خبرهای داغ:
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی با بیان اینکه سیاست های استان بر بی آبی استوار نیست، گفت: برای بیش از چهارصد روستا و جمعیت ۶۹ هزار نفری در سراسر استان آبرسانی سیار انجام می شود.
کد خبر: ۸۵۱۶۶۶۶
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، محمد زهرایی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: درسال گذشته ۴۹۸ کارگاه اقتصاد مقاومتی برای راه اندازی شده است وبرای راه اندازی این کارگاههای بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی ندادن صدور مجوز برای کارگاه کوچک روستایی از سوی دولت را از مشکلات و معضلات این کار گاه ها دانست و گفت: نداشتن نظارت های بهداشتی بر این کارگاه ها، قوانین دست و پاگیر دولتی سبب بی رغبتی متقاضیان شده و نیاز است تا قوانین تسهیل سازی شود.

وی متذکر شد: روستاییان به دنبال ریسک و کار بزرگ نیستند و نظارت هم بر کارگاههای کوچک و زود بازده کم است و نمی توان با قوانین دست و پاگیر دولتی به دنبال کار جهادی بود.

زهرایی با تاکید براینکه تصمیم سازی باید صحیح باشد و باید به دنبال تسهیل کردن کارباشیم، گفت: تولید با قوانین دست و پاگیر رخت بر می بندد.

وی اقتصاد مقاومتی را از مهمترین برنامه های بسیج سازندگی دانست و عنوان کرد: انگیزه دادن به مردم در روستاها و استفاده از توان مردمی، برگزاری آموزشهای عمومی و تخصصی می تواند در ایجاد کارگاههای زود بازده و اشتغال در حوزه اقتصاد مقاومتی کمک کند.

ایجاد 120 هسته فلاحین در بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی در بخش دیگر از سخنان خود به توانمند سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و فعالیت بسیج سازندگی اشاره کرد و اظهارداشت: با استفاده از تجربیات کشاورزان نمونه استان 120 هسته فلاحین به صورت حلقه های صالحین تشکیل شده است می توان از تجربیات کشاورزان نمونه کمک به کشاورزان دیگر برای بالا بردن میزان محصولات کشاورزی شد.

 وی، برگزاری اردوهای جهادی را یکی از مهمترین اقدامات بسیج سازندگی دانست و افزود: در سال گذشته ۶۴ گروه جهادی با حضور یک هزار و ۴۳ دانشجو به اردوهای جهادی ۱۰ الی ۱۲ روزه اعزام شده اند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی از اعزام ۲۵ هزار و ۳۳۸ نفر به اردوهای یک روزه جهادی در سال ۹۳ خبر داد و افزود : این افراد در قالب یک هزار و ۳۵۸ حلقه صالحین بوده اند.

زهرایی برگزاری اردوهای جهادی هفت روزه مساجد و محلات با حضور ۶۴۲ نفر در قالب ۵۰ گروه جهادی خبر و ادامه داد: فعالیت ۱۹ گروه جهادی مهمان با حضور ۶۵۱ نفر اردو در مناطق محروم و کمتر برخودار استان، بکارگیری دو هزار و ۶۲۹ نفر اردو دانش آموزان بسیجی در عرصه های مرمت، بهسازی، زیباسازی مدارس در قابل اردوهای ۱۰ روزه طرح هجرت است.

وی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی با اعزام ۲۱۳ تیم عمومی، سه تیم تخصصی را از فعالیت های اردوهای جهادی در بخش پزشکی عنوان کرد و گفت: برپایی دو مورد بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی و محروم از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در بخش اردوهای جهادی است که با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان انجام شده است.

سیاست استان بر بی آبی استوار نیست

وی به اجرای ۷۳ پروژه تملک و دارایی با اعتبار مصوب ۲۵ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این پروژه ها شامل ساماندهی گلزرا شهدا، احداث و تکمیل کتابخانه های عمومی، احداث و تکمیل خانه های عالم روستایی، احداث کانون پرورش فکری کودکان، مرمت و بازسازی تاسیسات زیربنایی روستاها، احداث پایگاه اورژانس و احداث خانه بهداشت بوده است.

زهرایی تاکید کرد: علی رغم خشکسالی های ۱۷ ساله و مشکل بی آبی در استان، سیاست های استان بر بی آبی استوار نیست.

وی با بیان اینکه اگر قرار است صنعتی در استان ایجاد شود باید صنعتی کم آب باشد، بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز باید روستاییان به سمت کشت محصولات کم آب از جمله زرشک، زعفران و عناب سوق داده شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید به سمت استفاده از روش های نوین آبیاری در قطعات کم کشیده شوند، گفت: در حال حاضر قوانین دست و پاگیر زیادی در سر راه تسهیلات آبیاری نوین قرار دارد که باید رفع شوند.

زهرایی با انتقاد از کاهش اعتبارت سازمان بسیج سازندگی استان در بخش قنوات، عنوان داشت: با این وجود اعتبارات قنوات سازمان بسیج سازندگی در سال ۹۲ بالغ بر سه میلیارد تومان بود اما در سال ۹۳ با رایزینی ها توانستیم قرارداد شهرستانی چهار قنات با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشیم.

26درصد اعتبارات به آبرسانی سیار اختصاص یافته است

وی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه انجام شده با شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آبرسانی سیار روستاها به سازمان بسیج سازندگی واگذار شده است، بیان داشت: در حال حاضر بیش از چهارصد روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی، میزان اعتبارات آبرسانی سیار استان در سال گذشته را یک میلیارد و پانصد میلیون تومان عنوان کرد و افزود: آخرین پرداختی این اعتبارات در شهریور ماه سال گذشته بوده و حدود هفت ماه است که اعتبارات این پروژه تخصیص نیافته است.

به گفته زهرایی در سال گذشته تنها ۲۶ درصد اعتبارات آبرسانی سیار اختصاص یافته و در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان بدهی آبرسانی سیار داریم.

آبرسانی سیار به جمعیت ۶۹ هزار نفری در سال جاری

وی با تاکید بر اینکه در صورت اخلال در روند آبرسانی سیار به روستاهای درگیر در مشکل بی آبی، مهاجرت آنها از روستاها حتمی خواهد بود، بیان داشت: در سال 94-1393 در پیک مصرف باید به ۴۹۳ روستا با جمعیت ۶۹ هزار و هفتصد نفر با تانکر آبرسانی سیار شود که باید مسئولان تدابیر ویژه ای برای آن در نظر بگیرند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه این سازمان محرومیت زدایی در کشور است و تنها برای کمک به دولت و مردم کار می کنیم، بیان داشت: علی رغم تجربه خوب ما طی سال های گذشته در همکاری با دولت، در سال ۹۳ میزان اعتبارت سازمان دستخوش تغییرات زیادی شد و حداقل اعتبارات کوچ و زودبازده به بسیج سازندگی تعلق گرفت.

به اذعان زهرایی میزان اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش میزان همکاری سازمان بسیج سازندگی با برخی از دستگاه ها اما خوشبختانه با برخی از دستگاه ها تعاملات و همکاری خوبی داشته ایم و در این راستا در سال گذشته شش تفاهم نامه استانی با دستگاه ها منعقد کرده ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها