خبرهای داغ:

بايد 9دي هسته‌اي شود

در ادبيات تيم محترم مذاكرات، نشاني از درك ديپلماسي انرژي نيست...
کد خبر: ۸۵۱۴۶۳۵
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاري بسيج پيام فضلي نژاد سردبير ماهنامه "عصر انديشه" در سخنراني خود در دانشگاه شهيد رجايي گفت: آينده قدرت و آينده انرژي به هم گره خورده و ايران در صوردت پذيرش محدوديت هاي هسته اي، جايگاه خود را در ژئوپلتيك آينده جهان از دست مي دهد.

وي افزود: براساس پژوهش هاي موسسه آمريكن اينترپرايز تا سال ٢٠٢٥ نياز جهان به انرژي ٢ برابر ميشود و دقيقا اين دوره، زمان ١٠ ساله محدوديتهاي هسته اي ماست؛ پذيرش اين معادله يعني ما در حساس ترين دوره به محدودسازي قدرت استراتژيك خود روي آورده ايم.

فضلي نژاد ادامه داد: "ديپلماسي انرژي" اكنون علمي از علوم سياست خارجي است كه در ادبيات تيم محترم مذاكرات نشاني و دركي از آن نيست. انرژي هسته اي از مولفه هاي قدرت نرم است، چون در زمره انرژي هاي استراتژيك به شمار مي رود.

سردبير ماهنامه "عصر انديشه" ادامه داد: يكي از غفلت هاي موافقان و مخالفان اين است كه مذاكرات سوئيس از منظر اقتصاد سياسي نقد و بررسي نشد و افكار عمومي نسبت اين انرژي با فاكتورهايي مثل قدرت ملي، استقلال سياسي- اقتصادي و سبك زندگي را نمي داند.

در جلسه پرسش و پاسخ درباره توافق سوئيس، پيام فضلي نژاد در پاسخ به دانشجويان موافق توافق گفت: برخلاف ادعاها، اقتصاد ايران را مذاكره كنندگان سابق به لجن نكشيدند، بلكه سرمايه داري آن را به لجن كشيد. آقاي هاشمي و كارگزاران با تئوري هاي اقتصاد ليبرالي و بازار آزاد، استقراض خارجي از بانك جهاني و صندوق بين المملي پول، اقتصاد ايران را رو به فروپاشي بردند. مخالفت ما با توافق از زاويه تحليل استراتژيك پديده قدرت در جهان آينده است.

فضلي نژاد اظهار داشت: بايد به سوي "٩دي هسته اي" برويم. مذاكره كنندگان بايد فهم خود را از "تغيير معادله انرژي" در دهه آينده با افكار عمومي و منتقدان در ميان بگذارند تا مشخص شود كه استراتژي آنان براي تامين منافع ملي چيست. اشتباه مذاكره كنندگان اين است كه هزينه و فايده مذاكرات و پذيرش محدوديت ها را با استناد به آمار و ارقام مشخص براي ملت كه كارفرماي دولت است، تشريح نكرده اند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار