رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: کوه سبلان به عنوان یکی از زیباترین کوههای ایران است.
کد خبر: ۸۵۱۹۸۶۷
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قله سبلان اردبیل ثبت جهانی می‌شودکه مقدمات اولیه ثبت جهانی قله سبلان اردبیل انجام شده و با ثبت این قله به عنوان آثار جهانی تحول عظیمی در حوزه گردشگری منطقه به‌ وجود می‌آید.

وی گفت: هم اکنون کارشناسان در این زمینه در حال برسی هستند ولی ثبت نهایی این کوه در آثار فهرست جهانی نیاز به همدلی و پشتبانی مسوولان استانی و کشوری دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه سبلان یکی از جاذبه‌های تاریخی بکر و ناب کشورمان است، تصریح کرد:‌ ظرفیت‌های بسیار بالقوه‌ای در این قله وجود دارد که باید از ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان استفاده کرد.

سلطانی‌فر بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و میراث فرهنگی باید در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی‌ و آثار باستانی تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند چرا که ایران کشوری با بناهای عظیم و استثنایی در دنیا است که طرفداران خاصی دارد.

شناسایی یک میلیون مکان و سایت تاریخی و باستانی در کشور

معاون رئیس جمهور از شناسایی یک میلیون مکان و سایت تاریخی و باستانی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 150 هزار مورد در یک صد سال اخیر بوده است.

سلطانی فر افزود: تاکنون 32 هزار اثر در فهرست آثار ملی کشور و 17 اثر نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده که بنای تاریخی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی جزو این بناها است.

شهرستان مشگین شهر با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سید سلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.

ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

ارسال نظرات