در صورتي كه واگذاري استقلال و پرسپوليس به خودروسازان قطعي شود، وابستگي اين تيم‌ها به بيت‌المال همچنان ادامه خواهد داشت و تنها مديريت و مالك آن تغيير مي‌كند.
کد خبر: ۸۵۲۰۳۳۴
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، شايعات درباره خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس و واگذاري اين دو تيم بزرگ پايتخت به غيردولتي‌ها به واقعيت نزديك شده است؛ شايعاتي كه حكايت از آن دارد كه دولت قصد ندارد سرخابي‌ها را به بخش خصوصي واگذار كند و به دنبال اين است كه همچنان سكان مالكيت اين تيم‌ها را عهده‌دار باشد. اين ترفند با ورود دو شركت زيرمجموعه خودروسازي ايران خودرو و سايپا به مزايده خريد سرخابي‌هاي پايتخت در حال عملي شدن است. اين در حالي است كه پيش از اين دولتي‌ها و مديران دو شركت خودروسازي بزرگ كشور حضورشان در مزايده سرخابي‌ها را تكذيب كرده بودند، با اين حال اما ديروز وقتي از پاكت‌هاي اين دو شركت كه به سازمان خصوصي‌سازي رسيده بود رونمايي شد، مشخص شد قصد دولت در اين باره جدي است و آنها قصد دولتي ماندن استقلال و پرسپوليس را دارند، اين در شرايطي است كه مسئولان دولتي در رسانه‌ها از عدم تمايل به تيمداري در حوزه فوتبال و به خصوص دو تيم بزرگ پايتخت صحبت مي‌كنند اما در عمل رفتارشان نشان مي‌دهد پتانسيل و ظرفيت بزرگي كه قرمزپوشان و‌ آبي‌پوشان دارند، مسئله‌اي نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن عبور كرد و اين ظرفيت عظيم را به بخش خصوصي واگذار كرد. 

تناقض دولتي‌ها در خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس البته براي اولين بار نيست كه اتفاق مي‌افتد و در حوزه‌هاي ديگر جز ورزش هم در سال‌هاي اخير موارد زيادي از واگذاري شركت‌هاي دولتي به شبه‌دولتي‌ها انجام شده و در عمل هيچ‌گونه خصوصي‌سازي‌اي به معناي واقعي رخ نداده است.
شركت‌هاي اقماري كه با رانت و كمك غيرمستقيم دولت به ثبت رسيده‌اند در بحث خصوصي‌سازي وارد ميدان شده‌اند تا به عنوان شركت‌هاي غيردولتي بخش‌هاي مهمي از سرمايه‌هاي دولتي را تصاحب كنند تا با واگذاري‌هاي صوري همچنان بر آن تسلط داشته باشند و مديريت آن بر عهده دولت باقي بماند. اين اتفاق در استقلال و پرسپوليس هم در حال رخ دادن است و دو شركت زير مجموعه خودروسازان كه به ظاهر خصوصي هستند با اشاره دولت براي تصاحب سرخابي‌ها وارد مزايده شده‌اند تا همچنان سيطره دولتي‌ها بر دو تيم بزرگ پايتخت ادامه داشته باشد. 

در صورتي كه اين تصميم دولتي‌ها به سرانجام برسد و نام دو شركت خودروسازي به عنوان برنده مزايده اعلام شود، بديهي است عملاً هيچ‌گونه خصوصي‌سازي‌اي صورت نگرفته است و تنها دولت در پوشش واگذاري سرخابي‌هاي پايتخت، مديريت و مالكيت اين دو تيم را از يك بخش ديگر دولت يعني وزارت ورزش به بخش ديگر يعني شركت‌هاي خودروسازي منتقل كرده است. اين در شرايطي است كه مسئولان دولت در وعده‌هايشان با اشاره به هزينه‌هاي سرسام‌آور دو تيم در سال‌هاي اخير و زيان ده بودن آنها و براي اينكه از بيت‌المال صيانت شود، گفته بودند استقلال و پرسپوليس را مي‌خواهند به بخش خصوصي واگذار كنند. با اين وجود با اتفاقي كه در شرف وقوع است و نشانه‌هاي آن ديروز در سازمان خصوصي‌سازي عيان شد، در صورتي كه واگذاري استقلال و پرسپوليس به خودروسازان قطعي شود، وابستگي اين تيم‌ها به بيت‌المال همچنان ادامه خواهد داشت و تنها مديريت و مالك آن تغيير مي‌كند. اين امر به طور حتم تنها مي‌تواند بازي با افكار عمومي باشد و اگر واقعاً دولتي‌ها قصد واگذاري دو تيم پايتخت به بخش خصوصي آن هم به تمام معنا را دارند، بايد اجازه دهند اين واگذاري به صورت واقعي انجام شود، نه اينكه به خاطر فشار افكار عمومي براي هزينه‌هاي چند ده ميلياردي براي سرخابي‌ها، اين دو تيم تنها در ظاهر به شركت‌هايي واگذار شوند كه آنها هم آبشخور دولتي دارند و از جايي غير از بيت‌المال ارتزاق نمي‌كنند. 
ارسال نظرات