حاجی ابراهیمی گفت: گفت: بعد از حرارت کک، گازی به وجود می آید که این گاز مازاد بر مصرف کارخانه است و می تواند مواد اولیه یک نیروگاه برق باشد.
کد خبر: ۸۵۲۰۰۱۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

مهدی حاجی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار بسیج کارگری، در رابطه با مجتمع کک سازی و قطران زرند گفت: تلاش بسیجیان و کارگران به صورت شبانه روزی  باعث راه اندازی یونیت 27 در پالایشگاه شد، که این یونیت، قطران را تجزیه و به چند محصول با ارزش و پر کاربرد تبدیل می کند.

فرمانده پایگاه شهداء گمنام کارخانه کک سازی زرند در ادامه افزود: اولین کارخانه تولید کک سازی کشور در سال 87  ساخته شد و به بهره برداری رسید، زغال سنگ بعد از استخراج  از معدن به کارخانه زغالشویی فرستاده و در کوره با حرارت غیر مستقیم 200 درجه طی فرآیندی تبدیل به کک شده و به اصطلاح پخته می شود.

وی در ادامه گفت: زغالسنگ هنگام پخته شدن  یک بخارتولید می کند  که توسط لوله هایی به پالایشگاه منتقل می شود که در پالایشگاه نیز طی فرآیندی تبدیل به مایعی به نام قطران می گردد ، با حدود 900 نیروی  مستقیم و3000 نیروی غیر مستقیم  فعال در کارخانه درسال 400000 تن کک متالوئژی تولید می شود.

حاجی ابراهیمی با اشاره به این که بسیاری از قرار دادهای ایران با خارجی ها  به اتمام نمی رسند، گفت : بسیاری از قسمت های این کارخانه در حالیکه 6 ماه به افتتاحیه  مانده بود، به علت مشکلات با پیمان کار چینی نیمه کاره رها شد  که نیروهای جوان  ،باعزم و اراداه ، کار بسیجی وار و جهادی توانستند با تکیه بر خودشان این واحد ها را راه اندازی نمایند.

وی در خصوص  نیاز به  کک  وکک سازی ادامه داد : در کارخانه فولاد زمانی که در کوره های بلند سنگ آهن ذوب می شود وطی فرآیندی باید تبدیل به شمش آهن شود برای ذوب آن نیاز به کربن دارد که کک ،این کربن را تامین می کند.

فرمانده پایگاه شهداء گمنام، با بیان اینکه کک ، یک ماده بسیار استراتژیک به حساب می آید ، گفت : کاملا مصرف داخلی دارد وعمده این محصول برای ایران مصرف می شود واگر این محصول تولید مازاد داشته باشد برای صادرات اقدام خواهیم کرد ، بعد از کک سازی زرند چند کک سازی در سراسر کشور افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است.

حاجی ابراهیمی راجع به پالایشگاه زرند که در رابطه با  قطران است، گفت : قطران ماده ای است که قبلا به صورت خام فروش می رفت و برای ما مورد استفاده قرار نمی گرفت ، بسیجیان وکارگران با تلاش شبانه روزی توانستند ، در پالایشگاه یونیت 27  را، راه اندازی کنند، یونیت قطران را تجزیه و به چند محصول با ارزش و پر کاربرد بدل می کند، یکی از این محصولات قیر هست که از زغالسنگ بدست می آید و بسیار مرغوب است ،  دیگری روغن های انترافن نوع 1و 2  ودوخط تولید در حال راه اندازی  با محصول نفتالین ومارش اویل است  که در خرداد ماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی  با بیان اینکه بعد از راه اندازی  واحد تولیدی در خرداد ماه طرح نیروگاه  25 مگابایتی را آغاز خواهیم کرد، گفت: بعد از حرارت کک، گازی  به وجود می آید که این گاز در حال حاضر توسط موادی به نام فلر سوخته می شود و آزاد بودن  آن در هوا باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی می گردد واین  گاز مازاد بر مصرف کارخانه است که می تواند مواد اولیه یک نیروگاه برق باشد و بعد از پالایشگاه در دست احداث  قرار خواهد گرفت  که با تلاش نیروهای متعهد وبومی سازی، این طرح 25 مگابایتی را اجرا خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه کک سازی یک صنعت پول ساز و پر درآمد است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال 87 این واحد صنعتی راه اندازی گردید اما تمام واحدهای آن به بهره برداری  نرسید و برای تولید راه اندازی نشد لذا فازهای تولیدی یکی پس از دیگری در حال راه اندازی است وهزینه بر است  به همین دلیل سود دهی مطلوبی برای کارخانه ایجاد نمی کند. اما با راه اندازی تمام طرح های کارخانه هم اشتغال زایی وهم برکات بسیاری برای شهرستان ایجاد خواهد شد.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار