معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ در حال حاضر پرونده ثبت رشته صنایع دستی صحافی یا جلدسازی سنتی اردبیل در ردیف ثبت در فهرست میراث فرهنگی و معنوی قرار دارد.
کد خبر: ۸۵۱۵۱۹۱
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ،علیرضا دباغ عبداللهی ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی در جلسه بررسی احیای رشته‌های صنایع دستی منسوخ استان اردبیل اظهار داشت:‌ جلدسازی سنتی اردبیل که از جمله صنایع دستی در حال فراموشی و منسوخ به شمار می‌رفته در زمستان سال گذشته مستندنگاری شده و در حال حاضر نیز اقدامات لازم در زمینه قرار گرفتن این رشته صنایع دستی استان در ردیف ثبت در فهرست میراث فرهنگی و معنوی در حال انجام است.

وی افزود:‌ در مستندنگاری صحافی سنتی اردبیل در زمینه‌های مختلف این رشته از جمله تاریخ و فن جلدسازی و صحافی در ایران و جهان، اوج تکامل جلدسازی در هرات قرن نهم هجری و فنون جلدسازی در این دوره، جلسازی در قرن دهم و جلدسازی لاکی روغنی از قرن 10 تا 13 و نیز انواع جلدهای معروف ایرانی مطالبی آورده شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به رابطه مستقیمی که این صنعت با قرآن و کتاب‌های دینی و مذهبی ما دارد سبب جذب اشخاص به این عرصه شده و اغلب افرادی که این رشته از صنایع دستی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند افرادی مذهبی و مقید به اصول شرعی بوده‌اند.

عبداللهی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت چاپ در عرصه کنونی بیان کرد:‌ به دلیل پیشرفت‌ها در این عرصه در حال حاضر و گسترش چاپ قرآن‌ها با روش‌های نوین چاپ رونق این رشته از صنایع دستی که آمیخته با مسائل دینی بوده از بین رفته  که برای احیای این رشته از صنایع دستی این رشته مستندنگاری شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از وجود دو کارگاه سنتی صحافی در اردبیل خبر داد و گفت:‌ از این دو کارگاه یک مورد به صحافی و جلدسازی قرآن می‌پردازد اما به دلیل پیشرفت‌های صنعتی در این حوزه میزان سفارشات به این کارگاه کاهش یافته که این امر سبب از رونق افتادن این رشته شده است.

وی دلیل دایر بودن این کارگاه را تا به امروز عشق و علاقه به این رشته صنایع دستی و پاینبندی به اعمال شرعی صنعتگران دانست و گفت:‌ با وجود سفارشات اندک برای این کارگاه‌های صحافی سنتی تنها همین عشق وعلاقه و مناعت طبع سبب شده تا این کارگاه‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه داده و از تعطیلی این واحدهای جلوگیری کنند.

 

ارسال نظرات