آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با جمعی از شاعران آیینی قم:
آیت‌الله جوادی آملی با تقسیم شعر به دو دسته نازل و متنزل گفت: فن شعر جمال ادبیات است و شاعران می‌بایست به سمت اشعار متنزل حرکت کنند، نه شعرهای نازل.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۱۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمعی از شاعران آیینی روز گذشته، 14 اردیبهشت‌ماه، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم قرآنی اسراء با  آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

در این دیدار که در فضایی صمیمانه و عرفانی برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام و المسلمین جواد محمد زمانی ضمن قدردانی از آیت الله جوادی آملی به جهت به حضور پذیرفتن شاعران، گزارش مختصری از وضعیت شعر آیینی کشور ارائه کرد و پس از آن از محمدعلی مجاهدی خواست تا شعری قرائت کند. پس از شعرخوانی مجاهدی، حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی شعری توحیدی قرائت کرد و پس از وی، به ترتیب سیدمحمدجواد شرافت، سیدجواد میرصفی، محمد غفاری، محمد میرزایی و سیدحمیدرضا برقعی به شعرخوانی پرداختند.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در ادامه این دیدار، ضمن تسلیت ایام وفات حضرت زینب(سلام الله علیها)، شعر را نعمتی الهی برشمرد که باید شکرگزار آن بود. 

ایشان در ادامه افزود: شعر نعمتی نیست که بتوان با تمرین و تحصیل آن را به دست آورد و علمی آموختنی نیست؛ بلکه شعر وراثتی است و پیوند و ارتباطی با عنایت خداوند دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به برخی مختصات فن شعر گفت: فن شعر جمال ادبیات است و بهتر آن است که این علم مخصوص را به بهترین نحو مورد استفاده قرار داد. شاعران باید این وراثت خداوندی را محکم نگاه دارند تا از آنان سلب توفیق نشود. از طرف دیگر خود را با آن تعالی ببخشند. برای این تعالی شاعر می‌بایست به سمت شعر متنزل حرکت کند نه به سوی شعر نازل.

ایشان تصریح کرد: شعر نازل شعری زمینی است و پیامی ندارد و از سطح پیش‌تر نمی‌رود، اما مصداق اشعار متنزل اشعار حافظ و سعدی است و همانگونه که مرحوم فیض می‌فرمایند: «ای یار مخوان زاشعار، الّا غزل حافظ»، شعر متنزل انسان را رها نمی‌کند؛ بلکه او را به همراه خود به بالا می‌کشاند.

ارسال نظرات