خبرهای داغ:
فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(ع) شیراز در تشریح نقش سپاه در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و ترویج الگوی سبک زندگی اسلامی، ارائه فرهنگ جهادی، مقابله با جنگ نرم، ترویج فرهنگ «ما می‌توانیم» و غیره را از جمله اقدامات این نهاد در ترویج این تمدن دانست.
کد خبر: ۸۵۱۳۹۹۵
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، جواد قناعتی، فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز  با اشاره به فرارسیدن دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تشریح دستاوردهای این نهاد انقلابی در سی و هفتمین سالگرد تأسیس پرداخت و گفت: از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان امام خمینی(ره) عده‌ای از جوانان انقلالبی و پیروان راستین حضرت امام نهاد مقدس سپاه پاسداران را پایه‌ریزی کردند.

اشاره به تاریخچه تشکیل سپاه پاسداران

وی با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) در دوم اردیبهشت 1358 طی فرمان به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند، افزود: سپاه در دوران تشکیل، صرفاً نیروی شهری به حساب می‌آمد که با توجه به شرایط خاص انقلابی در جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم عمومی را عهده‌دار شده بود و در مقابل ضد انقلاب و منافقان به مبارزه می‌پرداخت.

قناعتی ادامه داد: با اوج درگیری دسیسه‌های دشمنان و گروهک‌های ضد انقلاب در نقاطی چون کردستان، خوزستان و گنبد، سپاه پاسداران برای مقابله با آن‌ها بسیج شد و خصوصاً در کردستان هنگامی که شورش‌های مسلحانه در نقاط کوهستانی کردنشین متمرکز شد، سپاه به طور جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب صف‌آرایی کرد.

این مقام نظامی اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه پاسداران بزرگترین افتخار خود را رقم زد و با وجود همه موانع در کنار ارتش و غیره به مبارزه علیه رژیم بعثی پرداخت. پس از جنگ تحمیلی نیز سپاه علاوه بر فعالیت‌های رزمی و دفاعی و آموزشی در عرصه‌های مختلف سازندگی از جمله سدسازی، راهسازی، پروژه‌های کشاورزی، تولید قطعات صنعتی و ... حضور فعال دارد.

نظامی‌گری تنها یک بعد از هویت سپاه است

وی تأکید کرد: سپاه پاسداران اگرچه هویتی نظامی دارد اما نظامی‌گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی ـ مردمی است و طبق اصل 150 قانون اساسی، سپاه پاسداران وظیفه نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه شرایط دارد و در ابعاد مختلف معنوی، نظامی و علمی و غیره در خمدت نظامی اسلامی است.

سپاه صرفاً یک نیروی نظامی خاص میدان‌های جنگ نیست

قناعتی سپاه را احیاکننده و پاسدار ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه سپاه صرفاً یک نیروی نظامی خاص میدان‌های جنگ نیست،‌ افزود: هر خطری که متوجه انقلاب اسلامی و ملت قهرمان ایران شود سپاه با توجه به آن خطر و تهدید وارد عمل شده و نقش پاسداری خود را به خوبی ایفا می‌کند  تا از انقلاب مردم و دستاوردهای آن دفاع و حفاظت کند.

وی عنوان کرد: حضور به موقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه‌های مختلف تاکنون موجب دفع فتنه‌های گوناگون و تهدیدهایی که ا نقلاب را در معرض خطر قرار داده، شده است.

اشاره به نقش سپاه در اقتدار جمهوری اسلامی

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز با اشاره به نقش این نهاد انقلابی در اقتدار جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود نیروهای مسلح ایران اسلامی از جمله سپاه پاسداران و جوانان شهادت طلب خدوم ایران اسلامی، هیچ کشوری جرأت اینکه به ایران نگاه چپ بیندازد، را ندارد و دشمنان تا بن دندان مسلح نظام اسلامی قادر به مقابله با ملت ایران نخواهند بود.

سپاه موتور محرک انقلاب اسلامی است

وی سپاه را یکی از مهم‌ترین دستاوردها و مولودهای انقلاب اسلامی عنوان کرد که نقش موتور محرک انقلاب اسلامی را داراست و افزود:‌ سپاه پاسداران باید نقش پیش روندگی و پیش برندگی را در انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کند و در این راستا تاکنون توانسته تغییرات مهمی را در هندسه جهانی قدرت ایجاد کند و الگوهای قدرت بر هم بزند  و این مسئله موجب شده است تا امروز استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار از اهمیت اقتدار نظام و نیروهای مسلح ایران اسلامی به وحشت افتاده است و خواب راحتی ندارند.

قناعتی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدل جدیدی از قدرت را طراحی و به دنیا به جهان اسلام و مسلمانان ارائه کرد،‌ گفت: دستاوردهای این مدل را پس از 37 سال از تأسیس این نهاد مقدس می‌توان به خوبی در عرصه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای جهانی و تاریخی مشاهده کرد.

تبیین نقش سپاه در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز همچنین به نقش این نهاد انقلابی در شکل‌گیری تمدن اسلامی و ترویج الگوی سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: آمریکا و جبهه استکباری سعی دارد به هر بهانه‌ای از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران جلوگیری کند که بحمد الهی تاکنون تمام تلاش‌های آنان نقش برآب شده و برخی از وابستگان داخلی آنان را نیز در پیشگاه ملت قهرمان و اسلامی ایران رسوا کرده است البته باید در ادامه این مسئله نیز از هر حرکتی که باعث سوء استفاد دشمنان اسلام و انقلاب می‌شود، جلوگیری کرد.

وی با یادآوری اینکه اکنون در شرایطی قرار دادیم که دشمنان در کمین نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، گفت: در این میان ضرورت حفظ وحدت در سایه مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌دهد که باید به ریشه‌های انقلاب اسلامی و علت تداوم آن نیز توجه ویژه داشت.

قناعتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که دشمنان نظام اسلامی قصد دستیابی به آن را دارند، در بحث جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و همچنین ترویج سبک زندگی غربی است و در این میان تلاش می‌کنند تا معنویت و شاخصه‌های آن را از زندگی مردم ایران و به خصوص جوانان میهن اسلامی‌مان را از بین برند.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز به ارائه مثالی از جنگ نرم پرداخت و گفت: زمانی که موتور یک ماشین یا ژنراتوری روشن است هیچ مکانیکی جرأت دست بردن به موتور آن را ندارد و برای اینکه تغییری در آن موتور ایجاد کنند و یا آن را از بین برده و تکه تکه کنند، باید حتماً ابتدا آن موتور را از کار بیندازند و برای این کار نیز ابتدا ارتباط موتور را با منبع اصلی انرژی قطع می‌کنند تا بتوانند آن را نابود کنند.

قطع ارتباط با معنویت؛ حربه دشمنان جهت از بین بردن ملت ایران

وی ادامه داد: در جنگ نرم نیز دقیقاً‌ همین‌ موضوع در نظر گرفته می‌شود؛ تا زمانی که انقلاب اسلامی و ملت ایران و جوانان برومند ما با معنویت عجین هستند و ارتباطشان با منبع عظیم انرژی که خداوند، دین و فرهنگ غنی اسلام است دشمن توان مقابله را با ایران اسلامی را ندارد لذا مشاهده می‌کنیم تمام هدف جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و برنامه‌های مبتذل ماهواره‌ای شبکه‌های غربی در جهت از بین بردن و قطع اتصال ملت از معنویت است زیرا زمانی که معنویت و فرهنگ اسلامی از بین رفت، دقیقاً مانند آن موتور محرکه‌ای که ارتباطش با منبع انرژی قطع شده است، این ملت را نیز می‌‌توان نابود کرد.

سپاه مؤلفه‌ای برای تحقق مدیریت جهادی در کشور است

قناعتی در ادامه سپاه را مؤلفه‌ای برای تحقق مدیریت جهادی در کشور دانست و گفت: نقش مؤثر سپاه در تحقق اهداف و آرمان‌های ملت ایران چنان بوده است که کشورهای غربی بارها اذعان کرده‌اند تا زمانی که سپاه و بسیج در صحنه حضور دارند، نمی‌توان سیاست‌های غربی را به ایران تحمیل کرد.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز خاطرنشان کرد: فرهنگ جهادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مفهوم پیدا کرد که نشئت گرفته از فرهنگ انقلاب اسلامی بود و پیام تاریخی امام خمینی(ره) در 26 خرداد سال 1358 یعنی 54 روز بعد از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آغاز حرکت جهادسازندگی و فعالیت مدیریت جهادی در کشور بود لذا مفهوم و مدیریت جهادی در کنار یکدیگر موفق استفاده قرار گرفتند که اصول و نهاد آن در رهبران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ظهور پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه واژه جهاد درهم آمیخته با نهادهای انقلابی بی‌نظیر جهادسازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مأمور حفاظت و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که این امر خطیر با توجه به هجمه تهدیدات از سوی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی از آن سوی مرزها نیاز به مدیریت فرهنگی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، دفاعی، نظامی، امنیتی و اجتماعی دارد تا انقلاب و دستاوردهای مفهومی آن را از مخاطرات و تهدیدات محافظت کرد.

به گفته وی، ساختار هر جامعه‌‌ای دارای ابعاد و مؤلفه‌های گوناگونی است که در کنار یکدیگر به پویایی و یا زوال یک جامعه منجر می‌شوند. در کنار مقوله‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی مقوله فرهنگ یکی از اصلی‌ترین محورهای حیات یک جامعه است.

فرهنگ صرفاً به منزله اصول و شاکله‌های رفتاری یک جامعه در تعامل با یکدیگر نیست

قناعتی با بیان اینکه فرهنگ صرفاً به منزله اصول و شاکله‌های رفتاری یک جامعه در تعامل با یکدیگر نیست، بلکه به نوعی در تمام ارکان جامعه ایفای نقش می‌کند و خلأ فرهنگی می‌تواند به نابودی و فساد در عرصه‌های مختلف منجر شود، گفت: فرهنگ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و غیره نشانگر اهمیت فرنهگ در سطوح مختلف جامعه است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظام سلطه برای نابودی و سلطه بر کشورها را نیز مقوله فرهنگ تشکیل می‌دهد.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز، تهی کردن کشورها از ارزش‌ها و باورهای درونی یا همان اصل ما می‌توانیم و ترویج فرهنگ پذیرش سلطه و وابستگی برای رسیدن به منافع مادی و رفاهی و به  انحطاط کشاندن باورهای دینی ملت‌ها را برای نابودسازی درونی کشورها و گرفتارسازی آنان در مسائل مادی و فردی، از شاخص‌های رفتاری نظام سلطه در عرصه فرهنگ‌ها دانست.

وی ادامه داد: بر این اساس هر کشوری که به دنبال توسعه و پیشرفت و سلامت همه جانبه اجتماعی و مقابله با تهدیدهای دشمنان است باید بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را به عرصه فرهنگ اختصاص دهد و ملت ایران نیز با داشتن شاخصه‌ها و مؤلفه‌های عظیم اسلامی و ایرانی، مسلماً از این قاعده استثنا نبوده و حتی از ظرفیت‌های گسترده‌تری برای رسیدن به رهیافت‌های فرهنگی برخوردار است لذا با توجه به اینکه دشمنان ارزش‌های فرهنگی به ویژه در میان نسل جوان کشور را هدف قرار داده‌اند، توجه به مقوله فرهنگ امری ضروری است.

پیشگامی سپاه در عرصه فرهنگ کشور

قناعتی با یادآوری اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و نظام اسلامی توجه به مسائل فرهنگی است، افزود: با توجه به این مؤلفه‌ها می‌توان گفت که تمام آحاد ملت و مسئولان وظیفه‌ای سنگین در حوزه فرهنگ بر دوش دارند و در جمع ارگان‌ها و نهادهای کشور شاید بتوان گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره از پیشگامان عرصه فرهنگ کشور بوده و دستاوردهای بسیاری برای ملت ایران به ارمغان آورده است.

این مقام نظامی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم سپاه در حوزه فرهنگ می‌توان این نهاد را یکی از پیشگامان عرصه ترویج فرهنگ از جمله در حوزه اقتصاد کشور دانست و ظرفیت‌های عظیم مردمی سپاه و بسیج مؤلفه‌ای مهم در این عرصه هستند.

سپاه در ترویج فرهنگ «ما می‌توانیم» به عنوان یک الگو مطرح است

به گفته وی، نکته مهم دیگر الگو بودن سپاه در تقویت و تحرک عزم و اراده ملی است. فرهنگ «ما می‌توانیم» از شاخصه‌های اصلی سپاه است که نه تنها در طول دفاع مقدس بلکه در حوزه بازسازی کشور و حتی در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان نیز نمود جدی یافته است.

قناعتی با تأکید بر اینکه سپاه می‌تواند از تحقق‌بخشان انسجام و وحدت ملی در تحقق مطالبات فرهنگی کشور باشد، چنانچه تاکنون نیز توانسته نقش قابل توجهی در این عرصه ایفا کند، گفت: فرهنگ ما می‌توانیم الگویی مناسب و مطمئن برای سایر اقشار جامعه است که سپاه می‌تواند در اختیار جامعه قرار دهد.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز، شاخصه دیگر سپاه را داشتن فرهنگ جهادی دانست و گفت: این شاخصه نیز می‌تواند ضمن خدمات بیشتر به عرصه فرهنگی، به الگویی برای مدیران کشور مبدل شود. مدیریت جهادی در طول 8 سال دفاع مقدس و بازسازی کشور، مدیریت جهادی در عرصه تقویت توان دفاعی کشور با وجود تحریم‌های گسترده، مدیریت جهادی در مقابله با تحریم‌ها با حضور فعال در عرصه عمرانی و زیربنایی کشور و غیره از جمله شاخصه‌های مدیریت جهادی در سپاه است.

اشاره به اهتمام سپاه در برگزاری یادواره‌های شهدا

قناعتی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا سپاه توانسته است به وسیله برگزاری یادواره‌های شهدا به اهداف و چشم‌اندازهای خود در این زمینه دست یابد؟ گفت: یکی از اهدافی که از برگزاری یادواره شهدا در این نهاد انقلابی دنبال می‌شود، ترویج این فرهنگ اسلامی است و اینکه آن ارزش‌ها و حس و شور و اشتیاق عاشورایی را در جامعه و میان جوانان ما حفظ و تقویت شود که البته نقش بسیار مهمی نیز در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در جنگ نرم ایفا می‌کند.

با بیان اینکه امروز دشمن از هر وسیله‌ای برای از بین بردن ارتباط نسل سوم انقلاب با نسل اول انقلاب و فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس استفاده می‌کند، گفت: دشمن به دنبال قطع این زنجیره اتصال است که اگر بتواند این زنجیر را قطع کند، بسیاری از اهداف خود را می‌تواند به پیش برد.


وی بیان کرد:‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین جهت تقابل با این نقشه دشمنان و از میان بردن حقه‌ها و کیدهای دشمنان اقدام به برگزاری یادواره‌های شهدا می‌کند و بحمد الهی نیز مشاهده می‌کنیم که تاکنون الهام گرفتن از فرهنگ شهادت و شهدا، نقش بسیار مؤثری در این زمینه داشته باشد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها