چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - ۱
هادی اکبرزاده دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در افتتاحیه این کنفرانس گفت: الگوی پایه بایستی از استحکام کافی برخوردار باشد تا توان رقابت با مدل‌های رقیب در سطح جهان را داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۲۰۴۵۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، افتتاحیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور صادق واعظ‌زاده، رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف و جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران برتر صبح امروز 30 اردیبهشت در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم هادی اکبرزده، دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سخنانی گفت: هدف این کنفرانس واکاوی علل و عوامل اصلی موثر در فرآیند پیشرفت ایران در گذشته، حال و آینده است. این کنفرانس که با حضور صدها اندیشمند و پژوهشگر برجسته بزرگترین عرصه علمی در پیشرفت کشور مرتبط است سه حوزه موثر در شاکله الگوی پیشرفت بومی را دربر می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه این سه حوزه عبارتند از تحولات تاریخی، ارزیابی وضع موجود و آینده‌پژوهشی در حوزه تحولات تاریخی گفت: انتظار آن است که صاحبنظران عرصه تاریخ با تحلیل علمی فراز و فرود تحولات تاریخی و بررسی علل و عوامل رشد و افول ساختار تمدنی جامعه رهنمودها، ساختارها و پیشنهادهای گره‌گشا برای پیشرفت ایران امروز ارائه نمایند. 

اکبرزاده  ادامه داد: 4 سال از تدبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌گذرد. هدف از تاسیس این مرکز ساماندهی و هدایت حرکتی فراگیر پویا و پایدار برای دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌باشد. این الگو، نقشه راه معماری تمدن نوین اسلامی و ترجمان محصول انقلاب اسلامی خواهد بود که در جایگاه بالاترین سند برنامه‌ای و مشرف بر تمام سیاستگذرای‌های کلان و چشم‌اندازهای کشور قرار خواهد گرفت. 

دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه تدوین سندی باجایگاهی چنین رفیع از توان و طاقت یک مجموع خاص و در یک افق کوتاه مدت خارج است، افزود: تحقق این امر مستلزم ورود علمی و فراگیر کشور در کلیه مراحل طراحی تدوین و اجرا است. خوشبختانه ابتکار هوشمندان رهبر انقلاب با استقبال جامعه علمی و نخبگان کشور مواجه شده است. امروز پس از 4 سال تلاش مستند و تکاپوی فشرده علمی هزاران اندیشمند و پژوهشگر برجسته کشور در موضوعات مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موجب انتقال پرسش‌ها از حوزه چیستی و چرایی الگوی به حوزه پیچیده‌تر چگونگی طراحی آن شده‌ایم. گام نخست در مسیر طولانی طراحی الگوی با تدوین اولیه پیش‌نویس الگوی پایه به عنوان چارچوب ساختاری الگوی تفصیلی در شرف انجام است.  این میراث اولیه که طی ماه‌های اولیه منتشر خواهد شد حاصل هزار نفر ساعت کار علمی گسترده و متکی بر هزاران صفحه اسناد پشتیبان است. 

وی ادمه داد: آنچه تاکنون انجام شده گرچه در مقایسه با آنچه باقی مانده اندک است اما تا همین مرحله نیز کاری بزرگ و در افق سیاستگذاری‌های کلان کشور کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد. اینک زمان آن فرا رسیده که این نقطه اولیه در فضای علمی کشور به صورت گسترده در معرض بحث و بررسی و نقد و پالایش قرار گیرد و پس از تکمیل و ارتقا در صورت احراز مقبولیت علمی و برخورداری از اجماع نسبی در بین صاحبنظران و اندیشمندان بتواند مبنای الگوی تفصیلی تلقی شود. 

اکبرزاده تصریح کرد: از آنجا که الگوی پایه، شالوده و سنگ بنای الگوی نهایی خواهد بود بایستی از استحکام کافی برخوردار باشد و توان رقابت با مدل‌های رقیب در سطح جهان را داشته باشد، لذا طراحی دقیق و کارشناسانه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل شورای عالی مرکز بحث و بررسی ابعاد و ویژگی‌های الگوی پایه را به عنوان موضوع اصلی کنفرانس سال بعد مورد تصویب قرار داده است. 

دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این کنفرانس خوشبختانه با استقبال چشمگیر اندیشمندان و پژوهشگران مواجه شده است. در مهلت مقرر تعداد 595 مقاله به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که نسبت به 265 مقاله سال قبل افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد. پس از انجام داوری‌های گسترده توسط حدود 90 شخصیت علمی نهایتا 355 مقاله پذیرفته شد که با توجه به محدودیت زمان و مقاله تنها 104 مقاله به صورت شفاهی و 251 مقاله دیگر با وجود کیفیت علمی مناسب به ناچار به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

ارسال نظرات