد .
رئیس جمهور آذربایجان با حمایت کامل از ارتقای سطح دفاعی میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد: این سفر منجر به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری های دفاعی و نظامی میان تهران و باکو شود.
وی افزود : ثبات، امنیت و  پیشرفت ایران را ثبات ، امنیت و پیشرفت آذربایجان می دانیم و بر همین اساس همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای حمایت کرده و معتقدیم هیچ عاملی نمی تواند تاثیری بر مواضع آذربایجان در این ارتباط داشته باشد.
الهام علی اف ضمن تاکید بر وجود دیدگاه های یکسان در مقابله با گروه های تکفیری – تروریستی تصریح کرد: کشورهای منطقه باید به طور جدی و همه جانبه با همکاری یکدیگر این تهدید منطقه ای را دفع و برای ایجاد امنیت، صلح و ثبات تلاش کنند.

* با هرگونه اقدامی که موجبات تشدید بحران قره‌باغ شود مخالفیم
وزیر دفاع کشورمان با ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و پیرامون مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.
سردار دهقان، با ابراز خرسندی از تداوم ملاقات ها و رایزنی های مقامات عالی رتبه دو کشور خصوصاً سران ایران و آذربایجان که زمینه های لازم را برای تعمیق روابط دو ملت فراهم کرده است، گفت: مواضع مشترک دو کشور و تشریک مساعی پیرامون مسایل و رخدادهای امنیتی در منطقه و تبدیل آن به فرصت، جلوه ای از درک مشترک میان ایران و آذربایجان به شمار می رود.
وی با اشاره به وضعیت وخیم امنیتی منطقه و جهان، خطر گسترش تروریسم و نا امنی را یاد آور شد و بر ضرورت گسترش همکاری دفاعی و نظامی میان تهران و باکو تاکید کرد.
دهقان در ادامه افزود: باید با تقویت و توسعه این روند در مسیر ایجاد ائتلاف های قدرتمند و اثرگذار منطقه‌ای حرکت کرد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حل بحران قره باغ از طریق مسالمت آمیز گفت: باتوجه به شرایط حساس منطقه با هرگونه اقدامی که موجبات تشدید بحران قره باغ شود مخالفیم.
وی عدم اراده سیاسی کشورهای فرا منطقه ای برای حل مناقشه قره باغ را با هدف استمرار و توسعه دامنه نفوذ آنان در کشور های منطقه ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر آمادگی خود را برای کمک به حل صلح آمیز این مناقشه اعلام می‌کند.
دهقان، با تشریح توانمندی های متنوع وزارت دفاع کشورمان در حوزه های مختلف بر ضرورت همکاری دفاعی، نظامی و فنی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: گسترش این همکاری ها نقش بسیار مهم و سازنده ای در ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه دارد.
وزیر دفاع کشورمان در پایان بر ضرورت همکاری های دفاعی- امنیتی کشور های ساحلی دریای خزر در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و قاچاق مواد مخدر در چارچوب پیمان و ائتلافی مستحکم تاکید کرد.
در این دیدار سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی با تمجید از قدرت و توانمندی های دفاعی و فناورانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ما این قدرت را در رژه با شکوه ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز 29 فروردین مشاهده کردیم و به آن مباهات می کنیم.
وزیر دفاع آذربایجان با اشاره به عزم و اراده سران دو کشور برای توسعه همکاری ها افزود: آمادگی داریم در کمترین زمان ممکن توافقات فی مابین را اجرایی کنیم.
سپهبد ذاکر حسن اف، تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های دفاعی – نظامی به ریاست وزرای دفاع ایران و آذربایجان را اقدامی ضروری برای سرعت بخشیدن به اجرای توافقات میان دو کشور اعلام کرد و گفت: ما آمادگی داریم در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تأکید رئیس جمهور آذربایجان از ارتقاء سطح روابط، حاکی از جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در نزد مقامات جمهوری آذربایجان است.

*سردار دهقان: تبادل تجربیات صنایع دفاعی میان ایران و آذربایجان همکاری‌های فنی نظامی را ارتقا می‌دهد
جمال یاور اوف وزیر صنایع دفاعی آذربایجان با سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون توسعه همکاری‌های دفاعی میان دو کشور گفتگو کرد.

در این دیدار سردار دهقان اظهار داشت: مزیت های بسیار خوبی برای توسعه و گسترش بیش از پیش همکاری های میان دو کشور وجود دارد که باید طرفین در راستای ارتقاء توان دفاعی و فناورانه خود از آن بهره برداری کنند.
دهقان گفت: ما آذربایجان را کشوری مستقل، پیشرفته و با اقتدار می خواهیم و به حمدالله این روند در این کشور مشهود است.
وی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های فراوان وزارت دفاع کشورمان در حوزه های مختلف بر سرعت دادن به روند همکاری های میان ایران و آذربایجان تاکید کرد.
سردار دهقان با تشریح توانمندی های صنایع و شرکت های وزارت دفاع کشورمان خاطر نشان کرد: تنوع بخشی به همکاری های فی مابین موجبات تقویت اعتماد بیشتر و زمینه همکاری های تکمیلی بالاتر در مسائل دو جانبه منطقه ای و بین المللی را فراهم می کند.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با دعوت از وزیر صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان برای سفر به تهران گفت: تبادل تجربیات صنایع دفاعی دو کشورمی تواند سطوح  همکاری های فنی نظامی را ارتقاء بخشد.
در این دیدار نیز وزیر صنایع دفاعی آذربایجان طی سخنانی از کشور آذربایجان و ایران به عنوان دو کشور دوست و برادر یاد کرد و گفت: حافظه تاریخی ملت آذربایجان هیچ گاه ایران را به عنوان اولین کشوری که استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت فراموش نمی کند.
وی گفت آذربایجان به سرعت در حال پیشرفت است و تداوم و تسریع آن نیازمند همکاری با کشورهای مختلف بویژه همسایگان می باشد.
وزیر صنایع دفاعی آذربایجان با اشاره به سفر قبلی خود به ایران و امضای یک پروتکل همکاری گفت: تداوم این همکاری ها به نفع منافع دو کشور، تقویت کننده قدرت دفاعی و موجب آرامش و گسترش امنیت و ثبات در منطقه است.
وی ابراز امیدواری کرد سفر سردار دهقان به باکو منجر به افزایش سطح همکاری های دو کشور در زمینه های دفاعی، نظامی و فنی گردد.

* واکنش سردار دهقان به ادعاهای واهی وزیر دفاع فرانسه در مورد ایران

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران درواکنش به اظهارات واهی جان اف لودریان وزیر دفاع فرانسه در مورد ایران گفت: انتظار می رفت مقامات کشوری که خود را مهد تمدن، دموکراسی و حقوق بشر می دانند، بجای طرح اینگونه ادعاهای واهی، تجاوز و کشتار زنان و کودکان یمن را محکوم کرده، به حداقل وظایف انسانی خود در دفاع از مظلوم عمل می کردند.

دهقان افزود: حمایت آشکار فرانسه از تجاوز وحشیانه به یمن اثبات کننده خوی صهیونیستی و ضد بشری سردمداران رژیمی است که در طول چهار دهه گذشته همواره حامی جنایتکاران جنگی و رژیم های مستبد بوده، با خون مردم بی گناه و زنان و کودکان مظلوم و بی پناه تجارت کرده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد دموکراسی غربی در ذات خود جنایت، خون ریزی، تجاوز و چپاول سرمایه های مادی و معنوی ملت ها، به ویژه مللی که به دنبال استیفای حقوق حقه خود از دست مستبدین نوکر اجنبی و دولت های مستبد و ضد مردمی هستند را به عنوان یک اصل، نهادینه کرده است.
وزیر دفاع کشورمان، اظهارات غیر مسئولانه و ادعاهای واهی وزیر دفاع فرانسه که از دلارهای نفتی رژیم متجاوز عربستان سر مست شده است را جلوه ای از این حقیقت تلخ تاریخی و رویکرد غیر انسانی ذکر کرد و افزود: به وزیر دفاع فرانسه و سایر سرمداران این کشور توصیه می کنم از عاقبت حمایت خود از رژیم صهیونیستی، صدام و گروه های تکفیری – تروریستی درس عبرت گرفته، بیش از این خود را در نزد ملت های منطقه و افکار عمومی جهان منفور و بی آبرو نکنند.
گفتنی است جان اف لودریان وزیر دفاع فرانسه در سفر اخیر خود به لبنان از پادشاهی سعودی برای خرید سخاوتمندانه سلاح از این کشور و تجاوز سعودی ها علیه ملت مظلوم یمن و کشتار وحشیانه این ملت بی گناه در سه هفته گذشته که به کشته و زخمی شدن چند هزار یمنی به ویژه کودکان و زنان منجر شده است، حمایت کرده، موارد کذبی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده است.

* دستورالعمل استفاده از S-300 روسی در ایران تهیه شده است/ تست S-300 ایرانی تا پایان سال
سردار دهقان در مصاحبه با شبکه خبری انگلیسی زبان راشاتودی گفت: قرارداد فروش مجموعه های اس-300 به ایران شش سال پیش با تصمیم دیمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه تعلیق شد که از آن زمان تاکنون بارها خواستار اجرای این قرارداد شده ایم.
وی با اشاره به اعزام گروهی از کارشناسان ایرانی به روسیه برای آموزش بکارگیری اس-300 اظهار داشت: این افراد امور فنی و عملی مربوط به مجموعه های اس-300 را فرا گرفته اند. علاوه بر آن دستورالعملی برای استفاده از تسلیحات پدافند هوایی اس-300 در ایران تهیه شده است و تهران برای دریافت این مجموعه ها بر مبنای قرارداد موجود آمادگی دارد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر موضع کشورمان در اجرای قرارداد اس-300 افزود: در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، رئیسان جمهوری ایران و روسیه چندین بار با یکدیگر دیدار کرده و دو طرف در مورد اجرای قرارداد اس-300 مذاکره کردند.
وی خاطرنشان کرد: طرف روسی در این مذاکرات اعلام کرد که محدودیت هایی در اجرای قرارداد اس-300 وجود دارد و در این رابطه به تعلیق قرارداد با فرمان رییس جمهوری سابق روسیه استناد می کرد که مطابق رسم دولتی معمول در این کشور، رییس جمهور فرمان صادر شده از سوی رئیس جمهوری قبلی را لغو نمی کند.
دهقان سپس به موافقت طرف روس با پیشنهاد طرف ایرانی برای لغو ممنوعیت فروش اس-300 به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان سفر سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به تهران توافق کردیم که پیش از سفر من به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیتی بین المللی مقدمات برای لغو ممنوعیت فروش اس-300 به ایران فراهم شود.
وی در ادامه مصاحبه به پیشرفت های چشمگیر صنایع دفاعی ایران برای تولید تسلیحات و جنگ افزارهای مورد نیاز نیروهای مسلح کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: با تلاش متخصصان ایرانی، مجموعه پدافند هوایی شبیه اس-300 را ساخته ایم و انتظار می رود تا پایان امسال این سلاح آزمایش شود.
وزیر دفاع ادامه داد: همان طور که اظهار داشتم مهم ترین موضوع برای ما اجرای قرارداد اس-300 است. امروز موافقت روسیه برای تحویل اس-300 به ایران را به عنوان تصمیم این کشور برای اجرای تعهدات خود در این قرارداد می دانیم.
سردار دهقان گفت: این موضوع که آیا به تسلیحات اس-300 برای مقابله با اسراییل نیاز داریم یا تصمیم امنیت سایت های هسته ای خود باید در این مقوله درنظر گرفته شود که هر کشوری گزینه های مختلف برای تامین امنیت خود را جستجو می کند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط احتمالی موضوع اجرای قرارداد اس-300 میان ایران و حوادث یمن خاطرنشان کرد: موضوع اجرای قرارداد اس-300 و حملات عربستان و متحدانش به یمن با هم هیچ ارتباطی ندارند.
وزیر دفاع ایران گفت که مواضع و اظهارات آمریکا و اقدامات عربستان بر روند اجرای قرارداد اس-300 تاثیری ندارد و از دیدگاه ما دلیل تصمیم برای خرید مجموعه های اس-300 ایجاد زیربنای محکم برای دفاع از کشور بر اساس شرایط ما است که با توجه به آن چنین تصمیمی گرفته شد.
وی در ادامه مصاحبه با بیان اینکه ایران هیچ یک از همسایگان خود را تهدید نمی کند و مورد تهدید هم قرار نمی گیرد، اظهار داشت: به استقلال و تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام می گذاریم و بر این باوریم که ایران قدرتمند عامل تحکیم ثبات و امنیت منطقه است و توانمندی های خود را نقطه قوت برای جهان اسلام می دانیم.
دهقان افزود: تلاش های رژیم اسراییل یا آمریکا برای تهدید معرفی کردن ایران برای کشورهای منطقه محکوم به شکست است زیرا ایران در طول تاریخ هیچ یک از کشورهای همسایه خود را تهدید نکرده است.
وزیر دفاع کشورمان در مورد موضع ایران در مسایل سوریه، عراق و یمن گفت: در مسایل سوریه و یمن و عراق بطور رسمی اعلام کرده ایم که از هر کشوری که از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تهدید قرار گیرند حمایت و کمک می کنیم.
وی افزود: این رویکرد در مناسبات بین المللی پذیرفته شده است و هیچ گونه مانعی ازجمله در منشور سازمان ملل در این مورد وجود ندارد.
سردار دهقان با بیان این که آمریکا و عربستان غاصب هستند، اظهار داشت: زیرا این کشورها معیارهای پذیرفته شده بین المللی را نقض کرده اند. اما ایران غاصب و اشغالگر نیست. اگر کشوری از ایران تقاضای کمک کند به آن کمک و مساعدت می کنیم.
وی ادعای کمک به جنبش انصارالله یمن و ارسال تسلیحات به این کشور از سوی ایران را رد کرد و گفت: جنبش انصارالله یمن تجهیزات و تسلیحات کافی در اختیار دارند به ویژه این که تمام سازمان های دولتی و ارتش یمن با آنها همکاری می کنند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مردم یمن با رژیم فاسد این کشور مقابله کردند و فقط می خواهند دولت صالحی روی کار آید که آلوده به فساد نباشد.

* وزیر دفاع به ترکیه رفت

سردار دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورمان به منظور شرکت در مراسم یکصدمین سالروز جنگ چاناک قلعه(نبرد گالیپولی)امروز به ترکیه رفت.

دهقان در این سفر علاوه بر شرکت در نشست عالی صلح که با حضور نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در منطقه "چاناک قلعه" استانبول برگزار شد با برخی از مقامات ترکیه نیز دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.

نبرد "گالیپولی" یا "نبرد چاناک قلعه"، نام جنگی است که در جنگ جهانی اول بین کشور عثمانی و نیروهای ائتلافی (انگلستان ، فرانسه و انزاک‌ها) در تنگه داردانل در گرفت. این نبرد که بیش از شش ماه طول کشید سرانجام در دسامبر سال 1915 با شکست نیروهای ائتلافی به پایان رسید.

* سردار دهقان با وزرا و مقامات نظامی ترکیه، لبنان و پاکستان دیدار کرد
سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان که برای شرکت در مراسم بین المللی صلح به مناسبت یکصدمین سالروز جنگ «چاناک قلعه» (گالیپولی) به استانبول سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم با وزرای دفاع ترکیه و لبنان و رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدارها مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
عصمت یلماز وزیر دفاع ترکیه در این دیدار با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور مهم و تاثیر گذار در منطقه هستند، آمادگی کشورش برای توسعه همکاریها در زمینه صنایع دفاعی را اعلام کرد.
در این دیدار وزیر دفاع کشورمان نیز آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه مناسبات اعلام کرد.
در دیدارسردار دهقان با وزریر دفاع لبنان و رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز مناسبات و همکاریهای دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.


ارسال نظرات
آخرین اخبار