وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت: حوزه فرهنگی در دولت یازدهم بیش از گذشته مورد توجه رهبر معظم انقلاب است
کد خبر: ۸۵۱۸۱۳۶
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، حسینی دوشنبه 21 اردیبهشت در همایش فرهنگ جامعه و جامعه فرهنگی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه فرهنگ از نظر رهبر معظم انقلاب از چنان جایگاهی برخوردار است که ایشان گفته اند که حاضرند در راه فرهنگ جانشان را هم فدا کنند تصریح کرد: رهبری در دیداری که با کارگزاران دولت یازدهم داشت و رسانه ای نیز نشد تاکید کرده اند که من در مورد کار هیچ یک از وزراء در دولت های مختلف نظر نداده ام اما الان نسبت به فرهنگ جامعه و کسی که متولی آن است حساسیت خاصی دارم.

وی با بیان اینکه اگر تحولی در عصر جاهلی رخ داد و این جامعه از جامعه ای خشن به یک جامعه بی بدیل که سلمان ها و اباذرها از آن به وجود آمدند تغییر یافت به خاطر تحول فکری و اعتقادی بود که مبعث رسول اکرم (ص) موجب آن شد بیان کرد: اسلام جامعه ای را که در غل و زنجیرخرافات گرفتار بود به جامعه ای پر از مهر، ایثار و گذشت و تمام کمالات اخلاقی تبدیل کرد.

وزیر فرهنگ دولت دهم باا اشاره به اینکه ما میراث فرهنگی گرانبهایی داریم که می توانیم آن را به مردم دنیا ارائه کنیم اما اگر بنا باشد که از این حیث رهرو غربی ها باشیم نمی توانیم برای مردم غرب جاذبه ای داشته باشیم.گفت: انقلاب اسلامی ما هم متاثر از انقلاب پیامبر(ص) بود به گونه ای که این انقلاب توانست تحول فکری و اعتقادی در جامعه ایجاد کند و به دنبال این تحول بود که مردم در مقابل گلوله های رزیم طاغوت سینه سپر کردند.

حسینی با اشاره به اینکه گروههای سیاسی مختلفی بودند که علیه رژیم طاغوت مبارزه کردند اما به دلیل اینکه دچار تحول فکری و اعتقادی متاثر از اسلام نبودند شکست خوردند ادامه داد: اگر ما نیز دچار این تحول فکری و اعتقادی نمی شدیم قطعا شکست می خوردیم.

وی با بیان اینکه در سفری که به کشور مصر داشتیم مردم این کشور علت فقر و بدبختی خود را جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل می دانستند و با این حال ما می گفتیم که کشوری با شش روز جنگ نباید این همه تحت تاثیر قرار بگیرد اضافه کرد: مسلما اگر در کشور ما نیز فرهنگ رعب و وحشت بر فرهنگ شهادت و شجاعت مستولی می شد ما نیز به سرنوشت کشور مصر که به آمریکا نیز وابستگی دارد و ظاهرا نباید با مشکلات اقتصادی نیز دست به گریبان باشد دچار می شدیم.

بعثی ها متن سخنرانی صدام را برای اهواز اماده کرده بودند اما با مقاومت مردم نتوانستند به هد خودشان برسند. روحیه گذشت ایثار و فداکاری موجب شد که قلعه شکست ناپذیر صدام شکسته شود و بچه ها پیروز شوند همین کشورها که ائتلاف تشکیل می دهند و حتی شوروی هم از صدام حمایت می کردند

 وزیر فرهنگ دولت دهم گفت:اگر تحول فکری و اعتقادی نبود این انقلاب به پیروزی نمی رسید و اگر به پیروزی هم می رسید در برابر موانعی مانند هشت سال جنگ که در مقابل آن ایجاد شده بوذ شکست می خوردند.

 وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا نگذاشت که ما در برابر صدام شکست بخوریم تصریح کرد: وزیر فرهنگ دولت دهم گفت: دشمن پس از جنگ تحمیلی  به این نتیجه رسید که با جنگ سخت نمی تواند به جوانان و انقلاب ضربه بزند؛ از این رو بنابر اعلام خودشان برنامههایی دارند تا فرهنگ شهادت و انقلابی گری را از جامعه ما بگیرند و جوانان را به سمت بی تفاوتی نسبت به مسائل مختلف کشور و جهان اسلام سوق دهند.

وزیر فرهنگ دولت دهم با اشاره به اینکه فرهنگ بالاترین عنصری است که بر هر جامعه ای تاثیر دارد گفت: به تعبیر امام خمینی (ره) اگر جامعه ای از ابعاد مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی قوی باشد اما حیث فرهنگی دچار انحراف باشد آن جامعه یک جامعه بی هویت و پوک است.

حسینی از رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان یک نخبه و صاحبنظر فرهنگی نام برد و تصریح کرد: در جلسات متعددی که در زمان تصدی وزارت ارشاد با معظم له داشتیم بارها اظهار نظرهای ایشان مورد تصدیق اهل فرهنگ و هنر قرار می گرفت.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ اساس است و اگر در این زمینه شکست بخوریم انقلاب شکست می خورد اظهار کرد: فرهنگ ما با فرهنگ غرب در حال ستیز است و با این حال با هم افزایی و همگرایی می توانیم در مقابل فرهنگ غرب بایستیم.

وزیر فرهنگ دولت دهم با بیان اینکه درس خارج رهبری مدت ها در مورد موسیقی بوده و باا ین حال عده ای در حال جمع بندی این درس ها هستند که آنها در اختیار عموم قرار دهند گفت: موسیقی که می تواند موجب تعالی روح و فرهنگ باشد مد نظر رهبر معظم انقلاب است.

حسینی به نقش رهبر معظم انقلاب در شکل گیری ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که ما در نوروز مشغول گذراندن تعطیلات بودیم رهبر معظم انقلاب مشغولمطالعه کتاب آن بیست و سه نفر بودند و بر روی آن تقریض نوشتند.

وی به حساسیت های رهبر معظم انقلاب در خصوص تولید فیلم در کشور اشاره کرد و افزود: ایشان با تماشای فیلم ها در خصوص باورپذیری شخصیت های مورد نظر در هر فیلم به اظهار نظر می پرداختند.

 وزیر فرهنگ دولت دهم با تاکید براینکه اگر مسئولین به دیدگاههای فرهنگی رهبری توجه می کردند با  مشکلاتی که الان داریم روبرو نبودیم گفت: متاسفانه یا اراده ای برای اجرای این نظرات نبوده یا به آنها توجه نشده است.

 حسینی با ابیان اینکه هر چه آسیب دیده ایم به خاطر فاصله گرفتن از ارزشها بوه است بیان کرد:

 در بحث فرهنگ رهبری تاکید بر نظارت دارند؛ چرا که ضعف نظارت موجب می شود که آثار فرهنگی معاندین و کسانی که در خارج از کشور هستند و در مقاطع مختلف به دنبال براندازی بوده اند در جامعه منتشر شوند و زمینه چهره سازی برای این افراد فراهم شود.

وی غفلت از نظارت فرهنگی را موجب حیف و میل شدن بیت المال دانست و تصریح کرد: دولت می گوید که مردم خود بر فرهنگ نظارت می کنند اما مساله این است که مردم نیز از دولت انتظار دارند که در مقوله فرهنگ نقش نظارتی خود را در راستای پاسداری از مرزهای اعتقادی و فرهنگی کشور ایفاء کند.

وزیر فرهنگ دولت دهم با تاکید بر اینکه غفلت دولت از نظارت بر حوزه فرهنگی آسیب زا است گفت: امروز در حوزه کتاب کودک آثاری منتشر می شوند که یا در ژانر خشونت هستند و یا به معرفی اسطوره های یونان می پردازند و با این حال چون این کتاب ها مجوز گرفته اند مردم آنها را با اطمینان به دست فرزندان خود می دهند.

حسینی با بیان اینکه نمی توانیم فرهنگ شهادت را که به واسطه آن 220 هزار شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده ایم در قالب یک اثر هنری به سخره بگیریم اظهار کرد: امروز اگر پیش از آنکه قانون اساسی یمن نوشته شود و یا مجلس در این کشور شکل بگیرد دست به تجاوز نظامی علیه این کشور می زنند به خاطر این است که از تکرار تجربه انقلاب اسلامی ایران در این کشور هراس دارند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ از نظر رهبر معظم انقلاب از چنان جایگاهی برخوردار است که ایشان گفته اند که حاضرند در راه فرهنگ جانشان را هم فدا کنند تصریح کرد: رهبری در دیداری که با کارگزاران دولت یازدهم داشت و رسانه ای نیز نشد تاکید کرده اند که من در مورد کار هیچ یک از وزراء در دولت های مختلف نظر نداده ام اما الان نسبت به فرهنگ جامعه و کسی که متولی آن است حساسیت خاصی دارم.

وزیر فرهنگ دولت دهم در ادامه از تضعیف باورهای دینی و احکام اسلامی، ترویج سبک زندگی غربی در لابلای فیلم ها، دامن زدن به اسیب های اجتماعی نظیر طلاق، زندگی مجردی و خشونت، ترویج فرق و عرفان های کاذب، تفرقه افکنی بین قومیت ها در راستای از بین بردن انسجام، بی اعتماد کردن مردم با سیاه نمایی و تحریف تاریخ اسلام و تاریخ معاصر به عنوان بخشی از برنامه های غربی ها برای تضعیف فرهنگی که موجب عزت و اقتدار ملت ایران در دنیا شده است نام برد.

حسینی اضافه کرد: متاسفانه برخی ها هم دانسته و یا نداسته در راستای تحقق اهداف برنامه های غرب در کشورمان گام برمی دارند.

وی به نگرانی های غرب در خصوص پیشرفت های علمی کشورمان اشاره کرد و افزود: برای تعالی و ارتقای فرهنگی جز تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی راه دیگری نداریم.

ارسال نظرات