درب باب الراس حرم مطهر حضرت عباس(ع) که قرار است تا در حرم مطهر علمدار کربلا نصب شود پس از عبور از شهرهای استان مرکزی به اراک رسیده و فردا با عبور از شازند از استان خارج و با استقبال در استان‌های دیگر به کربلا منتقل می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۵۴۹۶
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
درب باب الرأس حرم حضرت‌ابوالفضل(ع) که با عشق و ارادت مردم شریف استان مرکزی به ویژه مردم شهرستان‌های زرندیه و ساوه ساخته شده پس از رونمایی در روز میلاد حضرت فاطمه(س) به سمت شهر مأمونیه حرکت داده شد تا سرآغاز عبور این درب مطهر از استان‌های کشور به سوی کربلای معلی باشد.

باب الرأس حرم حضرت‌عباس(ع) پس از حضور 2 روزه در میان انبوه عاشقان اهل بیت(ع) از شهرستان زرندیه به سوی دلیجان حرکت داده شد و پس از گذر از میان جمعیتی که از دوستداران و عاشقان علمدار کربلاء بودند مسیر خود را با گذشتن از محلات و خمین ادامه داد.

این درب مطهر نهم اردیبهشت‌ماه وارد اراک شد و در مصلی بیت‌المقدس این کلانشهر مستقر شد تا جمعیت انبوهی که دل در گرو ائمه اطهار(ع) داشتند روزی را در کنار این باب الرأس مطهر آرام گیرند و سر به آستان حضرت دوست گذارند.

باب الرأس حرم حضرت ابوالفضل(ع) تا ساعاتی دیگر به آرامستان این شهر منتقل شده و پس از اتمام توقف 2 روزه به شازند منتقل و پس از عبور از استان‌های همجوار به کشور عراق منتقل و در مراسم ویژه‌ای در صحن بالای سر مبارک علمدار کربلا نصب می‌شود.

رئیس بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با اشاره به ویژگی‌های این درب مطهر به خبرنگار تسنیم گفت: این درب مطهر با ارتفاع 4 متر و 28 سانتی‌متر و عرض 280 سانتیمتر، در2لنگه ساخته شده و در ساخت آن از انواع هنرهای رایج کشور از جمله خاتم‌کاری، گره‌چینی، قلم‌زنی، میناکاری، زرگری و معرق و آبکاری طلا استفاده شده است.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای ساخت این در مطهر گفت: تمام اقلام به کار رفته شده در این باب الرآس مطهر از محل نذورات مردمی تأمین شده است.

زندیه وکیلی افزود: بعد از ساخت ضریح مرقد حضرت ابراهیم‌مجاب(ع) در سال گذشته به پایان رسید، در باب الرأس حرم حضرت ابوالفضل(ع) دومین هدیه مردم استان مرکزی به آستان مقدس اهل‌بیت (ع) محسوب می‌شود.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم بااشاره به کمک های مردم استان به ستادبازسازی عتبات عالیات در عراق برای مشارکت در ساخت این درب گفت: مردم استان با کمک‌های خود در این بخش‌ها ارادت خود به اهل بیت(ع) را نشان داده‌اند و توانسته‌اند در این راستا گام‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری را بردارند.

خلیل نجفی نظام‌آبادی با اشاره به ابعاد درب حرم گفت: درب حرم حضرت عباس(ع) که ارتفاع آن 4 متر و 28 سانتی متر است و عرض درب 280 سانت است که در 2 لنگه ساخته شده که در ساخت درب حرم حضرت عباس(ع) 700 کیلو مس به کار رفته است که تمام مس‌های مصرفی بالغ بر 10 هزار نفرساعت و به تعداد ساعت‌های زیاد روی این مس قلم‌زنی کرده‌اند.

وی افزود: در این درب 3 کیلو طلا بکار رفته و بالغ بر 300 کیلو و انواع و اقسام قطعات مس در آن بکار رفته است و 120 قطعه جداگانه میناکاری و هنرمینا روی درب حرم حضرت عباس(ع) پیاده شده است.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی تصریح کرد: یکی از راه‌‏های ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ حرم‌های شریف آن بزرگواران بوده و به‌منظور بازسازی عتبات عالیات تلاش برای جلب مشارکت‌های مردمی لازم و ضروری است.

  این درب همزمان با شب لیلة الرعائب وارد شهرستان زرندیه می‌شود و روزهای جمعه و شنبه مورد زیارت مردم خیر شهرهای مختلف زرندیه است.

وی اظهار کرد: این درب روز چهارشنبه دوم اردیبهشت94 مورد استقبال خودجوش و پر شور مردم در شهرهای آوه، غرق آباد و نوبران از توابع شهرستان ساوه قرار گرفت و پس از آن نیز در روز پنج شنبه سوم اردیبهشت ماه در ساوه مراسم وداع برگزار شد.

روز یکشنبه 6اردیبهشت درب باب الراس حر مطهر علمدار کربلا در شهرستان دلیجان، دوشنبه 7 اردیبهشت در شهرستان محلات و سه شنبه 8 اردیبهشت در خمین مورد استقبال مردم ولایتمدار این شهرستان ها قرار گرفت.

این درب در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه نهم و دهم اردیبهشت ماه در شهرستان اراک مورد استقبال مردم مومن و ولایت مدار اراک قرار گرفت که با توجه به فرصت 2 روزه شهرهای اطراف هم توانستند در این مراسم شرکت کنند.

براساس برنامه ریزی‌های انجام شده آخرین مقصد درب باب الراس حرم مطهر حضرت عباس(ع) در استان مرکزی شهرستان شازند است که جمعه یازدهم اردیبهشت ماه به عنوان آخرین روز حضور این درب در استان مرکزی بوده و روز شنبه پس از اجرای برنامه ‌های فرهنگی و مذهبی از استان مرکزی خارج شده و از مسیر های مواصلاتی استان‌های لرستان و ایلام به سمت کربلای معلی انتقال می‌یابد.


ارسال نظرات