خبرهای داغ:
شیخ صدوق از بزرگترین دانشمندان اسلام است که عمر خود را در راه خدمت به فقه و حديث شيعه صرف کرد.
کد خبر: ۸۵۱۶۱۹۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، 15 اردیبهشت روز بزرگداشت محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق است.

شیخ صدوق خدمات زیادی به اسلام و به خصوص جامعه شیعه ارائه کرد که از مهمترین آنها می توان به تربیت شاگری چون شیخ مفید و تالیف کتبی چون  من لایحضره الفقیه و علل الشرایع اشاره داشت.

جلالت شان و منزلت اين عالم به اندازه‌ای بود که امام حسن عسگری وی را با لقب فقیه مورد خطاب قرار می داده، شیخ صدوق در سنین جوانی هزاران حدیث را با تمامی اسناد حفظ نماید و به آنها عمل کند.

ابن بابویه به دلیل علم بسیار در حیطه حدیث در بین علما شیعه ازشان و منزلت بالایی  برخوردار است وی در تمام  طول دوره زندگی خود مشغول علم آموزی بود و نیز دین و زکات خود را به اسلام با کتاب من لا یحضره الفقیه که از کتب اربعه شیعه محصوب می شود ادا کرد.

کتاب توحيد ، کتاب اثبات ولايت علي عليه السلام، کتاب معرفت ، کتاب مدينه العلم ، کتاب مقنع در فقه ،کتاب معاني الاخبار، کتاب مشيخته الفقيه، کتاب عيون الاخبار از جمله آثار با ارزش شیخ صدوق می‌باشد.

 شيخ ابو جعفر محمد بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق پس از هفتاد و چند سال زندگاني پرافتخار و انجام مسافرتهاي طولاني و تصنيف 300 جلد کتاب با ارزش، سرانجام در سال 381 ه. ق، در شهر ري چشم از جهان فرو بست و آرامگاهش امروز در شهر ري به نام ابن بابويه مشهور و موردتوجه شيعيان است.

همچنین از دیگر مسائل مرتبط با شیخ صدوق می توان به سالم ماندن پیکر ایشان پس از گذشت 800 سال از وفاتشان می‌باشد، این واقعه در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار رخ داد و داستان از این قرار بود که در سال 1238 هجری قمری بارانی سیل آسا در تهران و ری رخ میدهد و در پی آن مقبره ابن بابویه  تخریب شد و شکاف عمیقی در پیرامونش به وجود آمد، زمانی که به مرمت این مقبره پرداختند  و متوجه جسد سالمی شدند که با استشهاد و شناسایی علمای زمان مانند آیت الله خوانساری و علامه سید محمد مرعشی نجفی  پیکر مقدس شیخ صدوق شناخته شد.

 

 «شیخ صدوق مرد نامی جهان اسلام است و یادش هیچ گاه از خاطره مسلمانان خارج نخواهد شد».

 

1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها