استانی‌شدن انتخابات مجلس مناطق کم‌جمعیت را از داشتن نماینده محروم می‌کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح استانی‌شدن انتخابات قومیت‌هایی که اکثریت یک استان را تشکیل می‌دهند، در انتخاب نمایندگان آن استان سرنوشت‌ساز می‌شوند و مناطق محروم و کم‌جمعیت از داشتن نماینده محروم خواهند شد.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۰۵
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، این طرح را دارای مزیت‌ها و نقاط ضعف دانست و اظهار داشت: مزیت این طرح این است که بحث‌های محلی و منطقه‌ای را در انتخاب نمایندگان مجلس کمرنگ کرده و احتمال راهیابی افراد بدون توجه به شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون در برخی مناطق و شهرستان‌های کشور، شاهدیم که معیار انتخاب برخی نمایندگان بر اساس نسبت‌های فامیلی و یا قومی و قبیله‌ای است و بعضاً توجهی به شایستگی‌ها و توانمندی‌های نامزدها نمی‌شود. این در حالی است که طراحان این طرح معتقدند اشخاصی که تخصص و تجربه بیشتری دارند، بهتر می‌توانند در کسوت نمایندگی اهداف و منافع ملی را دنبال کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقاط ضعف این طرح تصریح کرد: این طرح حاوی نقاط ضعفی نیز هست از جمله اینکه در مناطق و استان‌هایی که با تنوع مذاهب و یا تنوع قومیت‌ها و نژادها مواجه هستیم، ممکن است این طرح نه تنها مشکلی را برطرف نکند, بلکه خود عاملی جهت تفرقه و تنش شود چراکه ممکن است قبیله‌ها و قومیت‌هایی که اکثریت یک استان را تشکیل می‌دهند، در انتخاب نمایندگان آن استان سرنوشت‌ساز شوند و تنها نامزدهای آنها به مجلس راه یابند.

"در صورت بروز این امر، مناطق محروم و کم‌جمعیت و در اقلیت به‌لحاظ قومیتی و یا مذهبی، از داشتن نماینده محروم خواهند شد و بر مشکلات این مناطق افزوده می‌شود و در نقطه مقابل هم، نمایندگان استان‌ها بیشتر به‌دنبال اجرای طرح‌های ملی و استانی خواهند بود لذا اگر قومیت‌ها و مذاهب گوناگون در سطح استان‌ها برای پیشبرد اهداف و پیشرفت استان با یکدیگر همراه شوند و شایسته سالاری, تخصص و تجربه را ملاک انتخاب قرار دهند, نتیجه بهتری حاصل می‌شود".

 قادری با تأکید بر لزوم تقویت احزاب قدرتمند در کشور برای پالایش نامزدهای انتخاباتی گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح تقویت نظام ائتلافی و حزبی است و اعتمادی که مردم به احزاب، گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی می‌کنند. بنابراین با شناخت و اعتمادی که مردم به یک ائتلاف و یا حزب پیدا می‌کنند به نامزدهای مدنظر خود رأی خواهند داد و نیازی به شناخت مردم از تک تک افراد نیست.

وی در پایان اضافه کرد: با این روش روی نامزدهای انتخابات دو نظارت و پالایش انجام می‌شود؛ یکی نظارت و پالایش توسط شورای نگهبان و دیگری نظارت و پالایش توسط احزاب و ائتلاف‌هایی است که این افراد را در لیست خود جای می‌دهند. از طرفی، افرادی که در لیست احزاب و ائتلاف‌ها قرار می‌گیرند باید علاوه بر مردم, به حزب و ائتلاف نیز پاسخگو باشند، بر این اساس، مردم آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار