حجت الاسلام ماندگاری روایت کرد

شوخ طبعی رزمندگان دفاع مقدس به وقت شهادت همرزم‌شان

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: آن چه که ما در جبهه شاهد آن بودیم فضای پویا و پر نشاط و پر از شوخی و هیجان در میان رزمنده‌ها بود که نه تنها افسردگی ندشت بلکه بالنده بود و موجب رشد.
کد خبر: ۸۵۲۰۰۷۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، با تلاش موسسه روایت سیره شهدا نشستی از سلسله نشست‌های شب‌های شیدایی  با موضوع "جایگاه طنز در دفاع مقدس" در حسینیه امام خامنه ای در قم برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در توضیح تفاوت‌های "نشاط واقعی" و "نشاط کاذب" گفت: آن چه که ما در جبهه شاهد آن بودیم فضای پویا و پر نشاط و پر از شوخی و هیجان در میان رزمنده ها بود که نه تنها افسردگی ندشت بلکه بالنده بود و موجب رشد. البته این نشاط، نشاط روحی واقعی بود نه نشاط کاذب. چرا که  نشاط کاذب موجب افسردگی و یأس می شود. اما نشاط رزمندگان در دفاع مقدس نه منجر به افسردگی و یأس می‌شد و نه عذاب وجدان و گناهی را در بر داشت.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه گفت: متاسفانه آن چه که امروز در بخشی از جامعه ما دیده می‌شود آن است که نشاط و شادی را به قیمت گناه و تعدی به حقوق مردم و حق الناس و سرپیچی از خدای متعال بدست می آوریم. این همان نشاط  یاس آور و دلسرد کننده است که اگر چه مدت کوتاهی را  موجب شادی  و هیجان می شود اما بعد از مدت کوتاهی باعث یأس و افسردگی و دلسردی می شود.

حجت الاسلام ماندگاری با ذکر مثال هایی از خاطرات دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: رزمندگان ما طوری همدلی داشتند که طاقت دیدن ناراحتی و چهره مغموم یکدیگر را نداشتند و گاهی اوقات علیرغم آن که همرزمان شان شهید شده بودند برای اینکه روحیه بقیه رزمنده‌ها ضعیف نشود شروع می‌کردند به شوخی و خنده. بعد که درباره این کارشان می پرسیدیم می گفتند طاقت نداریم ببینیم بچه های گردان انقدر ناراحت باشند.

رضا سفید آبی از جانبازان گردان‌های تخریب و اطلاعات عملیات دفاع مقدس در این مراسم گفت: باید حواسمان باشد که کسانی که برای تقدیم خون و جان خود به جبهه‌های حق علیه باطل شتافته بودند، در هر حال مقام شان از کسانی که در شهر خود و در آسایش مانده بودند بالاتر بود. ولو آن که ممکن بود از هر طبقه اجتماعی باشند. ما در جبهه هم پایین شهری داشتیم و هم بالا شهری. هم کسانی که نماز شب شان ترک نمی شد و هم کسانی که گاهی نماز صبحشان هم ممکن بود قضا شود. هم دانشگاهی و پزشک داشتیم و هم کارگر و بنا و... این ها خیلی عجیب نبود چرا که دفاع مقدس یک نمونه کوچک شده ای بود از تمام افراد جامعه ایران. طبیعی است که سلیقه ها و رفتارهای مختلف در میان افراد یک جامعه دیده شود. اما مهم این بود که تمام آن ها برای حراست از وطن و دین و نظام شان به میدان آمده بودند و از دادن جان هم باکی نداشتند.

جانباز جنگ تحمیلی با اشاره به تولیدات سینمایی و تلویزیونی حوزه دفاع مقدس ادامه داد: گاهی اوقات جوان ها به ما می‌گویند که باور کردن بعضی چیزها را که درباره دفاع مقدس پخش می‌کنند سخت است. اتفاقا حق هم دارند. چرا که این آثار سینمایی و تلویزیونی به طور کامل جنگ را تصویر نمی‌کند. چه کسی گفته که چند سرباز دست خالی ما می رفتند و چند ده عراقی را می‌کشتند و به همین راحتی منطقه ای را آزاد می‌کردند؟ ما گاهی برای تصاحب چند خاکریز ممکن بود صد شهید بدهیم. چرا که عراقی‌ها تا دندان مسلح بودند و ما از لحاظ امکانات ضعیف بودیم. اما گاهی اوقات صحنه هایی را در سینما و تلویزیون می‌بینیم که هیچوقت در هشت  سال جنگ تحمیلی ندیده بودیم. این اتفاق باعث می‌شود که نسل جوان امروز با نسل شهدا و جانبازان غریبه شود و نتواند به طور کامل جنگ و اتفاقات آن را باور کند.

یادگار دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: در حالی که  بسیاری از کشورهای اطراف ما درگیر جنگ هستند و اثر دلاوری شهدایمان را به وضوح در آرامش و امنیت کشورمان می‌بینیم اما هنوز گاهی اوقات حق شهدا در مراسم و محافل مختلف ادا نمی‌شود که این موضوع هم جای تعجب دارد و هم جای شرمساری. این که می‌بینیم کشتی کشورمان در میان ناوهای جنگی کشورهای خصم به یمن می‌رود و هیچکس جرئت تعرض به آن را ندارد این نشان از قدرت و موضع بالای نظام ما دارد که مستقیماً مرهون دلاوری شهدای جنگ تحمیلی است. این آرامش و اقتدار پیام اصلی شهدا و محتوای اصلی دفاع مقدس بود.

رضا سفیدآبی در پایان تصریح کرد: هر چند طیف های گوناگون و طبقات محتلف اجتماعی در جنگ حضور دشتند اما هنوز هم که هنوز به تک تک آن دلاوران، از پزشک و دانشگاهی تا کارگر و بنا افتخار می‌کنیم و هنوز هم کسانی مثل ما که از آن دوران به یادگار مانده‌ایم با تمام وجود از وطن و نظام مان دفاع می‌کنیم و اگر لازم باشد باز هم حاضریم با تمام وجود در برابر ظالم بایستیم.

ارسال نظرات