یک متخصص تغذیه گفت: گرم کردن دوباره اسفناج پخته که در یخچال نگهداری می‌شود سرطان‌زا است اما درباره دیگر مواد غذایی تاکنون تحقیق جدی انجام نشده است.
کد خبر: ۸۵۱۸۲۹۷
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر آزیتا حکمت دوست درباره انتشار خبری مبنی بر سمی شدن و سرطان زا بودن برخی غذا‌ها مانند کرفس، تخم مرغ، سیب زمینی، مرغ، گوشت، اسفناج و چغندر به دلیل دوبار گرم کردن ابراز داشت: دوباره گرم کردن غذای پخته بخشی از مواد مغذی را از بین می‌برد و ممکن است ترکیب برخی مواد را تغییر دهد.

گرم کردن اسفناج پخته سرطان‌زا است

وی در ادامه درباره مصرف اسفناج پخته خاطرنشان کرد: احتمال سمی شدن اسفناج پخته شده پس از گرم کردن وجود دارد؛ وقتی اسفناج پخته را در یخچال می‌گذاریم نیترات آن تبدیل به نیتریت می‌شود و این ترکیب خاصیت سرطان‌زایی برای سلول‌های معده را به دنبال دارد و توصیه می‌کنیم معمولا اسفناج خیلی نگهداری نشود و به اندازه مصرف پخته شود.

دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اما سرطان‌زا بودن سایر مواد غذایی به این شدت که ذکر شده نیست به این دلیل که هنوز تحقیق جدی در این باره انجام نشده است.

غذای مانده در یخچال باید حتماً گرم شود

حکمت دوست با بیان این‌که هر چقدر مدت حرارت مواد غذایی بیشتر باشد و هر اندازه مواد غذایی پخته شده نگهداری شوند مواد مغذی خود را از دست می‌دهند، تاکید کرد: وقتی غذای پخته در یخچال نگهداری می‌شود بهتراست که مجددا گرم شود زیرا باکتری‌هایی در آن رشد می‌کند که در سرما ایجاد می‌شوند و با گرم کردن این باکتری‌ها از بین می‌رود پس غذای مانده را باید گرم کرد اما هر چه غذا تازه‌تر مصرف شود بهتر است.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این‌که آیا باکتری‌ها درغذاهای سرد کارخانه‌ای و فست فودی رشد می‌کند، تصریح کرد: معمولا به فست فود‌ها مواد نگهدارنده اضافه می‌شود و باکتری نمی‌تواند در آن رشد کنند، از این نظر سالم می‌مانند اما مواد نگهدارنده ضررهای خاص خود را دارند.

حکمت دوست با اشاره به این‌که غذاهای بسیار داغ و سرد برای دستگاه گوارش خوشایند نیست و حرکات آن را زیاد می‌کند، گفت: بهتراست غذای پخته شده ولرم باشد و در مرتبه اول مصرف شود.

تخم مرغ را کاملا پخته مصرف کنید

دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نوع مصرف تخم مرغ اظهار کرد: تخم مرغ باید خوب پخته شود زیرا باکتری به نام سالمونلا درآن تولید می‌شود که بر اثر پخته شدن از بین می‌رود یا در سفیده تخم مرغ ماده‌ای به نام آویدین وجود دارد که مانع از جذب بیوتین غذا می‌شود که با پخته شدن این ماده از بین می‌رود به همین دلیل بهتر است که تخم مرغ کاملا پخته شود.
ارسال نظرات