مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما ابزاری و فاقد تربیت و اخلاق و هویت اسلامی و ملی است.
کد خبر: ۸۵۲۰۴۶۵
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، افتتاحیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور صادق واعظ‌زاده، رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف و جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران بر‌تر صبح امروز 30 اردیبهشت در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی گفت: توسعه در محیط ما توسعه غربی فهمیده می‌شود در حالی که من آن را توسعه پایدار نمی‌دانم. علت آن است که توسعه یک زمینه فرهنگی می‌خواهد و فرهنگ مهمترین نقش را در این راه بازی می‌کند. این مسئله‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده‌اند. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر مسئله فرهنگ برای ما حل شود مسائل دیگر مانند علم، اقتصاد و ... نیز کاملا حل می‌شود.

وی افزود: من قصد سیاه‌نمایی ندارم اما باید واقعیت‌ها و اشکالات گفته شود تا مسئله برای ما حل شود. ما ظرفیت بسیاری داریم و باید از آن حداکثر استفاده را ببریم. در این بین اما بخش گسترده‌ای از فرهنگ ما تقلید از غرب است و مسائل مثبت را از آن دریافت نکرده‌ایم و جنبه‌های خوب آن را به خودمان انتقال نداده‌ایم. علم در غرب بسیار پیشرفت کرده است و ما نمی‌توانیم این مسئله را رد کنیم که پیشرفت در علم و فناوری برکات بسیاری برای بشر داشته است. من علم غربی را از دو بعد بررسی می‌کنم. شکی نیست که غرب در بعد اما عملی بسیار پیشرفت داشته است اما علم غربی خرابی‌هایی را هم بوجود آورده است و این چیزی نیست که من بگویم چرا که آنها خودشان به این مسئله اقرار کرده‌اند. بعد از جنگ جهانی دوم برتراندراسل رساله‌ای نوشت و در آن به این نکته اشاره کرد که من از اینکه علم دارد به دست قدرتمندان می‌افتد می‌ترسم و یا رابینسون می‌گفت که این گسترش فناوری‌ها و قرار گرفتن اختیار آن در دست افراد پردرآمد دیر یا زود باعث جنبش فقرا شده و علاج‌های وحشیانه را در پی خواهد داشت و بزرگان علم در غرب بارها در مورد آن هشدار داده‌اند. 

گلشنی ادامه داد: بعد از اینکه علم جدید وارد ایران شد عده‌ای عاشقانه به دنبال آن افتادند و عده‌ای هم تلاش کردند که اعجاز قرآن را از طریق کشفیات علوم جدید اثبات کنند اما برخی مانند مطهری‌ها به این مسئله تایید کردند که علم دو بخش تجربه و جمع‌بندی است و عموما اشکال در بحث جمع‌بندی که حتی برخی را به الحاد می‌کشاند و این باعث می‌شود که برخی ادعا کنند که بجز ماده دیگر چیزی وجود ندارد. همانطور که افرادی مانند نیوتون دیدگاه‌ها و جهان‌بینی الهی داشتند و افراد دیگری همچون هاوکینگ جهان‌بینی الحادی دارند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر مسئله عدم تلاش و تنبلی دانشمندان کنونی ما گفت: اکنون مسئله بر سر تقلید است و ما عمدتا حاشیه‌نویس هستیم و بدنبال نوآوری نیستیم. دانشمندان مسلمان بسیار سخت‌کوش بودند و برای مثال رازی می‌گفت که من 15 سال را برای نگارش یک کتاب خودم کار کردم. آنها یک خصوصیت دیگر نیز داشتند که آن هم مسئله جامع‌نگری‌ آنها بود در حالی که تخصص‌ها ما را مشغول کرده و به هشدارها بی‌توجهیم در حالی که دانشگاه MIT آمریکا که یک دانشگاه فنی است در رشته‌های خود واحد فلسفه را قرار داده‌ است. البته باید به این نکته توجه کرد که فرهنگ اسلامی نباید به شکل فرمایشی و تزریقی باشد. البته وقتی اسم از جهان بینی اسلامی می‌زنیم نباید نظریه پردازی را کنار بگذاریم.

گلشنی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ما دانشگاه‌ها ما ابزاری و فاقد تربیت و اخلاق و هویت اسلامی و ملی هستند، تاکید کرد: اگر ما به رفع‌ نیازهای خودمان توجه می‌کردیم آنچنان به تحریم‌ها دچار نمی‌شدیم و باید تاکید کرد که مسئله خودکفایی بسیار مهم و لازم است.

وی افزود: ما در این مسیر علم بسیار عقب رفته‌ایم. من منکر اهمیت مقاله نیستم اما اکنون این راه یک وسیله شده است در حالی که جمع کثیری از این مقالات بدرد مشکلات کشور نخورده است و باید گفت که مقاله‌نویسی باید در جهت رفع نیازهای کشور باشد. اینگونه روش نگارش مقالات احساس حقارت را ایجاد می‌کند در حالی که برخی می‌گویند برای فارغ التحصیل شدن حتما باید مقالات در مجله خارجی چاپ شود. منطقه ما چه دارد که برخی می‌گویند ما در منطقه اول هستیم؟ نکته بعدی هم لزوم تقلیل تعداد دانشجویان دکترا است و نکته آخر هم لزوم توجه به علوم پایه و علوم انسانی است.

ارسال نظرات