پس از نجران و جیزان

انصارالله یمن وارد مرکز استان «الحرث» عربستان شد

نیروهای انصارالله یمن پس از موفقیت‌های اخیر در خاک عربستان، مراکز حساس شهر «الخوبه» در جنوب غرب عربستان را به کنترل خود درآوردند.
کد خبر: ۸۵۱۷۹۴۷
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

 


خبرگزاری بسیج مازندران، شاید بتوان اکنون معنای صبر استراتژیک انصارالله یمن در برابر تجاوز عربستان را به خوبی درک کرد.

 

وقتی که، جنگنده‌های سعودی شهرهای یمن را بمباران می‌کردند و همه منتظر واکنش نیروهای انصارالله علیه عربستان بودند، اما انقلابیون یمن در این مرحله سرگرم مبارزه با تروریست‌های القاعده و طرفداران رئیس جمهور فراری یمن بودند. در شرایط کنونی که تروریست‌ها و شبه‌نظامیان طرفدار منصورهادی شکست‌های سختی را از انصارالله متحمل شده‌اند

 

اکنون قبایل طرفدار انصارالله به صورت تدریجی و منطقی پیشروی‌ها و حملات خود را علیه شهرهای مرزی عربستان شروع کرده‌اند تا انتقام خون هزاران شهید و 40 روز وحشی‌گری سعودی‌ها را بگیرند.

پس از پیشروی قبایل یمنی به شهرهای «نجران» و برخی از مناطق جیزان،خبر می‌رسد نیروهای یمنی موفق شدند دو منطقه مهم و حساس دیگر را هم به کنترل خود در آورند.

 

به گزارش تسنیم،  شبکه خبری المنار،گزارش داد قبایل یمنی دو منطقه مرزی عربستان در شهر الخوبه در جنوب غربی عربستان و در مرزهای مشترک با یمن، در مرکز استان الحرث را به کنترل خود درآوردند.

 

قبایل یمنی، بر پایگاه نظامی «ال ام بی سی» عربستان واقع در مرزهای مشترک این کشور با یمن تسلط یافتند و همه ادوات نظامی در این مکان را به آتش کشیدند. همچنین قبایل یمنی کوه «تویلق» مشرف به شهر الخوبه عربستان را بعد از درگیری شدید با نیروهای این کشور در اختیار گرفتند. به نوشته المیادین، قبایلی که کنترل این بلندی‌ها را به دست گرفته‌اند «بکیل المیر» و «همدان» هستند.

 

از سوی دیگر روز شنبه خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «لحج نیوز» گزارش داد:«منابع میدانی در یمن، اعلام کردند، قبایل یمنی پس از درگیری شدید با نیروهای سعودی در خاک عربستان که بیش از سه ساعت طول کشید، توانستند شهر مهم «احد المسارحه» را در منطقه «جیزان» به تسلط خود در آورند

 

در این درگیری، نیروهای قبایل یمنی توانستند 39 نیروی گردان چهارم گارد ملی عربستان را کشته و 21 تن دیگر را به اسارت بگیرند که سرگرد «احمد بن عبید التریکی» فرمانده این گردان نیز در بین اسیر شده‌ها حضور دارد. بنا به گزارش این منبع امنیتی یمن، در این عملیات 22 نفربر «هامر» و 17 جیپ زرهی و مقادیر قابل توجهی سلاح به غنیمت نیروهای یمنی در آمد و آنها پرچم یمن را بر بالای ساختمان پلیس این شهر نصب کردند. هنوز مقامات سعودی نسبت به این خبر واکنش نشان نداده‌ و موضع‌گیری نکرده‌اند.

 

موافقت ضمنی انصارالله با آتش بس

 

عربستان که در باتلاق یمن گرفتار شده و از هر وسیله و ابزاری برای رهایی از این باتلاق کمک می‌گیرد به نظر می‌رسد این بار می‌خواهد با چنگ زدن به آتش بس  چند روزه برای رهایی از گرداب یمن چند روزی زمان بخرد.

 

در این ارتباط شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن طی بیانیه‌ای، در اولین واکنش خود به آتش‌بس پیشنهادی عربستان که قرار است از روز سه‌شنبه اجرایی شود، اعلام کرد که با این پیشنهاد به شکل اولیه موافق است. در همین راستا «شرف غالب لقمان»، سخنگوی ارتش یمن که توسط انصارالله تعیین شده نیز در سخنانی اعلام کرد:«نیروهای مسلح یمن با آتش بس پنج روزه‌ای که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان روز شنبه آن را مطرح کرد، موافقت می‌کنند

 

وی در عین حال به عربستان و حامیان داخلی آن هشدار داد:«هرگونه نقض نظامی آتش‌بس انسانی توسط القاعده و یا حامیان آن بدون جواب باقی نخواهد ماند و ارتش ناچار است در این موقعیت به مسئولیت ملی خود عمل کند.»این در حالی است که «تمیم الشامی» سخنگوی وزارت بهداشت یمن با اشاره به تشدید حملات جنگنده‌های سعودی به یمن اعلام کرد:«زمان اعلام شده برای آتش‌بس در یمن برای بهبود اوضاع و رسیدگی به وضعیت سلامتی قربانیان حملات عربستان به یمن کافی نیست

 

اکونومیست: حملات سعودی‌ها وحشیانه است

 

در همین حال نشریه اکونومیست در مطلبی نوشت:«اگر عربستان سعودی از اعلام آتش‌بس پنج روزه در حملات هوایی که علیه یمن به راه انداخته است، انتظار قدردانی دارد، این ناامید کننده است.» بنابر گزارش این نشریه، گزارش‌های مخابره شده از سوی ساکنین صعده حاکی از این است که بمباران‌های این منطقه بدون هدف و وحشیانه بوده است.

 

براساس گزارش اکونومیست حدود نیمی از جمعیت بیست و چهار میلیونی یمن، به میزان خطرناکی با کمبود مواد غذایی مواجهند. با محاصره یمن توسط ناوگان دریایی ائتلاف، ارسال غذا و سوخت به این کشور متوقف شده است، تانکرها در نزدیکی بندر حدیده، دومین بندر بزرگ یمن بعد از عدن  هستند، ولی نیروهای ائتلاف آنها را از این بنادر دور می‌کنند با این استدلال که آنها قصد کمک نظامی به حوثی‌ها را دارند. این در حالی است که سعودی‌ها در پی اعلام آمادگی صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز برای کمک به یمن فرودگاه صنعا را بار دیگر بمباران کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار