محمدحسین حیدری قائم مقام رییس انجمن عکاسان دفاع مقدس
یکی از داوران جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» از اهمیت برگزاری این جشنواره برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا نام برد و بیان کرد که «قاب‌های بهشتی» فرهنگ شهادت را نمود عینی می‌بخشد.
کد خبر: ۸۵۱۷۹۲۲
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
یکی از داوران جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» از اهمیت برگزاری این جشنواره برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا نام برد و بیان کرد که «قاب‌های بهشتی» فرهنگ شهادت را نمود عینی می‌بخشد.

محمدحسین حیدری قائم مقام رییس انجمن عکاسان دفاع مقدس درباره جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» که امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود و او نیز داور آن است، اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در جای جای جامعه ما حضور دارد اما باید نمود عینی هم پیدا کند.

وی ادامه داد: جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» سعی و تلاشش بر این است که بتواند فرهنگ ایثار و شهادت را به نمود عینی برساند. عینی کردن این فرهنگ نوعی یادآوری و تجدید خاطره است و می‌تواند فرصتی باش تا نسل جوانی که در آن دوره نبوده است به سوالاتی که در ذهنش نسبت به آن دوران وجود دارد، پاسخ دهد.

داور جشنواره «قاب‌های بهشتی» با بیان اینکه باید از دو منظر به جایگاه این جشنواره نگاه کرد، تأکید کرد: از یک منظر چنین جشنواره‌هایی باعث خواهند شد که هنرمندان عکاس روی این موضوعات حساس شوند، روی این موضوع کار کنند و به این شکل بتوانند تاثیرگذار باشند و دوم اینکه اقشار جامعه و نسل جوان با برپایی نمایشگاه‌هایی که ماحصل چنین جشنواره‌هایی است با این فرهنگ ارتباط بگیرند و باور به زنده بودن شهدا از این طریق معنا پیدا می‌کند.

حیدری با بیان اینکه گاهی یک عکس از شهدا حرف‌های بسیاری را در بردارد، عنوان کرد: یاد و خاطره شهدا اگرچه به صورت مکتوب در جامعه وجود دارد اما گاهی یک عکس جای چندین صفحه نوشته را پر می‌کند و شخص با دیدن یک عکس از شهدای انقلاب، بعد از انقلاب و حتی شهدای معاصر به ارزش‌های دیگری پی می‌برد.

وی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با زبان هنر سخن گفت و یادآور شد: هنوز ما می‌بینیم که بعد از ۳۰ سال پدر و مادرها به دیدار فرزندان شهید خود بر سر مزارهایشان می‌روند و مزارها را با گل‌ها تزیین می‌کنند. این خانواده‌ها در کنار مزار فرزندانشان از نمادهایی استفاده می‌کنند و یاد و خاطره آنها را اینچنین زنده نگه می‌دارند و به این شکل به نسل جوان الگو می‌دهند.

قائم مقام رییس انجمن عکاسان دفاع مقدس در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها برای زنده نگهداشتن فرهنگ شهدا تصریح کرد: البته اگر هدف از برگزاری جشنواره‌ها به طور مثال استعدادیابی باشد برپایی جشنواره‌های مختلف خوب است اما باید در برگزاری جشنواره‌ها به این توجه کرد که خود این عمل به یک هدف تبدیل نشود.

ارسال نظرات