مدیر کل سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور خبر داد و گفت: اکثر این جوانان سن مناسب باروری را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۱۹۹۴۷
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، محمداسماعیل مطلق عصر دیروز در همایش سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر سلامت خانواده در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: ازدواجدر سن مناسب، امکان باروری در بهترین سن و داشتن تعداد فرزند دلخواه را فراهم می کند.

وی محدوده سنی مناسب برای بارداری در خانم ها را 18 تا 35 سالگی دانست و بیان کرد: سن ازدواج در کشور در حال افزایش است که شتاب آن در خانم ها بیشتر بوذه و به 24 سال رسیده است و سن متوسط ازدواج آقایان نیز 27 سال است.

مدیرکل سلامت و خانواده وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی که با آن روبه‌رو هستیم از بین رفتن 44 هزار فرصت فرزندآوری در کشور است که 10هزار فرصت از این تعداد به دلیل ازدواج نکردن زنان مستعد فرزندآوری، 10 هزار فرصت به دلیل عدم تمایل زنان به فرزندآوری و 20 هزار نیز به دلیل رخداد طلاق از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در هر ساعت در کشور در سال جاری 18 طلاق رخ می‌داد که این رقم در دو سال گذشته حدود 16 طلاق در هر ساعت بود، افزود:

اکثر طلاق‌ها در گروه سنی زیر 30 سال رخ می‌دهد که باید علل و عوامل آن دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

مطلق با اشاره به اینکه در کشور 6 میلیون زن 15 تا 49 ساله مستعد باروری هنوز ازدواج نکرده‌اند، ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 750 هزار زن باردار شد که از یک میلیون و 534 هزار منجر به فرزندآوری شده است که بخشی نیز به دلیل سقط نتوانستند فرزندی به دنیا آورند.

وی با بیان اینکه در کشور از سال 85 تا 93 طلاق شتاب گرفته است، تصریح کرد: روند شتاب طلاق به حدی در کشور بالا است که در سال گذشته بیش از 163 هزار و 572 مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در حالی که نرخ باروری زمانی 6 بوده است این وضعیت در دو دهه اخیر به تدریج کمتر شده؛ به طوری که هم‌اکنون در استان اردبیل به 1.8 رسیده است.

مطلقیادآور شد: با برنامه‌هایی که وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت و فرزندآوری دارد سعی بر حمایت از خانواده‌ها در فرزند‌آوری بیشتر است تا بتوانیم روز به روز بر تعداد جمعیت بیفزاییم.

این مسئول تصریح کرد: نرخ باروری در مناطق روستایی استان اردبیل بیشتر از مناطق شهری است، به طوری که در مناطق شهری نیز با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده به ویژه تقویت برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای زوجین و خانواده‌هایی که در حال فرزندآوری هستند کمک می‌کنیم تا این شرایط بهبود پیدا کند.

ارسال نظرات