خبرهای داغ:

اوج بی‌منطقی در تجاوز نظامی عربستان به یمن

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر استفاده از ایام ماه مبارک رجب به ویژه اعتکاف به نعمت امنیت و آسایش ایران اسلامی اشاره کرد و این نعمت را مرهون برکات اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: قدر ماه رجب و قدر ایام اعتکاف و ناله‌ها را بدانید تا بتوانید امنیت را به سایر کشورها صادر کنید.
کد خبر: ۸۵۱۵۱۰۵
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود‏ در ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت، گفت: روشن شد که دنیا هم ظرف علم و هم ظرف عمل صالح است، آخرت ظرف علم و تکامل علمی است اما ظرف عمل نیست که کسی بتواند ایمان بیاورد و از عذاب برهد.

وی افزود: اگر در آخرت عمل و ایمان ممکن بود‏، آن جا هم محتاج به شریعت و وحی و رسالت بود که دنیا می‌شد و دار عمل دیگر آخرت نبود و دار حساب شمرده نمی‌شد، امام علی(ع) می‌فرماید امروز روز عمل است و حساب نیست و فردا در آخرت روز حساب است و انسان نمی‌تواند عمل کند، راه اراده و عمل در آخرت بسته است.

مفسسر برجسته قرآن کریم با بیان این که عالم آخرت شبیه عالم رؤیا است، ابراز کرد: مرحوم کلینی در ج 8 کافی در روضه کافی نقل کرد که بشر اولی می‌خوابید اما خوب نمی‌دید، حرف انبیا را هم گوش نمی‌دادند، انبیا می‌گفتند فلان کار حرام است و فلان کار واجب است، آن‌ها خیال می‌کردند که حیات بعد از مرگ این است که مرده‌های قبرستان زنده می‌شوند و بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: بعد کم کم خداوند رؤیا را نصیب آنان کرد، به انبیا مراجعه کردند و گفتند این‌ها چیست که ما در عالم رؤیا می‌بینیم، گفتند که این‌ها نظیر آن است که شما بعد از مرگ خواهید دید، در عالم رؤیا انسان در اختیار خودش نیست که کاری را انجام بدهد یا ندهد، البته رؤیا با مسأله قیامت بسیار فرق دارد، لکن یک گوشه‌ای از تشبیه قیامت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که هیچ ممکن نیست کسی در قیامت به وسیله عالم شدن ایمان بیاورد و از جهنم و عذاب برهد، خاطرنشان کرد: این نیست که انسان با حسن اختیار خود یا با سوء اختیار خود ایمان بیاورد، رحمت خداوند دم گوش جهنمیان است، فقط یک «یا الله» می‌خواهد، همین که بگویند ما توبه می‌کنیم و برمی‌گردیم‏، برگشتن همان و یافتن رحمت الهی همان، رحمت الهی در صورت اضلال کیفری از آنان دور نیست و فقط یک اقرار لازم است.

وی با قرائت آیه «إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَمَا تَخْرُجُ مِن ثَمَرَاتٍ مِّنْ أَکْمَامِهَا وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنثَى وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکَائِی قَالُوا آذَنَّاکَ مَا مِنَّا مِن شَهِیدٍ ﴿47﴾»، گفت: در جریان معاد خیلی‌ها مشکل جدی‌شان مسأله معاد بود و از پیامبر(ص) سؤال می‌کردند که قیامت کی ظهور می‌کند، اسرار قیامت مصلحت نیست که معلوم باشد، باید هر لحظه منتظر باشیم، اگر بدانیم که مرگ ما کی هست یا قیامت کی هست، ما توبه را به تأخیر می‌اندازیم، باید مستور باشد تا هر لحظه آماده رفتن باشیم.

روز قیامت سراسر یقین و شهود است

مؤلف کتاب مفاتیح الحیات گفت: تنها کسی که می‌داند ذات اقدس اله است و در برخی موارد آیاتی است که خدای سبحان ممکن است این غیب را به برخی از خواص خود و انبیا عطا کند، اسرار قیامت و وقت قیامت را خداوند ممکن است به برخی از انبیا و اولیا بگوید.

وی با طرح پرسشی درباره نحو پرسش از قیامت گفت: عمده این است که چه کسی این سؤال را طرح کرده که این گونه سؤال کنند که قیامت کی اتفاق می‌افتد؟ بسیاری از سؤالات درباره این است که قیامت کی اتفاق می‌افتاد، چه کسی این را به آن‌ها یاد داد، «یسئلونک عن الساعۀ ایان مرساها»، از تو درباره قیامت می‌پرسند که کشتی قیامت کی لنگر می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: یعنی قیامت الان موجود است و در حال موج‌زنی است و یک وقتی آرام است، این تعبیر را چه کسی به آن‌ها یاد داد، اگر دل این تعبیر را بشکافی معلوم می‌شود که قیامت سیار هست، اما وقتی لنگراندازی قیامت نیست، کی این قیامت آرام می‌شود، الان قیامت موجود است و ما سوار این کشتی هستیم و یک وقت لنگر می‌اندازد.

وی با اشاره به این که امام رضا(ع) فرمود از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم وجود ندارد، ابراز کرد: «علم الساعۀ»، نزد ذات اقدس اله است، در ادامه آیه فرمود هیچ میوه‌ای از ظرفش بیرون نمی‌آید و هیچ مؤنثی باردار نمی‌شود و هیچ مؤنثی بار خود را مگر به اذن خداوند بر زمین نمی‌گذارد و همه این‌ها به اذن خداوند است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این آیه که «وَضَلَّ عَنْهُم مَّا کَانُوا یَدْعُونَ مِن قَبْلُ وَظَنُّوا مَا لَهُم مِّن مَّحِیصٍ ﴿48﴾»، اظهار کرد: فرمود این جریان مرگ حق است و شما که به این بت‌ها مراجعه کردید و گفتید اینان شفیعان ما هستند، نزد خداوند و از شفاعت اینان می‌خواستید استفاده کنید، این‌ها کجا رفتند؟ انسان در شب تار بر اثر اوهام درخت‌ها و تپه ماهورهایی را تصور می‌کند و وقتی روز شد، می‌بیند که خبری نیست، وقتی قیامت ظهور کرد، آن اوهام رخت برمی‌بندد.

وی گفت: آن چه که در دنیا دعا می‌کردند و می‌خواندند آن‌ها رخت برمی‌بندند و چیزی در ذهن آنان نیست، این «ظن» دوم در معنای یقین است و به این معنا است که برای آنان روشن و واضح می‌شود که هیچ پناهگاهی ندارند، صحنه قیامت صحنه شهود محض است و انسان نمی‌گوید که بعدا چه خواهد شد، همان جا می‌فهمد که پناهگاهی به غیر از خداوند ندارد، در آن روز شک وجود ندارد، هر چه هست یقین است.

برخی مبتلا به فقر هستند و برخی مبتلا به سلامتی

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «لَا یَسْأَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَاء الْخَیْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَیَؤُوسٌ قَنُوطٌ ﴿49﴾»، ادامه داد: این افراد مشرک از دعای خیر خسته نمی‌شوند، بیش از پنجاه آیه در قرآن کریم درباره انسان و طبیعت انسان و انسان مادی است، بیش از پنجاه آیه در مذمت انسانی است که فطرت را رها کرده و به طبیعت گراییده است.

وی اظهار کرد: درباره مشرکان فرمود هنگامی که به آنان شر می‌رسد از رحمت خداوند مأیوس می‌شوند، یأس از رحمت خداوند کفر و شرک است، این انکار خداوند است، چون انسان می‌گوید من به جایی رسیدم که دیگر کسی نیست مشکل من را حل کند، هرگز ممکن نیست انسان به جایی برسد که رحمت منقطع بشود اما یک وقت است انسان می‌گوید من دیگر لیاقت ندارم که مشکلم حل شود، این کفر نیست اما اگر بگوید دیگر کسی در عالم نیست که مسأله من را حل کند.

مؤلف کتاب مفاتیح الحیات با اشاره به آیه «وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ هَذَا لِی وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّجِعْتُ إِلَى رَبِّی إِنَّ لِی عِندَهُ لَلْحُسْنَى فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِمَا عَمِلُوا وَلَنُذِیقَنَّهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِیظٍ ﴿50﴾»، گفت: طبع انسان این غرور و خودخواهی است، نظام‌ ارزش‌گذاری انسان مادی است و خود را مستحق این می‌داند، اگر خداوند به انسان نعمت بدهد با خود می‌گوید خداوند من را گرامی داشته است، برخی مبتلا به ثروت هستند و برخی مبتلا به فقر هستند، انسان سالم مبتلا به سلامت است و انسان توانگر مبتلا به ثروت است، فرمود ما هر دوی این گروه را امتحان می‌کنیم.

وی با اشاره به این که اکرام خداوند به دادن نعمت و گرفتن نعمت نیست، افزود: بلکه اکرام خداوند در روز حساب روشن می‌شود، الان عالم عالم امتحان است، در دنیا هر چه هست، آزمون است و نشانه کرامت نیست، در آیه محل بحث فرمود ما اگر کاری را بکنیم و نعمت بدهیم، انسان خیال می‌کند که خداوند او را گرامی داشته است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: فرمود اگر به کسی نعمت دهیم با خود می‌گوید این نعمت مال من است و قیامت هم قائم نمی‌شود، این نشان می‌دهد که قیامت اکنون در حال آرمیدن است، موجود هست اما قائم نیست، کی لنگر می‌اندازد و می‌ایستد، علم این به خداوند بازمی‌گردد و این فرد کافر می‌گوید من به سوی خداوند بازنمی‌گردم و برفرض که قیامتی هم باشد، من گرامی داشته می‌شوم.

وی با اشاره به این که مشرکان می‌گویند همان طور که در دنیا گرامی بودیم، در آخرت هم گرامی خواهیم بود، اظهار کرد: این خیال باطل که انسان آخرت را نمی‌پذیرد و آخرت را شبیه دنیا می‌داند، خداوند به آنان به این صورت پاسخ می‌دهند که گزارش اعمال آنان را می‌دهیم و آن جایی که عملشان حاضر است، دیگر نیازی به گزارش نیست زیرا انسان به نفس خودش بصیر است.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاء عَرِیضٍ ﴿51﴾»، گفت: چشیدن این عذاب غلیظ است، چه برسد به نوشیدن آن، اما کسی که به حد کفر نرسید و طغیان کرد هنگامی که نعمت خداوند را دید و به جای این که شاکر باشد، صرف اسراف می‌کند، دارای دعای طولانی است، مدام ضجه می‌زند و مدام ناله می‌کند، اکنون به دعای عریض و طویل می‌پردازد.

ایران در میدان مین خاورمیانه از نعمت امنیت برخوردار است

وی با تأکید به استفاده از ایام اعتکاف خاطرنشان کرد: دعا خواندن مقداری از مشکل را حل می‌کند، الان هم در آستانه میلاد امام علی(ع) هستیم و در ایام البیض قرار داریم، این فضاها فضای نورانی و پربرکت است، اگر رحمت الهی شامل حوزه و دانشگاه شده است، حداکثر بهره را باید برد، الان ما در میدان مین هستیم و در امان قرار داریم، این چنین نیست که این نعمت آسایش و امنیت به رایگان به دست آمده باشد.

شرق و غرب ما از طالبان و القاعده و داعشی پر است، جنوب‌مان را هم که ببینیم، این شیوخ بی‌عقل خلیج فارس به این آمریکا و بدترین دشمن ما پایگاه نظامی دادند، شمال هم که ناتو موشک‌های خود را آماده کردند، این امنیت کشور به برکت اهل‌بیت(ع) است، قدر ماه رجب و قدر ایام اعتکاف و ناله‌ها را بدانید تا بتوانید امنیت را به سایر کشورها صادر کنید، وقتی انقلاب صادر شد، امنیت هم به سایر کشورها صادر می‌شود.

شما باور نمی‌کردید که این عربستان که ادعای اسلام دارد و خود را خادم‌الحرمین می‌دانند اما به یک کشور مسلمان پیرو اهل‌بیت(ع) حمله کردند، این با کدام منطق جور درمی‌آید، یک کشور اسلامی به یک کشور اسلامی دیگر با دستور کفر حمله می‌کند، اقتدار آنان آمریکا ظاهری است، آنان اصل و نسبی ندارند، الان هم گردن‌کشی می‌کند، چون هفتاد میلیون قبر زیر پای اوست

این قدرت را که از راه تمدن و عقل و عدل به دست نیاوردند، از آدمکشی به دست آوردند، اگر هفتاد میلیون را کشت و روی قبر آنان ایستاد و عربده کشید، این که متمدن نمی‌شود، یمنی‌ها نسبت به اهل‌بیت(ع) خالص هستند، در روز روشن به مردم یمن حمله می‌کند و کسی هم کاری نمی‌کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها