رئیس شورای اسلامی شهر یزد، گفت: بحث شورا و مشورت برای بهره مندی از آرا مختلف چیز تازه ای نیست و حداقل 1400 سال یعنی به اندازه زمانی که خداوند از طریق وحی رسول خود را امر به مشورت کرد سابقه دارد.
کد خبر: ۸۵۱۴۸۸۲
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
خبرگزاری بسیج یزد، در راستای مشارکت توده مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خویش، امام خمینی رحمه الله در نهم اردیبهشت ماه 1358، فرمان تاریخی خویش را مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی به شورای انقلاب را صادر فرمودند:

 

«در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت های نظام جمهوری اسلامی است. لازم می دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شورا، برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

 

متنی که در ادامه می آید گفتگویی است که در همین راستا و به جهت پاسداشت روز و هفته شورا  با رئیس شورای اسلامی شهر یزد، انجام شده است:

 

رئیس شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار عصر فرهنگ گفت: بحث شورا و مشورت آن قدر مهم است که خداوند به پیامبر خود دستور می دهد در کارها مشورت کن «وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ». بحث مشورت برای بهره مندی از آرا مختلف چیز تازه ای نیست و حداقل 1400 سال یعنی به اندازه زمانی که خداوند از طریق وحی رسول خود را امر به مشورت کرد سابقه دارد.

 

حجت الاسلام شیخ عباس زارع، با اشاره به سیره نبی مکرم اسلام(ص) تاکید کرد: پیغمبر اسلام در پاسخ به این فرمان خداوند برای تصمیم گیری در مسائل مهم شورایی تشکیل می دادند و نظر اصحاب و مسلمین را جویا می شدند.

 

این مقام مسئول در خصوص فعالیت های فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال دوم شورا تغییر رویکرد داشتیم و بنا بر این شد که بودجه های فرهنگی افزایش پیدا کند.

 

زارع با بیان این نکته که بودجه فرهنگی امسال 7 برابر بودجه سال گذشته است، ادامه داد: بودجه کل شهر یزد 370 میلیارد تومان است که از این مقدار 8 درصد یعنی حدود 27 میلیارد تومان به امور فرهنگی و ورزشی اختصاص داده شده تا صرف زیرساخت های ورزشی و فعالیت های فرهنگی شود.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به نقش و جایگاه «شهردار» در کشور، عنوان کرد: در این زمینه ما نسبت به بعضی کشورهای دیگر هنوز عقبیم و شهردارها هنوز جایگاهی که باید و شاید راپیدا نکرده اند. در بعضی از کشورها شهردار بالاترین مقام شهر و مدیریت اجرایی  را بر عهده دارد اما در ایران هنوز به آنجا نرسیدیم. با این وجود شهردارها اختیارات و امکانات خوبی دارند که اگر انگیزه داشته باشند امکان فعالیت و خدمت رسانی به مردم را دارند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر یزد، در پایان گفت: قطعاً با تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مساله اختیارات شهردار و به تبع آن شورا از گذشته بیشتر شده است. اگر شهردارها نظر رهبری در خصوص مسائل فرهنگی، عمرانی و رعایت شهرسازی اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهند قطعاً شهرهای خوبی در کشور خواهیم داشت.
  نقل از عصر فرهنگ

ارسال نظرات