خبرهای داغ:
سخنگوی شورای هماهنگی دانشجویان بورسیه:

مسئولان وزارت علوم درباره قرارداد "اسفر" به افکار عمومی پاسخ دهند

دولت اصلاحات و کارگزاران در دوره خود ده‌ها هزار نفر را بورسیه کرد، داستان بورسیه‌ها قبل از این حیات خلوت امتیازدهی خیلی از سیاسیون و احزاب بود اما دولتی آمد و این جریان را ساماندهی کرد، سایت عمومی و فراخوان داد و قواعد و قانون را جایگزین لابی و رابطه کرد، حال عده‌ای تلاش می‌کنند که قضیه را وارونه جلوه دهند.
کد خبر: ۸۵۲۰۰۲۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدی سخنگوی شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه‌ها  اظهار داشت: مشکل به وجود آمده برای دانشجویان و دانش‌آموختگان بورسیه، ماهیت کاملا سیاسی داشته و هیچ ارتباطی به وضعیت تحصیلی، پژوهشی و سن آنها ندارد.

وی با اشاره به اینکه بهانه‌تراشی در زمینه علمی توسط سازمان دانشجویان، یک سیاست نخ نماست، تصریح کرد: در میان دانشجویان بورسیه، افرادی هستند که فقط در دوره دکتری خود بیش از 60 مقاله ISI و علمی پژوهشی، بیش از 10 اختراع و تاییدیه علمی و چندین محصول دانش بنیان تجاری شده ارائه کردند و یا فردی با بیش از 15 مقاله ISI و علمی پژوهشی و...در کارنامه خود ثبت کرده و معدل بالای 19 وجود دارد، اما می‌بینیم با این فرد نیز مانند بقیه به شدت تمام برخورد می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که مشکل علمی و پژوهشی در مورد دانشجویان بورسیه وجود دارد.

 سخنگوی شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه‌ها درباره روند بورسیه شدن افراد در دوران مختلف گفت:  دولت اصلاحات و کارگزاران در دوره خود ده‌ها هزار نفر را بورسیه کرد، داستان بورسیه‌ها قبل از این حیات خلوت امتیازدهی خیلی از سیاسیون و احزاب بود اما دولتی آمد و این جریان را ساماندهی کرد، سایت عمومی و فراخوان داد و قواعد و قانون را جایگزین لابی و رابطه کرد، حال عده‌ای تلاش می‌کنند که قضیه را وارونه جلوه دهند.

محمدی با اشاره به اینکه بورسیه‌های فله‌ای را باید در زمان اصلاحات و در دوران خاتمی جستجو کرد، تصریح کرد: در دولت دهم با توجه به فراخوان عمومی، بسیاری از فارغ التحصیلان و دانشجویان در فراخوان شرکت می‌کردند و برای غربال آنها، مصاحبه‌های متعدد و نظام امتیاز دهی مشخص تدوین شده بود. کاری که هرگز در دولت‌های پیشین اتفاق نیفتاده بود و بورسیه به دلخواه مسئولین وزارت علوم اعطا می‌شد.

وی تاکید کرد: مسولین کنونی وزارت علوم در کدام آزمون شرکت کرده و بر چه مبنایی اعزام شده‌اند، معاون دانشجویی دوره اصلاحات چگونه هم معاون وزیر بوده و هم دانشجوی دکتری بورس چرا این مسائل را کسی مطرح نمی‌کند. تمامی دانشجویان بورسیه حداقل در سه مصاحبه تخصصی و عمومی شرکت کرده‌اند.

سخنگوی شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه‌ها ادامه داد: اگر شخص منصفی جریان فراخوان بورسیه‌ها در سال‌های مختلف دولت دهم را مرور کند و به مکانیزم اجرایی و قانونی آن اشراف داشته باشد، می‌داند که دانشجویان بورسیه، در وزارت علوم، دانشگاه محل جذب و دانشگاه محل تحصیل به صورت مجزا مصاحبه شده ‌ند. مصاحبه هایی که عدم توفیق در هر یک می‌توانست موجب جلوگیری از بورسیه شدن فرد شود. مجلس یا هر نهاد قانونی و نظارتی دیگری می‌تواند این مساله را بررسی کند، متاسفانه بعضی افراد می‌خواهند فقط موضوع را به صورت رسانه‌ای پیگیری کنند و عزمی برای فهم و درک حقیقت ندارند.

محمدی با اشاره به اجرا نشدن نظر کمیسیون اصل 90 درباره بورسیه‌ها گفت: قانون‌گریزی و فرار به جلو متاسفانه به یکی از روندهای معمول در پرونده بورسیه‌ها تبدیل شده است. عده ای در سازمان دانشجویان، به جای رسیدگی به مسائل مهم، تمام توان خود را مصروف حاشیه‌سازی کرده‌اند. متاسفانه با توجه به عدم برخورد دستگاه‌های قضایی و نظارتی با تخلفات گسترده سازمان امورد دانشجویان در موضوع بورسیه‌ها این  توهم ایجاد شده در سازمان امور دانشجویان مبنی بر همه کاره بودن در این قضیه، نباید انتظار تمکین از یک حکم قانونی را داشت.

وی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای در وزارت علوم و سازمان دانشجویان کار اصلی را رها کرده و مشغول بازی سیاسی شده‌اند. وضعیت رشد علمی کشور گواه روشن بر این مدعاست. در قضیه بورسیه ها علی رغم تلاش و شکایت دانشجویان بورسیه، هیچ نهاد قضایی وارد عمل نشد. بسیاری از بورسیه ها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند، اما دیوان عدم صلاحیت ورود خود را اعلام کرد. این در حالی است که در دولت قبل، پرونده های از بورسیه ها وجود داشت که در دیوان عدالت اداری حل و فصل شده بود.

سخنگوی شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه‌ها با بیان اینکه عده‌ای در سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم، هر بدعتی توانستند، صورت دادند، گفت: مگر می‌شود نمایندگان کمیسیون آموزش را نامحرم دانست و از ورود آنها به این بحث جلوگیری کرد؟مگر می‌شود یک بحث عمومی مثل بورسیه را فقط در یک بازه زمانی خاص و در زمان یک دولت مشخص بررسی کرد و از کار مشابه آن در دولت‌های دیگر گذشت؟ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این مساله در وزارت علوم و یا دستگاه‌های دولتی حل و فصل شود، نمی شود یک جریانی بیاید و بگوید که من تعهدات دولت قبل را قبول ندارم و انجام نمی‌دهم. بنابراین این قضیه و جنجال حتما باید توسط قضات صالح در قوه قضاییه حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: از مسولین وزارت علوم تقاضا داریم در خصوص قرارداد ننگین اسفر(شرکت فرانسوی) در جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی جامعه توضیحاتی بدهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها