محمدی کویر:

حسرت مطالعه در وجود آذر یزدی موج می‌زد/«آذر یزدی» با کتاب ازدواج کرده بود

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی گفت: حسرت کتاب در وجود آذریزدی موج می‌زد و تقدیر وی را از جوراب فروشی به کتاب فروشی رساند و بعد از آن هم به تهران رفت در مسیر مطالعه را دنبال کرد که گویی با کتاب ازدواج کرده بود.
کد خبر: ۸۵۱۵۲۴۶
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت: مهدی آذر یزدی عشق را با وجود اینکه به مدرسه نرفت خوب آموخت.

وی که از دوستان صمیمی مهدی آذر یزدی به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: حسرت کتاب در وجود آذریزدی موج می‌زد و تقدیر وی  را از جوراب فروشی به کتاب فروشی رساند و بعد از آن هم به تهران رفت در مسیر مطالعه را دنبال کرد که گویی با کتاب ازدواج کرده بود.

مشاور فرهنگی استاندار یزد با اشاره به اینکه آذریزدی عاشق مطالعه بود، تاکید کرد: یکی از استعدادهای مهدی آذر یزدی این بود که اطلاعات پراکنده‌ای که از جاهای مختلف کسب کرده بود را به یک بینش تبدیل کرد.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی افزود: وی از جوانی و در سن 35 سالگی دید که یک خلا فرهنگی وجود دارد که کسی به فکر آن نیفتاده، به همین دلیل به فکر پر کردن این خلاء افتاد.

محمدی ادامه داد: آذریزدی تشخیص داد که غنای فرهنگی بسیاری در کتاب‌های قدیمی وجود دارد اما جوان‌های این دوران و دوران وی نمی‌توانند ادبیات آن را بفهمند به همین دلیل شروع به بازنویسی آنها کرد.

این استاد ادبیات دانشگاه با تاکید بر این نکته که مهدی آذریزدی پدر ادبیات نوین کودکان و نوجوانان است بیان کرد: بعضی وقت‌ها مقام معظم رهبری یک جمله در ارتباط با یک فرد می‌فرمایند و دیگران این شخص را خیلی بزرگ می‌کنند اما با وجود اینکه ایشان در ارتباط با آذر یزدی نکات بسیار مهم و ارزشمندی فرمودند، برخی حتی در استان یزد، آذر یزدی را به جایگاهی که از آن برخوردار است نمی‌شناسند.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی اظهار داشت: آذریزدی نیاز زمان و رسالتش را تشخیص داد و با استفاده از استعدادی که خدا به وی داده بود، تبدیل به این شخصیت والا شد.

وی تصریح کرد: آذریزدی از لحاظ عزت نفس هم بسیار غنی بود، در همان زمان جایزه سلطنتی پهلوی به وی تعلق گرفت که نرفت این جایزه را دریافت کند.

مشاور فرهنگی استاندار یزد خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان دبیرخانه این همایش را استمرار ببخشد تا آثار افرادی که موفق به حضور در این جشنواره نشدند، مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی که از شعرای برجسته استان یزد است، با اشاره به اینکه آذریزدی از یک بینش عمیق بهره داشت، گفت: امروز بینش سیاسی اجتماعی در کشور ما بالا رفته ولی عمق معرفت در آثار و بینش‌های موجود کم شده، الان در تمام زمینه‌ها اندیشه‌ کاهش پیدا کرده است.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی گفت: هویت ما الان در ارتباط با جنگ نرم دشمن مورد تهدید قرار گرفته و استکبار با استفاده از هنر فرهنگ ما را مورد هجوم قرار داده است.

وی شناخت مفاخر فرهنگی، شناخت اندیشه و سبک زندگی آنها، اسوه قرار دادن این روش‌ها، پاسداری از ارزش‌ها و فرهنگ غنی اسلامی، تشویق هنرمندان و ترغیب و تجمیع اندیشمندانه آنها همراه با نوازش برای تولید برنامه را از جمله اهداف این همایش دانست.

وی با اشاره به اینکه فراخوان همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی تا 15 فروردین امسال تمدید شده بود، گفت: 220 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده که تقریبا 60 درصد آثار از خارج استان یزد شرکت کرده‌اند.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت مهدی آذر یزدی گروه های سنی شرکت کننده را در دو بخش زیر 18 سال و 18 تا 35 سال دانست و گفت: از مجموع آثار رسیده، 85 شعر، 92 مقاله و 43 اثر در بخش داستان شرکت کرده اند.

محمدی با تاکید بر اینکه ادبیات داستانی باید در کشور ما رشد پیدا کند و یکی از اهداف این همایش همین موضوع است، نفرات برگزیده همایش را 14 نفر عنوان کرد و در ارتباط با آثار منتشر نشده پدر ادبیات نوین کودک و نوجوان ایران گفت: آذریزدی نوشته‌های پراکنده‌ای داشته که برای افراد مختلف به صورت خیلی با حوصله نوشته که برخی از این آثار در حال گردآوری است.

مشاور فرهنگی استاندار یزد در ارتباط با خانه آذر یزدی، گفت: این خانه از لحاظ تاریخی ارزشی ندارد ولی ارزشش به این است که وی در آن زندگی می‌کرده است به همین دلیل به میراث پیشنهاد کردیم که این خانه خریداری شود ولی میراث بیان کرد به دلیل اینکه این اثر جزو آثار تاریخی نیست، بودجه لازم برای آن را ندارد و برای خرید خانه، درخواست بودجه از میراث کشور کرده است.



ارسال نظرات