امیرآبادی فراهانی در گفتگو با بسیج مطرح کرد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در خودروسازی ما رانت خواری وجود دارد، معمولا آن قطعاتی که وارد می کنند به واسطه رانت است و بنده اطلاع دارم از طریق همین رانت برخی از افراد به سودهای کلانی در مجموعه شرکت ها و کارخانه ها رسیده اند.
کد خبر: ۸۵۱۴۵۹۳
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
 

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: ما به ارزی که به سختی به دست می آوریم برای واردات کالاهای استراتژیک و نیازهای اولیه مردم نیازمندیم، واردات کالاهای لوکس از جمله خودروهای گران قیمت به هیچ عنوان ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: دولت هرچه قدر بتواند در بحث واردات سخت گیری های لازم را انجام دهد قطعا به نفع مردم خواهد بود، مگر چند درصد مردم ایران می توانند از این خودروها استفاده کنند ؟ در واقع تعداد اندکی می توانند از این خودروها خریداری کنند، بنده در حال حاضر آمار دقیقی ندارم ولی آن طور که می دانم متاسفانه در سال های اخیر واردات خودروهای گران قیمت چند برابر شده است.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در این موضوع هم بانک مرکزی و هم وزارت صنعت کوتاهی می کنند تصریح کرد: البته باید دولت هم سختگیرانه عمل کند تا کار زمین نماند یعنی هم مسوولین بانک مرکزی هم وزارت صنعت و معدن و هم هیئت وزیران باید تصمیم مهمی در این خصوص بگیرند.

فراهانی اذعان کرد: ورود خودروهای گران قیمت به کشور توسط افراد خاص یک نوع خودنمایی است  که موجب خروج ارز از کشور برای درصد بسیار کمی از مردم می شود در حالیکه جمعیت زیادی از مردم نمی توانند از این واردات استفاده کنند، به نظر می رسد ما باید ارز را برای واردات کالاهایی  تخصیص دهیم که اکثریت مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی توجه اصلی به توانمندی  داخلی، استفاده از ظرفیت داخل کشور و فکر جوانان ایرانی است که در واقع واردات بی رویه کاملا با این موضوعات منافات دارد اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه متاسفانه کارخانه های خودرو سازی ما در رابطه با بحث کیفیت نتوانستند عملکرد خوبی ارائه دهند و دلیل این است که در خودروسازی ما رانت خواری وجود دارد، معمولا آن قطعاتی که وارد می کنند به واسطه رانت است و بنده اطلاع دارم از طریق همین رانت برخی از افراد به سودهای کلانی در مجموعه شرکت ها و کارخانه ها رسیده اند، این افراد اجازه نمی دهند از ظرفیت و فکر جوانان ایرانی استفاده شود زیرا هم نیم نگاهی به خارج دارند و هم معمولا در واردات قطعه به داخل کشور سودهای کلانی می برند.

وی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر هسته ای خاطر نشان کرد: موضوع خودرو از مسائل هسته ای که سخت تر نیست، به طور کلی با پیشرفت هایی که داشتیم چرا در این بخش پیشرفت نمی کنیم؟ چرا کیفیت خودروهای ایرانی پایین است؟ دلیل وجود همین رانت ها در واردات است، برخی اعتقاد دارند باید در داخل کشور فضای رقابتی ایجاد کنند به همین دلیل به واردات کالاهای خارجی به خصوص خودروهای لوکس با قیمت های نجومی کمک می کنند.

جلیلی در خاتمه عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر خودروهای داخلی کیفیت چندانی ندارند هم خدمات پس از فروش آنها خیلی خوب نیست و هم خودروها در برخی بخش ها ایرادات اساسی دارند ولی ما باید در راستای اقتصاد مقاومتی از ظرفیت داخلی خود استفاده کنیم و کیفیت خودروی داخلی را بالا ببریم تا خودروی ایرانی هم به لحاظ کیفیت و هم از نظر قیمت قابل رقابت با مشابه خارجی باشد.

ارسال نظرات