جهان امروز عصر تبادل اطلاعات و فن آوری های جدید است و به تعبیر دیگر انقلاب اطلاعات و ارتباطات سیر صعودی و پیشرفت روزافزون را طی می‌کند در این میان روابط عمومی از جایگاه و یژه و اهمیت خاصی برخوردار است.
کد خبر: ۸۵۱۹۲۹۰
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

 



 

خبرگزاری بسیج مازندران، توسعه علمی و  سرعت بالای تحول در روابط عمومی که  نشان از اهمیت بالا و کارکردهای وسیع این حرفه بوده و سبب شده تا نهاد روابط عمومی یک کار تشریفاتی و در حاشیه سازمان ها نباشد بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر و در متن اصلی یک سازمان قرار گیرد تا بتواند حافظ و تقویت کننده حیثیت و اعتبار هر سازمان باشد .

 

روابط عمومی دیگر چشم، گوش و زبان نیست بلکه مغز متفکر سازمان بوده و بدیهی است هیچ نهاد و سازمانی نمی تواند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی به عنوان یک سازمان موفق مطرح شود و موفقیت هر سازمانی گره در موفقیت و نقش آفرینی مطلوب روابط عمومی خود دارد .

نقش مهم مسئولین روابط عمومی در سازمان‌ها:

 

کسب دانش، مهارتهای جدید، خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی سازمانها بسیار مهم می‌باشد . در عرصه تبادل سریع و آنی اطلاعات تلاش برای اطلاع رسانی در مسیر اهداف و عملکرد سازمانی با احساس تعلق به سازمان می تواند منجر به تقویت سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اهداف استراتژی سازمان می شود.

 

روابط عمومی بازوی مدیریت برای صیانت و پاسداری از سیاست ها و برنامه های سازمان بوده و نقش ارتباطات در انتقال مفاهیم و تجربیات برای تکامل اندیشه بی بدیل است و روابط عمومی ها با اطلاع رسانی شفاف و دقیق با کسب اعتماد مخاطب تلطیف کننده روابط درونی و بیرونی سازمان هستند .

 

مدیران روابط عمومی کارآمد با مدیریت حرفه ای ارتباطات و با بهره گیری از روشهای نوین ارتباطی باید حق مردم ، رسانه  و حق سازمان را بشناسد و در مسر حفظ حریم سازمان و ارائه خدمات شایسته گام بردارد .

 

از یک سو مدیران روابط عمومی باید مهارتهای جدید را بیاموزند و از سوی دیگر مدیران هم باید برای ارتقاء  قلب تپنده سازمان و تجهیز ویترین سازمان ارزش قائل شوند .

چالش‌های مسئولین روابط عمومی :

 

در حال حاضر به دلیل اینکه وظایف مسئول روابط عمومی محدود به تبعیت از مدیر سازمان است، مدیران روابط عمومی از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند .

 

با توجه به اینکه وظیفه  اصلی یک مدیر روابط عمومی در ارتباط با کل سازمان، برقراری ارتباط مناسب میان مردم  و واحدهای مختلف سازمان خلاصه می شود . ولی متاسفانه هم اکنون مدیران روابط عمومی تنها پاسخگوی مطالبات مدیر سازمان هستند،

 

متاسفانه مدیران سازمان‌ها روابط عمومی را در نظر خواهی ها و رفع مشکلات درون سازمانی کمتر و یا اصلاٌ دخالت نمی‌دهند، در صورتی که جایگاه مسئول روابط عمومی باید به اندازه مشاور مدیر سازمان باشد  ولی در حال حاضر اینگونه نیست و بعضی از مسئولین واحد های از مدیر روابط عمومی بالاتر هستند .

 

متاسفانه هم اکنون وقتی که یک ارباب رجوع به سازمانی مراجعه می کند آن قدر در گیرودار مبادلات اداری وقت می گذارد که اگر در سازمانی خیلی زود به کار او رسیدگی شود، تعجب می کند . این موضوع نشان می دهد ، به طور کلی روابط عمومی ها از وظایف اصلی خود فاصله گرفته اند و نتوانسته اند با مردم ارتباط مناسب برقرار کنیم .

 

جای بسی نگرانی دارد که ملاک صلاحیت یک مدیر روابط عمومی ارسال هرچه بیشتر گزارش های خبری جهت درج در سایت های خبری و مطبوعات می باشد، زیرا کیفیت عملکرد و نوع برقراری ارتباط با رسانه، داشتن علم روابط عمومی، اخلاق مناسب، منظم بودن در فعالیت های سازمانی و خلاق بودن یک مدیر باید معیار صلاحیت یک مدیر روابط عمومی باشد .

برخی از مسئولان روابط عمومی ویژگی های مورد نظر این حوزه را ندارند و همین موضوع یکی از مهمترین چالشهای موجود در ادارات است .

 

کمبود بودجه از دیگر مشکلات مدیران روابط عمومی میباشد زیرا بسیاری از اقدامات روابط عمومی به دلیل نداشتن بودجه امکان پذیر نیست و معمولا بودجه ای که باید مدیر روابط عمومی صرف امورات جاریه این واحد نماید به دلیل کمبود بودجه در جای دیگر هزینه می شود .

 

در بسیاری از ادارات جایگاه و وظایف روابط عمومی ها شناخته شده نیست و معمولا روابط عمومی ها را مسئول نصب بنر، انجام کارهای تبلیغاتی  و برگزاری مراسمات می شناسند.

 

اگر روابط عمومی رکن مهم در نظام ارتباطی است پس ضرورت دارد تا کارکردها، اهمیت جایگاه و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان تبیین و در این راستا همه باید برای تقویت و نقش و اثرگذاری روابط عمومی تلاش کنند.

روابط عمومی و رسانه :

 

رسانه ها بهترین فرصت ها را برای ارتباط روابط عمومی با افکار عمومی فراهم می‌سازد و اگر چه روابط عمومی امکانات گوناگونی برای انتقال اطلاعات، اخبار، تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزیهای سازمان متبوع در اختیار دارند ولی هیچکدام کارآیی رسانه های جمعی از جمله مطبوعات را ندارند. روابط عمومی و رسانه دوشاخه از درخت تنومند ارتباطات هستند که به جای رقابت، مکمل یکدیگرند.

 

عمل کردن به وظایف سازمانی سبب موفقیت روابط عمومی ها می شود و فعالان این بخش علاوه بر شناخت جایگاه خود باید از رسانه هائی که وجهه مردمی دارند برای رفع موانع و معایب دستگاه خود استفاده کنند .

 

تعامل بین روابط عمومی ها و خبرنگاران امری ضروری است و روابط عمومی ها باید رابطه تنگاتنگی با مدیران رسانه و مطبوعات داشته باشند تا بتوانند از رسانه برای پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود استفاده کنند.و اگر این تعامل را حفظ کنند توفیقات بیشتری نصیبشان می شود.

مدیران و روابط عمومی :

 

هر مدیریتی، سزاوار آن روابط عمومی است که دارد؛ بنابراین روابط عمومی یک شغل مدیریتی است، روابط عمومی بازتاب شخصیت و آئینه تمام نمای یک سازمان است و باید به عنوان یک مشاور امین، کارآمد نقش خود را برای مدیران ایفا نماید و مدیران از طریق روابط عمومی ، ارتباطات سازمانی را مورد توجه قرار دهند و در نتیجه سازمان از یک فضای ارتباطی مناسب برخوردار باشد .

متاسفانه مدیران سازمانها به ویژه در شهرستانها به روابط عمومی اهمیت زیادی نمی دهند و روابط عمومی ها هم کارشان را جدی نمی گیرند . مدیران باید جایگاه و اهمیت کار روابط عمومی را درک کنند و به این واحد صرفاٌ به دیده پوستر و پلاکادر نگاه نکنند، بنابراین امیدواریم روابط عمومی ها بتوانند بتدریج جایگاه شایسته ی خود را در درون سازمانها و موسئسات دولتی و غیر دولتی به دست  آورند

ارسال نظرات
پر بیننده ها