پروژه طلایه داران سرعین که در مرکز وقلب این شهر است قرار بود دوساله تمام شود ولی بعد از هشت سال تبدیل به برکه ای برای اجتماع قورباغه ها شده است.
کد خبر: ۸۵۱۴۰۴۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،مجتمع آب درمانی، اقامتی، تفریحی طلایه داران سرعین که قرار بود در ظرف مدت دوسال به بهره برداری برسد، تاکنون به اتمام نرسیده است.

با توجه به اینکه شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل هشت سال پیش پروژه طلایه داران را با تخریب دو آبگرم معدنی "ساری سو” و "قره سو” آغاز کرد که تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

این پروژه هم اکنون هیچ شباهتی به مجتمع آب درمانی، اقامتی، تفریحی ندارد و تبدیل به برکه ای شده است که بوی تعفن جلبک ها و صدای غور غور قورباغه ها از آن شنیده می شود.

فرماندار سرعین که پیگیر مجد تکمیل  پروژه طلایه داران سرعین است پیش از این در جلسه مردمی گفت: مجتمع آب درمانی، اقامتی، تفریحی طلایه داران سرعین که قرار بود در ظرف مدت دوسال به بهره برداری برسد، تاکنون به اتمام نرسیده است و اگر این رویه ادامه پیدا کند آب ساری سو وقره سو از این مکان قطع و به گاومیش گلی سرعین روانه می شود.

وی افزود:شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل شش سال پیش پروژه طلایه داران را با تخریب دو آبگرم معدنی "ساری سو" و "قره سو" با اعتبار 30 میلیارد تومان  کلید زد و قرار بود این پروژه تفریحی گردشگری در  مدت دو سال به بهره برداری برسد ولی تاکنون اقدامی نشده است.

یک مهندس عمران درباره مواردی که فونداسیون این پروژه نیمه تمام را تهدید می کند چنین گفت:

- نفوذ نمکها

نمکهایی که در اثر تبخیر و یا جریان آبهای دارای املاح در خلل و فرج و ترکها ته نشین شده و یا توسط باد در خلل و فرج و ترکها جمع می شوند ، هنگام کریستالیزه شدن می توانند فشار مخربی به سازه ها وارد کنند . این نمکها علاوه بر این باعث تسریع و تشدید زنگ زدگی و خوردگی آرماتورها نیز می شوند . تر و خشک شدن متناوب نیز می تواند تمرکز نمکها را شدت بخشد ، زیرا آب دارای املاح ، پس از تبخیر، از خود املاح به جا می گذارد.

- حملات کلریدی

وجود کلرید آزاد در بتن ، به لایه حفاظتی غیر فعالی که آرماتورها را دربر گرفته است ، آسیب وارد نموده و آن را از بین می برد. خوردگی کلریدی آرماتورهای درون بتن ، یک فرایند الکتروشیمیایی است که ، جهت انجام آن لازم است شرایط مناسب از قبیل ، غلظت کافی یون کلرید، وجود نواحی آندی و کاتدی، وجود الکترولیت و رسیدن اکسیژن به مناطق کاتدی فراهم آید .
بطور معمول خوردگی کلریدی وقتی انجام می شود که مقدار کلرید موجود در بتن بیش از 600 گرم در هر متر مکعب بتن باشد . ولی این مقدار به کیفیت بتن نیز بستگی دارد.

 

 

- حملات سولفات

محلول نمکهای سولفاتی از قبیل سولفاتهای سدیم و منیزیم به دو طریق می توانند بتن را مورد حمله و تخریب قرار دهند. در طریق اول یون سولفات ممکن است آلومینات سیمان را مورد حمله قرار داده و ضمن ترکیب، نمکهای دوتایی تولید نماید که در آب محلول می باشند . وجود این گونه نمکها در حضور هیدروکسید کلسیم ، طبیعت کلوئیدی داشته که می تواند منبسط شده و با ازدیاد حجم، تخریب بتن را باعث گردد . طریق دومی که محلولهای سولفاتی قادر به آسیب رسانی به بتن هستند عبارتست از: تبدیل هیدروکسید کلسیم به نمکهای محلول در آب مانند گچ و میرابلیت که باعث تجزیه و نرم شدن سطوح بتن می شود و عمل یا خلل و فرج دار شدن بتن به واسطه یک مایع حلال، به وقوع می پیوند.

ریزش پیاده رو های  مجاور پروژه طلایه دارن سرعین

اخیرا باتوجه به  نفوذ آب و رطوبت وترکیدگی لوله آب در محوطه این پروژه و فرسایش خاک ، نشتی آب باعث شده تا زمین  های اطراف سست شده و پیاده های  ریزش کند

این حادثه که اخیرا رخ داده است  خوشبختانه خسارت مالی و جانی نداشته  و به گفته شهروندان شدت وقوع حادثه به حدی بوده است که باعث وحشت مردم شده است واگر فردی در پیاده رو مذبور بود مطمئنا صدمه می دید.

یکی از شهروندان در این باره می گوید: تاسیسات الکتریکی نامناسب و غیر اصولی که در محوطه این پروژه به کار رفته و ترکیدگی لوله که با عث فوران آب شد حادثه ای تصور می شد که خوشبختانه خطر مالی و جانی نداشت ولی آینده روشنی برای بی خطر بودن این رویه ادامه دار دیده نمی شود.

وی می افزاید:تجمع آب در این مکان باعث ایجاد بوی تعفن وسبب آزار شهروندان شده است و این پروژه تبدیل به مکانی مناسب برای زاد و ولد و تکثیر قورباغه ها شده است.

پروژه طلایه داران دیگر مکانی برای جذب گردشگر محسوب نمی شود و هم اکنون خطری جدی برای بهترین نقطه و در واقع "قلب شهر سرعین" است که اگر به این منوال پیش برود باعث خسارت مالی و حتی جانی خواهد شد.

 

ارسال نظرات