عضو کمیسیون آموزش با اشاره به صدور فوری حکم اخراج دانشجویان بورسیه گفت: پس از بررسی ۳۰۰ پرونده توسط نمایندگان، وزارت علوم به اشتباه خود اعتراف کرد، اما اجازه بررسی ۳۰۰ پرونده دیگر را به مجلس نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۳۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،

با اشاره به اینکه مسئله بورسیه‌ها دچار پیچیدگی شده است،‌ گفت: استیضاح وزیر سابق علوم اسفندماه 92 مطرح شد، اما به منظور فرصت دادن به آقای فرجی دانا جهت تجدید نظر در عملکرد خود، این استیضاح، اعلام وصول نمی‌شد و پس از پنج ماه به جریان افتاد.

نبویان با اشاره به طرح بحث بورسیه‌ها یک ماه پیش از اعلام وصول استیضاح فرجی دانا گفت:‌ ارتباط دادن بحث بورسیه‌ها به استیضاح غیرواقعی و غیرصادقانه بود.

وی با یادآوری تعیین چند نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جهت برگزاری جلسه با محمدعلی نجفی سرپرست وقت وزارتخانه، خاطرنشان کرد: آقای نجفی به هیچ عنوان به منتخب کمیسیون مجلس احترام نگذاشت و به جای آن دو نفر دیگر را از داخل مجلس به انتخاب خود یعنی آقایان دواتگری و پورمختار را تعیین کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه ایشان 2 نفر دیگر را انتخاب کند، اشکالی ندارد اما این موضوع که با منتخبان مجلس همکاری نکند، نشان می‌دهد که با قانون کاری ندارد.

وی با اشاره به اینکه محمد فرهادی نیز پس از استقرار در وزارت علوم همین برخورد را با منتخبان کمیسیون آموزش آنجام داد، بیان داشت: پس از ورود به قضیه دیدیدم که این پرونده مسیر درست خود را طی نمی‌کند؛ به عنوان مثال به ما اعلام شد که بیش از 600 نفر از دانشجویان در حال اخراج هستند که بهانه آنها اشتغال همزمان دانشجویان بود.

نبویان به مراجعه منتخبان کمیسیون آموزش به دیوان محاسبات اشاره کرد و با تأکید بر دروغ خواندن اشتغال همزمان دانشجویان از طرف این دیوان گفت: دیوان اعلام کرد که ما هیچ نامه‌ای در این زمینه به وزارتخانه نداده‌ایم.

وی ادامه داد: ما از آقای صدیقی و معاون پارلمانی وزیر علوم خواستیم نامه‌ای را که ادعا می‌کنند دیوان مبنی بر اشتغال هم‌زمان دانشجویان بورسیه به وزارت‌خانه نوشته است، نشان دهند اما هیچ نامه‌ای به ما ارائه ندادند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اخراج برخی دانشجویانی که اساساً اسمشان در لیست نبوده است، سخن گفت و خاطرنشان کرد: این نشان می‌داد که از طرف وزارتخانه‌های گوناگون فهرست‌هایی جهت اخراج دانشجویان مذهبی به وزارت علوم ارائه شده است.

وی با اشاره به صدور فوری حکم اخراج دانشجویان بورسیه افزود: پس از بررسی 300 پرونده ـ که 300 پرونده دیگر را اصلاً اجازه نمی‌دهند بررسی کنیم ـ آقای حاجی‌زاده اصلاً‌ جواب تلفن ما را نمی‌دهد؛ جالب است که اول این دانشجویان را اخراج کردند بعد که با اعتراض آنها مواجه شدند به اشتباه خود اعتراف کردند.

نبویان با تأکید بر اینکه هیچ جای قانون نداریم که از دانشجویان متخلف باید پول دریافت کرد و در صورت هرگونه تخلفی در بورسیه کردن، مسئول مربوطه باید توبیخ شود، به آخرین جلسه برگزار شده میان منتخبان مجلس و مدیران وزارت علوم اشاره و تصریح کرد: آقای پورمختار پیشنهاد دادند که این پرونده به کمیسیون اصل 90 بیاید.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کمیسیون اصل 90 هم پرونده را به‌طور کامل بررسی و اعلام کرده که حکم شورای وقت مرکزی بورس اعتبار دارد و کاری که الان وزارت علوم انجام می‌دهد خلاف قانون است.

وی اظهار داشت:‌ اگر دولت قانون‌مدار است و جناحی عمل نمی کند، تمکین به قانون کند،؛ قانون الان این را می‌گوید و امیدوارم دست‌کم برای یک بار هم شده است وزارت علوم به قانون کشور عمل کند.


ارسال نظرات