خبرهای داغ:
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: رعايت حداقل 15 متر فاصله جاده دسترسي جديد از جاده تاريخي سنگفرش از مصوبات كارگروه ميراث فرهنگي استان است.
کد خبر: ۸۵۱۸۶۰۴
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، «حسين خواجه‌بيدختي» اظهار داشت: در جلسه كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان مصوب شد، احداث جاده دسترسي جديد توسط اداره كل راه و ترابري با رعايت فاصله قانوني منطبق بر ضوابط فني و علمي از جاده سنگفرش انجام شود.

وي با بيان اينكه تا كنون 15 كيلومتر جاده دسترسي به عرض شش الي 9 متر به موازات جاده تاريخي سنگفرش احداث شده است، گفت: 17 كيلومتر باقي مانده مسير بايد با رعايت ضوابط تعيين شده و فاصله حداقل 15 متري از جاده تاريخي اجرا شود.

وي گفت: احداث جاده بدون رعايت فاصله با جاده تاريخي منجر به آسيب ديدن جاده سنگفرش و از بين رفتن منظر تاريخي اين جاده مي‌شود.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان ابراز اميدواري كرد: ادامه مسير ايجاد جاده دسترسي بدون آسيب رساني به جاده سنگفرش انجام شود.

جاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش که با سنگ‌‌های تراش‌خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت و آمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاق‌ها و نمک زارهای جنوب گرمسار برخورد می‌كردند احداث شده است.

اين جاده کاروان ها را از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصول بارش حفظ مي‌كرد.

 روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می‌شود که از تعداد دهنه‌های پل می‌توان حدس زد که هنگام بارندگی‌به ویژه در فصول بهار و پاییز، سیلاب در این دشت وسیع به راه می‌افتاده است.

شالوده جاده از آهک و ماسه و بعضاً  از خاکستر  است و  بنا بر شواهد موجود و مطالعات انجام شده عموما این سنگها به وسیله شتر از کوههای سیاه کوه به محل آورده شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها