خبرهای داغ:
معلم نمونه کشوری در قم گفت: فعالیت همزمان معلمان در بسیج و سنگر تعلیم و تربیت موجب جلب توفیقات الهی و سبب موفقیت در عرصه جنگ نرم است.
کد خبر: ۸۵۱۶۳۴۴
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، یعقوب ضیایی یکی از فرهنگیان بسیجی است که سال ها تلاش بی وقفه در بسیج و سنگر مدیریت مدرسه را در کارنامه پرافتخار خود دارد و اینک نامش در زمره فرهنگیان نمونه کشوری می درخشد.

وی که از بسیجیان عضو کانون بسیج فرهنگیان شهدای فرهنگی ناحیه چهار آموزش و پرورش قم و عضو پایگاه مسجد حاج غضنفر حوزه یک بسیج شهید ابراهیمی ناحیه امام حسین(ع) است، در گفتگوی مشروحی سوابق اجرایی و علل و عوامل انتخاب خود را به عنوان معلم نمونه اینچنین عنوان می کند.

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید:

اینجانب یعقوب ضیایی متولد سال 1348 در یکی از روستاهای اطراف دلیجان هستم و از سال 1365 در قم سکونت دارم و دارای دو فرزند پسر یکی سال سوم دبیرستان و دیگری سال دوم ابتدایی نیز هستم.

پس از انتقال به قم در سال 65 دبیرستان امام صادق(ع) قم در رشته علوم انسانی، اشتغال به تحصیل پیدا کردم. سپس به رشته ریاضی فیزیک تغییر رشته دادم و پس از اخذ دیپلم، ادامه تحصیل داده و موفق شدم مدرک فوق دیپلم حسابداری و لیسانس آموزش ابتدایی را اخذ نمایم.

چطور شد به شغل معلمی روی آوردید؟

پس از اخذ دیپلم در سال 67، جذب سپاه شدم البته مقدمات استخدام در آموزش و پرورش نیز تا حدودی فراهم شده بود. با این حال در مدت یک سال حضور در سپاه، جمعی سپاه دهم نبی اکرم(ص) زاهدان شده و در ماموریت هایی چون حضور در ایلام و مهران و مبارزه با غائله کوموله ها در کردستان انجام وظیفه کردم. پس از این مدت بود که با تمهید شرایط، به آموزش و پرورش برگشتم و در این سنگر جدید، مشغول خدمت شدم.

پس شما نیروی ورزیده ای از سپاه در آموزش و پرورش هستید؟

بله، حضور در هر دو سنگر برایم مهم بود اما به سبب علاقه به کارهای فرهنگی تربیتی و از آنجا که قبلا مقدماتی برای آموزش و پرورش فراهم شده بود، لذا با استخدام در این نهاد، از تجربه روحیه جهادی حضور یکساله در سپاه در عرصه خدمت به آموزش و پرورش بهره های کافی و وافی بردم ضمن آنکه توفیق حضور 11 ماه داوطلبانه در جبهه ها نیز پشتوانه خوبی در تلاش و برنامه ریزی های شغلی و زندگی برایم ایجاد کرد.

با توجه به مدرک خود چقدر در مقطع ابتدایی تدریس داشته اید؟

باید عرض کنم علیرغم مدرک لیسانس آموزش ابتدایی، یک ساعت هم در این مقطع نبوده ام. دو سال در تربیت معلم بودم و یک سال هم مدیر کفیل. بقیه سال ها هم مدیر مدرسه راهنمایی امام موسی صدر قم بوده ام. در سال جاری هم مدیر مدرسه راهنمایی نمونه دولتی علامه طباطبایی هستم و با کمک همکاران، تجربیات موفق آن مدرسه را به این مدرسه منتقل کرده ام.

البته خود مدیریت مدرسه، دریایی از ابتکارات و توانمندی ها را می طلبد. سروکار داشتن با دانش آموزان و وضعیت علمی، تفریحی، تربیتی و اخلاقی آنان، آمادگی و ورزیدگی خاصی را می طلبید البته به موازات بحث مدیریت، عضویت در بسیج و همچنین انجام فعالیت های آموزشی و تحقیقی همواره راه را برایم هموار می کرد.

عضویت شما در بسیج چه مدت و در چه زمینه هایی بود؟

ببینید بنده از سال 62 عضو بسیج روستایی بودم به مدت سه سال. در آن موقع سلاح ام یک را آموزش می دیدیم که از قد ما بلندتر بود. از سال 65 تا حالا قریب 30 سال است که افتخار عضویت فعال در بسیج را دارم. 10 سال هم هست که عضو گردان عاشورا هستم. همزمان در پایگاه بسیج شهری مسجد حاج غضنفر خیابان صفائیه(شهدا) قم مشغول برنامه های علمی و آموزشی بسیج هستم.

آیا با بسیج مدرسه هم در ارتباط هستید؟

به طریق اولی بله. از سال 71 فرمانده واحد مقاومت دانش آموزی مدرسه شهید امام موسی صدر بودم.

در طول این سال ها علاوه بر بسیج با سایر گروه های دانش آموزی نیز در ارتباط بودیم و برنامه های مربوطه را به خوبی اجرا می کردیم. فعالیت های بگونه ای بود که بسیج دانش آموزی مدرسه امام موسی صدر، رتبه اول استانی را در سال 90-89 در تشکیل حلقه های تربیتی صالحین کسب کرد و در طرح اسوه در سال 86-85 نیز موفق به کسب رتبه دوم کشوری شدیم. در بحث تشکیل حلقه های صالحین بسیج دانش آموزی نیز مدرسه همچنان در سطح ناحیه و استان در صدر امتیازات و فعالیت ها قرار دارد.

فرزند بزرگ اینجانب نیز، با معدل 91/19 در سال سوم رشته ریاضی دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) مشغول تحصیل است و عضو فعال شورای بسیج مدرسه می باشد

فعالیت های دیگری هم داشتید؟

یکی از اتفاقات خوبی که در این سالها افتاد و باعث رونق و برکت مدرسه شد، تاسیس هیئت بود. از همان ابتدا به کمک معاون مدرسه آقای حاج ابراهیمی هیئت قاسم بن الحسن(ع) را تاسیس کردیم که تاثیر خوبی روی دانش آموزان راهنمایی گذاشت به طوریکه با گذشت نزدیک دو دهه هر هفته برگزار می شود و معلمان و دانش آموزان قدیمی و فعلی و اولیا مدرسه همچنان ارتباط خود را با هیئت و برنامه های معنوی، فرهنگی و اخلاقی آن حفظ نموده اند.

ملاک های امتیاز آور در انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری چه بود؟

بنده در سال 83 در سطح آموزش و پرورش ناحیه چهار و در سال 85 در سطح استان قم به عنوان معلم نمونه انتخاب شدم.

کسب 6 دوره رتبه اول یا دوم استانی جشنواره الگوهای برتر تدریس، ساعات ضمن خدمت، ارزشیابی های سالانه، تالیف 20 مورد مقاله که 8 مورد آن رتبه کشوری و استانی کسب نمود، تالیف دو مقاله برگزیده کشوری با محوریت بسیج فرهنگیان و همچنین تالیف دو کتاب به نام های "علل افت تحصیلی" و "فوق برنامه" از جمله عنایات الهی بود که نصیب بنده شد و امسال در زمره معلمان نمونه کشوری انتخاب شدم.

مطالعه و تحقیق تا چه حد در میزان توفیق شما موثر بوده است؟

مقام معظم رهبری بارها همگان را به مطالعه تشویق و توصیه فرمودند. انس با کتاب و قلم، ضمن ارتقاء دانش، به انسان در انجام امور خود وسعت دید می دهد و او را به مرزهای موفقیت نزدیک می کند بخصوص برای موفقیت معلمان در حیطه کاری شان، مطالعه و تحقیق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حضور در برنامه های فرهنگی چون بسیج نیز از یک طرف ادای دین نسبت به شهدا و انقلاب است و از طرفی دیگر انسان را از رشد کاریکاتوری و یک بعدی، به سوی رشد همه جانبه معنوی، علمی، اجتماعی و ... سوق می دهد.

همچنین جنگ نرم امروز دشمنان، نشان می دهد اگر در این زمینه وارد عرصه نشویم، دشمنان قسم خورده در زمینه تخریب اعتقادات نسل جوان و نوجوان دانش آموز وارد می شوند بنابراین با احساس افتخار از اینکه حدود سه دهه عضو فعال بسیج هستم، با توکل بر خدا و بهره گیری از رهنمودهای ولایت، تلاش جهادی و شبانه روزی خود را در جهت تربیت نسل جوان به کار می گیریم.

خبرگزاری بسیج انتخاب حضرتعالی را به عنوان معلم نمونه کشوری تبریک عرض می نماید.



ارسال نظرات
پر بیننده ها