پرسپوليس 3 خريدار و استقلال يك خريدار، سبقت دوباره قرمزها از آبي‌ها
در مزايده‌اي كه سازمان خصوصي ميزبان برگزاري آن بود پرسپوليس سه خريدار و استقلال تنها يك خريدار داشت.
کد خبر: ۸۵۲۰۳۲۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، چهارمين مزايده سرخابي‌هاي پايتخت با حضور چهار خريدار برگزار شد. ديروز سرانجام پس از كش و قوس‌هاي فراوان از خريداران استقلال و پرسپوليس رونمايي شد كه اين بار شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا نيز در اين مزايده حضور داشتند. اين در حالي است كه باز هم قرمزها از آبي‌ها پيشي گرفتند؛ در مزايده‌اي كه سازمان خصوصي ميزبان برگزاري آن بود پرسپوليس سه خريدار و استقلال تنها يك خريدار داشت. به گفته مسئولان برگزاري مزايده،  هر چهار مشتري سرخابي‌ها سپرده 7ميلياردي شركت در مزايده را پرداخت كرده‌اند. 

  پاكت‌هاي ميلياردي

بالاخره پاكت‌هاي ارسالي به سازمان خصوصي‌سازي باز شدند و پيشنهادهاي مطرح شده از سوي خريداران به اطلاع عموم رسيد. بر اين اساس شركت سرمايه‌گذاري سمند از زيرمجموعه‌هاي ايران خودرو براي خريد باشگاه استقلال اقدام كرده است. پيشنهاد اين شركت 290 ميليارد و 500 ميليون تومان اعلام شده است. سمند تنها مشتري خريداري استقلال عنوان شده است. اين در حالي است كه شركت استيل‌آذين ايرانيان بازهم براي خريد پرسپوليس وارد عمل شده و براي رسيدن به هدف خود 336 ميليارد و 888 ميليون و 666 هزار و 666 تومان پيشنهاد داده است. شركت بهنام پيشروي كيش نيز با 329 ميليارد و 888 ميليون و 999 هزار و 888 تومان وارد گود شده. حال آنكه نيوان ابتكار پايين‌ترين رقم پيشنهادي را به خود اختصاص داد(290 ميليارد تومان). 

  خودروسازان سرمايه‌دار

نيوان ابتكار از جمله شركت‌هاي خودروسازي است كه براي ورود به عرصه فوتبال تلاش مي‌كند. اين شركت از جمله شركت‌هاي زيرمجموعه گروه خودروسازي سايپاست كه اولين شهرك خصوصي به نام شهرك صنعتي سايپا را در شهرستان گلپايگان ساخت. اين شركت‌ درصدي از سهام گروه خودروسازي سايپا را تحت مالكيت خود دارد اما شركت سرمايه‌گذاري سمند هم شرايطي مشابه خريدار پرسوليس دارد. تنها خواهان آبي‌ها 26 مرداد 1383 تأسيس و در همان تاريخ رسماً فعاليت خود را آغاز كرده است. خريد و فروش سهام، اوراق مشاركت، اوراق قرضه و ساير اوراق بهادار، بازارسازي و بازارگرداني سهام شركت‌هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو و ساير شركت‌ها و مؤسسات پذيرفته شده در بورس، تأسيس، تشكيل و مشاركت در سرمايه انواع شركت‌ها، مؤسسات، طرح‌ها و پروژه‌ها و تأمين سرمايه شركت‌ها از طريق پذيره‌نويسي و عرضه عمومي و خصوصي سهام و اوراق مشاركت به اشخاص حقيقي و حقوقي معتبر داخلي و خارجي از جمله فعاليت‌هاي اين شركت است.

  برنده مشخص نيست

عبدالله پوري‌حسيني از برگزاري مزايده چهارم استقلال و پرسپوليس ابراز خوشحالي كرد. رئيس سازمان خصوصي‌سازي با اشاره به اين موضوع اظهار داشت: «هميشه شايعات زيادي در موارد اين‌چنيني مطرح شده است اما براي مزايده دو باشگاه بزرگ پايتخت چنين اتفاقي به وقوع نپيوست و خريداران نيز تلاش كردند اتفاقات حاشيه‌اي رخ ندهد. مجموع پرداختي‌ها 8 ميليارد و 700 ميليون تومان بوده است. در مزايده قبلي از بين چهار متقاضي سه مورد مشكل وجود داشت اما الان همه به موقع پول‌هاي خود را واريز كرده‌اند.» پوري‌حسيني از خريداران دو تيم خواست پيش از اعلام رسمي در مورد شركت پيروز گمانه‌زني نكنند: «اول بودن در مزايده چهارم به معناي برنده بودن آنها نيست. هيئت واگذاري پس از مشخص شدن نفر اول به اهليت او مي‌پردازد و سپس نامه برنده اعلام خواهد شد، البته در مزايده قبلي نقصي در شركت استيل آذين وجود داشت كه ما به آنها تذكر داديم. اميدواريم اين تذكر مفيد واقع شده باشد. اگر اهليت خريدار استقلال ثابت نشود براي مزايده بعدي باشگاه استقلال دوباره تصميم‌گيري خواهيم كرد. احتمال دارد امروز، شنبه و حداكثر تا روز يك‌شنبه برندگان مزايده را اعلام كنيم. اگر اهليت هيچ كدام از اين شركت‌ها احراز نشود، قانون براي ما محدوديت نگذاشته و مي‌توانيم باز هم مزايده بگذاريم.» رئيس سازمان خصوصي‌سازي همچنين در مورد اينكه مجلس طرحي را ارائه كرده تا براي واگذاري پرسپوليس و استقلال مزايده صورت نگيرد، گفت: «من طرح و امضا نديدم اما واگذاري پرسپوليس و استقلال مصوبه‌اي است كه چندبار روي آن تأكيد شده است. به هر حال هر اتفاقي رخ بدهد، ما تابع قانون هستيم.»

  خودروسازان و بدهي به قطعه‌سازان 

روح‌الله عباسپور، سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس از حضور خودروسازان در مزايده استقلال و پرسپوليس انتقاد كرد. نماينده مردم بوئين‌زهرا با اشاره به كيفيت پايين خودروهاي ايراني گفت: «خودروسازان به جاي خريد باشگاه، بدهي خود به قطعه‌سازان را پرداخت كنند. آنها تنها بايد به فكر ساخت خودرو باشند و حضور آنها در عرصه‌هاي سياسي و ورزشي به هيچ عنوان قابل قبول نيست. ايران خودرو و سايپا به جاي هزينه‌كردن منابع در بخش‌هاي ورزشي، به فكر توسعه صنعت و ارتقاي كيفيت خودرو باشند.»
ارسال نظرات