نماینده طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کشور:

احیای 110 میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در اولویت است

نماینده طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کشور گفت: در شرایط موجود احیا و تقویت 110 میلیارد متر مکعب کسری مخزن و منابع زیرزمینی در اولویت است تا بخشی از مشکلات و نارسایی‌ها در این حوزه برطرف شود.
کد خبر: ۸۵۲۰۰۰۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،عبدالله فاضلی نماینده طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی،اظهار کرد: با از بین بردن نگاه جزیره‌ای، حاکم کردن نظام سیستمی و توجه به کارآمدی نظام مدیریتی توانمند در این حوزه سعی داریم برخی قوانین و مقررات نامناسب اصلاح شده احیای منابع زیرزمینی آب را شاهد باشیم.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که مانع از فعالیت بیش از 150 هزار چاه غیرمجازی که فعالیت می‌کنند، شده و نسبت به صدور مجوزهای قانونی برای برخی از این چاه‌ها برنامه‌ریز‌ی‌ها و هدف‌گذاری‌ها انجام شود.

نماینده طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کشور صدور مجوز برای 22 هزار چاه مجاز و پر کردن بیش از 888 هزار چاه غیرمجاز را در کشور یادآور شد و افزود: ما برخی از دشت‌های کشور را همچون دشت مشهد، تهران، اردبیل و... دشت ممنوعه اعلام کرده‌ایم و به مسئولان ابلاغ شده تا نسبت به انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از صدور مجوزهای جدید، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت اقدام کنند.

فاضلی فعالیت برخی از استان‌ها را نظیر مشهد در انسداد بیش از 12 هزار چاه غیرمجاز قابل تقدیر خواند و تصریح کرد:‌ در استان اردبیل نیز برخی برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به شکل درست انجام شده است.

وی ضرورت استانداردسازی و نگرش سیستمی را در این حوزه به همراه تعدیل پروانه‌ها و اعمال تشویق و ترغیب برای بهره‌برداری درست از چاه‌ها یادآور شد و بیان کرد: در شرایط موجود احیای 110 میلیارد متر مکعب کسری مخازن در کشور بیش از هر زمان دیگر مورد توجه است.

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی و کنترلی سعی داریم تا در برنامه‌ریزی 15 سال آینده نسبت به جبران 310 میلیارد متر مکعب کسری منابع زیرزمینی اقدام جدی و اساسی را انجام دهیم.

وی اجرای 15 پروژه احیا و تعادل‌بخشی در کشور، فعالیت‌های تشکل‌های مردمی و جریان‌های فراگیر را در برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان و ابلاغ سند همکاری بین‌بخشی یادآور شد و ادامه داد: وزارت نیرو 32 میلیارد متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص داده که امیدواریم با افزایش راندمان آبیاری در سایه توسعه الگویی کشت مناسب و مدرن‌سازی آبیاری‌های جدید بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

فاضلی اظهار کرد: امیدواریم با اجرای 15 پروژه احیا و تعادل‌بخشی ترویج نگرش سیستمی و آموزش و اطلاع‌رسانی بتوانیم 500 میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی آب را در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از کاشت محصولات پر آب و تغذیه مناسب گرفته و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید را فراهم کنیم.

نماینده طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کشور توجه به مقوله آب مجازی و جلوگیری از تولید محصولات پرآب همچون هندوانه، خربزه و سیب را یادآور شد و گفت: ما به راحتی می‌توانیم این محصولات را که پر آب محسوب می‌شوند، وارد کنیم تا مدیریت مصرف و منابع آب اتفاق بیفتد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار