بخشی از مطالبات معلمان تا آخر هفته پرداخت می‌شود

فانی: بررسی اجرای رتبه بندی برای بازنشستگان سال ۹۴

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم گفت:‌ در حال بررسی هستیم که چگونه می‌توان افرادی را که قبل از تاریخ اول مهر ۹۴ بازنشسته می‌شوند،‌ مشمول رتبه بندی کرد.
کد خبر: ۸۵۱۵۵۵۶
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش، شب گذشته در برنامه نگاه یک اظهار داشت:‌ طبق فرموده‌های امام خمینی (ره) معلمی شغل انبیاست و معلمان هدایتگر جامعه هستند بر این اساس آموزش‌وپرورش با مجوعه 13.5 میلیون دانش‌آموز و خانواده‌های آنها، مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و آموزش‌وپرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است.

وی درخصوص مطالبات معلمان گفت:‌ مطالبات معلمان به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست مطالباتی است که فرهنگیان از آموزش‌وپرورش دارند و این مطالبات بعضاً پرداخت نشده است به عنوان مثال حق التدریس ماه‌های دی، بهمن و اسفند سال گذشته پرداخت نشده است. بخش دوم مطالبات مربوط به مقایسه‌ای است که فرهنگیان خود را با کارکنان سایر بخش‌ها می‌کنند.

** پرداخت بخشی از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: در بخش نخست مطالبات، اقداماتی انجام شده است و تا آخر هفته معلم بخشی از مطالبات پرداخت می‌شود. در بخش دوم مطالبات که مربوط به تفاوت میان فرهنگیان با سایر کارکنان دولت است باید به این نکته توجه داشت که این تبعیض‌ها و تفاوت‌ها بحثی نیست که در یک یا دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمتی 70 ساله دارد.

فانی ادامه داد:‌ دولت یازدهم تلاش می‌کند این فاصله‌ها کم شود و یقیناً همکاران ما انتظار ندارند که با توجه به محدودیت بودجه‌ای دولت در مدت زمان کوتاهی این تبعیض‌ها برداشته شود اما در این مسیر گام‌هایی برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت مطالبات حق‌التدریس معلمان، جلسه‌ای را با آقای نوبخت داشتیم، افزود:‌ برای پرداخت حق التدریس ماه‌های دی،‌بهمن و اسفند تخصیص اعتبار صورت گرفت و یک شنبه اعتبار به استان‌ها ارسال می‌شود؛‌سال 93 زمانی که حقوق بهمن را به همراه عیدی پرداخت کردیم،‌تمام اعتبارات آموزش‌وپرورش را هزینه کردیم و برای پرداخت حقوق اسفند هیچ اعتباری نداشتیم اما با تلاش آموزش‌وپرورش و دولت توانستیم حقوق اسفند را پرداخت کنیم به همین دلیل پرداخت بخشی از مطالبات امکان پذیر نبود و این موضوع به سال 94 موکول شد.

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا نظام هماهنگ پرداخت در رابطه با فرهنگیان اجرا می‌شود؟‌گفت:‌ قانون مدیریت خدمات کشوری جایگزین نظام هماهنگ پرداخت شده است و تمام کارکنان دولت متناسب با این قانون باید احکامشان صادر شود اما در برخی دستگاه‌ها،‌پرداختی‌هایی در فیش حقوقی کارمندان داریم که در آموزش‌وپرورش این پرداختی‌ها را نداریم.

فانی ادامه داد:‌ پیگیری‌هایی صورت گرفته تا در آموزش‌وپرورش نیز بتوانیم بخشی از این پرداختی‌ها را داشته باشیم. در دولت یازدهم به مدت دو سال بودجه ریزی صورت گرفت،‌در سال 93 اعتبار اختصاص یافته به آموزش‌وپرورش در مقایسه با سال 92 با رشد 26 درصدی همراه بود این در حالی است که کل بودجه دولت در سال 93 نسبت به سال 92 با رشد 11 درصدی همراه بود.

وی عنوان کرد:‌ در سال 94 نیز بودجه آموزش‌وپرورش نسبت به سال 93 بیش از 23 درصد رشد داشت در حالی که رشد بودجه دولت 11.5 درصد است و باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش‌وپرورش این بودجه کافی نیست و تلاش‌هایی مانند طرح رتبه بندی در حال اجراست که برای جبران برخی از مشکلات مدنظر است.

** دلیل عدم اجرای صحیح ضرایب فوق العاده شغل فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش برقراری فوق العاده شغل در آموزش‌وپرورش با ضرایب صحیح اعمال نمی‌شود،‌ افزود:‌ با صرفه جویی در سایر هزینه‌ها طی سال 93 توانستیم ابتدا ضرایب فوق العاده شغل را برای همکاران مقطع ابتدایی به 1300 برسانیم و از فرودین 94 برای سایر همکاران نیز این ضریب اعمال شد. علت یکسان بودن این ضرایب برای فرهنگیان با مدارک مختلف این است که اکثر همکاران ما در آموزش‌وپرورش مدرک لیسانس دارند البته بخشی از فرهنگیان مدرک فوق لیسانس دارند اما با توجه به اعتبارات آموزش‌وپرورش ضریب 1300 را برای همه در نظر گرفتیم تا با کسری اعتبار مواجه نشویم.

فانی گفت:‌ سال گذشته با ساماندهی نیروی انسانی توانستیم،‌ در بحث اعتبارات صرفه جویی داشته باشیم و از همین محل فوق العاده شغل معلمان ابتدایی را اعمال کنیم و تلاش می‌کنیم تا با برآوردی که از محل صرفه‌جویی‌ها خواهیم داشت ضرایب فوق العاده شغل را برای تمام فرهنگیان به طور صحیح اعمال کنیم.

** سهم پرداختی دولت و فرهنگیان در بیمه طلایی یکسان است

وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان و کاهش سهم دولت اظهار داشت:‌ این گونه نیست،‌هر هزینه‌ای که برای بیمه فرهنگیان پرداخت می‌شود نیمی از آن را فرد فرهنگی پرداخت می‌کند و نیمی دیگر را دولت. در 4 بسته پیشنهادی بیمه طلایی که امسال طراحی شده است در نظر داریم تا فرد فرهنگی هر کدام از بسته‌ها را که تمایل داشت انتخاب کند در حقیقت به فرهنگیان برای انتخاب خدمات بیمه‌ای اختیار داده‌ایم.در تمام این 4 بسته سهمی که دولت پرداخت می‌کند معادل رقمی است که فرد فرهنگی پرداخت می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: ممکن است یک همکار فرهنگی به خدمات پزشکی نیاز کمتری داشته باشد و طبیعی است بسته‌ای را انتخاب کند که خدمات کمتری را ارائه کرده و هزینه کمتری را برای او دارد. چهار بسته‌ای بیمه‌ای که امسال طراحی شده است، انتخاب را بر عهده فرهنگیان گذاشته است و با شرکت‌های بیمه گذار مذاکراتی شده که تا آخر اردیبهشت وضعیت نهایی اعلام خواهد شد.

** اجرای رتبه بندی در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری

فانی در خصوص رتبه بندی بیان کرد: رتبه بندی در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری در تاریخ 28 بهمن سال 93 مصوب شد که برای مهر 94 اجرا خواهد شد. در دولت گذشته کتابچه‌ای در خصوص رتبه بندی معلمان تهیه و منتشر شد و هم‌اکنون بسیاری از انتقادات به طرح رتبه بندی بر اساس محتوای این کتابچه است اما رتبه بندی که ما به دنبال آن هستیم هیچ ارتباطی با رتبه بندی قبلی ندارد.

وی ادامه داد:‌ در رتبه بندی جدید عناوین مربی معلم،‌استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم را نداشته و عناوین قانون خدمات کشوری جایگزین آن شده است همچنین در تدوین شاخص‌های رتبه بندی وظایف معلمی همچون روش‌های نوین تدریس و خلاقیت را مدنظر داریم. هم‌اکنون تیمی در حال تدوین شاخص‌های رتبه بندی است و از فرهنگیان نیز نظرخواهی کردیم که بیش از 11 هزار نفر شاخص‌های خود را پیشنهاد دادند. تا اواسط خرداد شاخص‌ها را جمع بندی کرده و در شورای توسعه مدیریت به تصویب می‌رسانیم و از مهر به سمت اجرایی کردن رتبه بندی می‌رویم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود:‌ لازمه رتبه بندی، نظام تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای است و لازمه این نظام نیز تدوین شاخص‌های مربوطه است که هم‌اکنون در حال اجرای آن هستیم. اگر چه اعتبار مورد نیاز رتبه بندی در بودجه سال 94 لحاظ نشده است اما در مصوبه دولت اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در سال 93 در نظر گرفته شده است که این اعتبار از محل صرفه جویی در تخصیص اعتبار به سایر دستگاه‌ها تامین شده و در اختیار آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد.

** در حال بررسی اجرای رتبه بندی برای بازنشستگان هستیم

وی در پاسخ به این پرسش آیا رتبه بندی شامل حال بازنشسته‌ها می‌شود؟‌ عنوان کرد:‌ هم‌اکنون در حال بررسی این سوال فرهنگیان هستیم. طبق مصوبه دولت رتبه بندی از تاریخ اول مهر 94 اجرایی می‌شود، هم‌اکنون در حال بررسی هستیم،‌ افرادی که قبل از تاریخ اول مهر بازنشسته می‌شوند،‌چگونه می‌توانند مشمول رتبه بندی شوند.

فانی بیان کرد:‌ در سال 94 اعتباری معادل 24 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شد و مجلس نیز 5 هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد همچنین دولت 1350 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی مصوب کرده است و بر این اساس اعتبارات آموزش‌وپرورش در سال 94 بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

** کمبود معلم در مقطع ابتدایی و پایه ششم

وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص مازاد نیرو و کمبود نیرو در آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ آموزش و پرورش در مجموع با کمبود نیرو مواجه نیست و نیروها به خوبی توزیع نشده‌اند به گونه‌ای که در مناطق برخوردار با مازاد نیرو و در مناطق محروم با کمبود نیرو مواجهیم. آموزش‌وپرورش باید با برنامه ریزی میان مدت توازن نیروی انسانی را ایجاد کند و سه عامل جنیست، رشته تخصصی و موقعیت جغرافیایی در دستیابی به این توازن تاثیر دارد.

وی افزود:‌‌ هم‌اکنون در شهر تهران 81 درصد معلمان زن و 19 درصد مرد هستند همچنین 51 درصد دانش‌آموزان پسر و 49 درصد دختر هستند. از سال گذشته ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم تا 5 سال آینده به توازن نیرو دست یابیم. بیشترین کمبود نیرو را در مقطع ابتدایی و کلاس ششم داریم و علت آن این است که سه سال گذشته پایه ششم بدون تامین نیروی انسانی و فضای مورد نیاز به یکباره به مقطع ابتدایی اضافه شد.

فانی خاطرنشان کرد:‌ نقشه راه تحول بنیادین آماده شده است و با برگزاری جلسه‌ای فوق العاده در شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب می‌رسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار