برگزاري جشنواره آیین طلب باران‌خواهی در کوثر

رئیس برگزاری جشنواره آيين طلب باران خواهي در كوثر گفت: جشنواره آیین طلب باران‌خواهی ۱۸ اردیبهشت در شهر گيوي برگزار مي شود.
کد خبر: ۸۵۱۶۴۷۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،در آستانه بعثت نبی مکرم اسلام و در یک آیین دیرین جشنواره فرهنگی، معنوی طلب باران‌خواهی در شهرستان کوثر برگزار می‌شود.

رئیس برگزاری این جشنواره در جلسه هماهنگی برگزاری آیین دیرپای طلب باران‌خواهی در کوثر اظهار کرد: این آیین همانند سال‌های گذشته با همکاری مسئولان و مشارکت مردمی در پارک شکوفه‌های بادام گیوی علیا در شهرستان کوثر برگزار می‌شود.

زعفر احدزاده تصریح کرد: این آیین از جمله خرده فرهنگ‌های سنتی و تاریخی مردم منطقه است که ریشه در اعتقادات و باورهای مردم منطقه دارد و تا سالیان نه چندان دور و معمولاً در اردیبهشت ماه که مزارع، باغات و مراتع به شدت به نزولات آسمانی نیاز داشتند، با راهنمایی و هدایت بزرگان و توسط کودکان و نوجوانان اجرا می‌شد و در سال‌‌های اخیر توسط مردم و تعدادی از دوستان و علاقمندان فرهنگی و با حمایت برخی نهادها که همکاری صمیمانه و مؤثری داشتند از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره شهرستان و هیئت ورزش‌های بومی و عشایری استان احیا شد.

وی گفت: این آیین فرهنگ اصیل و ناب اهالی جنوب استان را نمایان می‌سازد و برای سومین سال متوالی است که به صورتی منسجم برگزار می‌شود و علی‌رغم اینکه در تقویم سالیانه وزارت ورزش و جوانان ثبت شده، انتظار این است که مسئولان استان در کنار حمایت‌ها و تلاش‌های ارزنده خودشان در همراهی مردم کارهای ثبت این یادمان و میراث ماندگار را به عنوان یک میراث و یادمان فرهنگی نهایی کنند.

رئیس برگزاری این جشنواره افزود: در نظر است با حمایت مسئولان استان و شهرستان در نیمه دوم اردیبهشت ماه این آیین و جشنواره مجدداً برگزار شود که اهالی این منطقه در این جشنواره با اهدای نذورات خود هم طلب لطف و عنایت خداوند متعال را خواستار می‌شوند و هم یک شور و نشاط اجتماعی ناشی از اجرای برنامه‌های متنوعی بومی و محلی ایجاد می‌شود.

این فعال فرهنگی استان پخت آش نذری، سخنرانی، اجرای بازی‌های بومی محلی، پخش موسیقی و تقدیر از فعالان فرهنگی و زحمتکشان این جشنواره را از جمله برنامه‌های اجرایی این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: همکاری و پیشقدم بودن اهالی این منطقه از جمله عنایات حق تعالی است که مسئولان شهرستانی و استانی را در راستای اجرای بهتر و هر چه باشکوه‌تر این مراسم یاری می‌دهد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و ایستگاه نقاشی از دیگر بخش‌های این مراسم است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار