الزامات طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا/ تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا الزاماتی برای رفع محدودیت در اعطای تسهیلات را در نظر گرفته و هدایت این تسهیلات به سمت تولید را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۹۹
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام محمد رجایی‌باغ‌سیایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح یک فوریتی مجلس برای اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا، گفت: این طرح ابزارهای جدید مالی به سیستم بانکی ارائه می‌کند تا اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا آسان‌تر شود که از جمله آن می‌توانیم به مرابحه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قرض‌الحسنه در طرح جدید دچار تغییراتی شده است، ادامه داد: در طرح مذکور برای برخی محدودیت‌هایی که در اعطای تسهیلات در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی ایجاد شده، الزاماتی برای رفع در نظر گرفته شده تا اجرای قانون ساده‌تر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اظهار داشت: از دیگر اهداف طرح این است که تسهیلات بانکی بیشتر به سمت تولید هدایت و از افتادن بانک‌ها در مسیر کارهای واسطه‌گری حتی‌الامکان دوری شود.

رجایی در ادامه خاطرنشان کرد: در این طرح این موضوع مورد تأکید جدی قرار گرفته تا سود در عقود مشارکتی در طرف گیرنده تسهیلات از قبل تعیین نشود و در طرف سپرده‌گذار نیز چون سودی که به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد مخلوطی از سودی است که به عقود مبادله‌ای و عقود مشارکتی تعلق گرفته طبیعتا برای گیرنده تسهیلات نیز نمی‌توان از قبل نرخ سودی را مشخص کرد.

وی افزود: بر این اساس اگر نرخ سود علی‌الحساب مشخص شود باید بانک‌ها به طور شفاف در پایان سال سود واقعی خود را اعلام و سود علی‌الحساب را با توجه به سود قطعی شده اصلاح کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: طرح اصلاح قانون عملیات بانکی و عملیات بانکداری بدون ربا که یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده در کمیته پولی و مالی کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و تلاش می‌شود تا هر چه سریعتر برای بررسی و تصویب به صحن علنی ارسال شود.

ارسال نظرات