نویسنده کتاب دفاع مقدس در گفتگو با بسیج:

ماجرای خواب ننه علی/ رونمایی از کتاب دفترچه های خاکی در سالروز آزادسازی خرمشهر

نویسنده کتاب دفاع مقدس از رونمایی یکی از کتاب هایش به نام دفترچه های خاکی در سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۴۷۲۲
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،الناز عباسیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کوله بار در خصوص نگارش کتاب ننه علی اظهار داشت: کتاب ننه علی مادر تمام شهدان، داستان مادری فداکار و دلسوز است که با پدید آمدن شرایط خاص در زندگی‌اش، جلوه‌هایی از روح معنوی و عاطفه مادرانه را نمایان ساخت که تحسین همگان را برانگیخت.

 

وی ادامه داد: کاری که ننه علی انجام داد یک کار خاص بود و این مطلبم یعنی اینکه او با کار خارق العاده اش و زندگی اش در مزار فرزند شهیدش در بهشت زهرا(س) تهران، عطوفت و مهر مادر شهید بودن را به همگان اثبات نمود.

 

این نویسنده در خصوص نامگذاری این کتاب گفت: خانم فتح اللهی مادر شهید قربانعلی درخشان بود و وقتی از او اسمش را سوال میکردند میگفت که من ننه علی هستم و به همین دلیل من این نام را برای این کتاب انتخاب کردم.

عباسیان افزود: خانم فتح اللهی معروف به ننه علی، 19 سال شبانه روز در اتاقک کوچک با دیوارهای فلزی که کنار مزار فرزندش ساخته بود، زندگی کرد و اواخر عمرش در عزلت و تنهایی به دور از لنز دوربین ها و نگاه های متعجب رهگذران بهشت زهرا، در خانه دخترش دار فانی را در 90 سالگی وداع گفت.

 

وی ادامه داد: ننه علی با وجود اینکه بی سواد بود و نود سال سن داشت یک قرآن بزرگ داشت که سوره های یاسین و الرحمن را به صورت حفظی  سر مزار شهدا می خواند.

 

نویسنده کتاب های دفاع مقدس با بیان اینکه قربانعلی در سال 56 و به دست ساواک به شهادت رسید خاطر نشان کرد: زمانی که از ننه علی در مورد پسرش سوال می کردند در جواب می گفت از من فقط درباره علی سوال نکنید من مادر تمام شهدا هستم زیرا بعضی از شهدا به خوابش می آمدند و به ننه علی می گفتند که مزار ما را هم آب و جارو کن و برای ما یاسین و الرحمن بخوان.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از من دو کتاب دیگر با این موضوع به چاپ رسیده است تصریح کرد: یکی از کتاب هایی که به نام ننه علی نوشته شده بود کتاب شعری است که یکی از شعر های آن را استاد "محمد رضا ترکی" سروده بود و گرد آورنده این کتاب نیز به احترام این شاعر، کتابش را به نام ننه علی به ثبت رساند.

 

عباسیان ادامه داد: کتاب دیگری نیز به نام ننه علی به چاپ رسیده است که سیاوش امینی آن را نوشته اند که حول محور آلونک ننه علی تمرکز کرده اند که من در کتابم بخشی از نوشته های او را در کتابم  استفاده نموده ام تا اگر روزی این کتاب به دست آنها رسید، نوشته ای از خودشان را در این کتاب ببینند.

 

وی در خصوص نگارش این کتاب گفت: حدود 9 سال برای این کتاب به صورت پاره وقت زمان گذاشتم اما به صورت مداوم حدود 6 ماه نوشتن این کتاب طول کشید.
 

نویسنده کتاب های دفاع مقدس تصریح کرد: شقایق های ماندگار نام کتاب دیگری بنده پیرامون 19 معلم شهید است که برای نگارش این کتاب، 6 سال به 11 شهر مختلف سفر کردم که این کتاب به چاپ دوم نیز رسیده است.

 

وی از رونمایی کتاب دیگر خود به نام دفتر چه های خاکی خبر داد و گفت: ان شالله این کتاب در روز سوم خرداد، روز بزرگداشت آزادسازی خرمشهر رونمایی می شود.

عباسیان در توضیح این کتاب افزود: در مرحله اول شهدای مدرسه از جمله معلمان، فرهنگیان و دانش آموزان منطقه به کمک اهالی و به ویژه دانش آموزان شناسایی شدند و در همین مرحله بازدید از خانواده این شهدای گرانقدر و گفت و گو به منظور ثبت ویژگی های اخلاقی و خاطرات شهید بزرگوارشان صورت گرفت.

 

وی در پایان افزود: هیچ گاه حاضر نبودم که از نام شهدا به مقام و شهرت و سرمایه برسم و خدا را شاکرم که هیچ وقت از نام آنها سوء استفاده نکرده ام و اکثر هزینه های چاپ کتابهایم را با هزینه شخصی به مرحله چاپ رسانده ام.

 

گفتنی است، قربانعلی رخشانی مهماندوست عضو اصلی شاخه‌های مبارزه با ساواک و رژیم شاهنشاهی بوده و در روزی که ماموریت انتقال بخشی از اعلامیه‌های حضرت امام (ره) به اهواز را داشت، دستگیر شد و به دلیل شکنجه زیاد به شهادت رسید و در همانجا به خاک سپرده شد. دلبستگی بسیار مادر به فرزند، سبب شد تا کسی نتواند خبر شهادتش را به او بدهد، اما وقتی مادر از شهادت فرزندش مطلع شد، ساک کوچکی جمع کرد و راهی اهواز شد. پیکر قربانعلی را در گورستان اموات غریبه اهواز دفن کرده بودند، او قبر بی نام و نشان فرزندش را به آغوش کشید و از همان لحظه پاگیر قبر قربانعلی شد و هرچند که دخترش بارها برای برگرداندن او به خانه به سراغش رفت، اما او حاضر به بازگشتن نشد.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایراد سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا، سبب شد تا توجه همگان به ویژه مسئولان به شهدای انقلابی معطوف شود، تا اینکه مقدمات کار برای انتقال پیکر شهید به تهران به دستور رهبر انقلاب و با حکم امام جمعه اهواز فراهم شد، نبش قبر صورت گرفته و انتقال شهید به تهران انجام می‌شود و این مقدمه‌ای بر 19 سال سکونت او در کنار مزار فرزندش و یاسین خوانی او برای روح شهدا بود.

 

 

انتهای پیام/مصطفی قهرمانی
ارسال نظرات
آخرین اخبار