زیباکلام:

نیاز به انتشار فکت شیت از نگاه برخی مسئولان وجود ندارد

استاد دانشگاه گفت: نیاز به انتشار فکت شیت از نگاه برخی مسئولان وجود ندارد
کد خبر: ۸۵۲۰۴۹۸
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان, سعید زیباکلام در نشست مذاکرات هستهای با مطرح کردن سه سئوال از جمله فرجام مذاکرات لوزان چه بوده است، تحریم‌‏ها کی برداشته می‏‌شود و قطعنامههای شورای امنیت کی لغو میشود، اظهار داشت: بیانیه مطبوعاتی لوزان حداقل فرجام لوزان است.

وی با بیان اینکه با توجه به بیانیه مطبوعاتی یک صفحهای لوزان تصریح کرد: در فراز چهارم این بیانیه آمده است، ظرفیت، سطح و ذخایر غنی سازی محدود میشود و هیچ جای این بیانیه بازههای زمانی مشخص نشده است و قاعدتا باید در جای دیگری مثل قلب عراقچی، وندی ژرمن یا جان کری ذکر شده باشد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زمینه پژوهش و تحقیق نیز در این بیانیه آمده است، تحقیق مطابق برنامه زمانی صورت میگیرد که متقابلا توافق شده است که این امر هم نامفهوم است، تصریح کرد: حوزههای توافق شده پژوهش شده، در این بیانیه نیز ذکر نشده است و در زمینه این بند بیانیه که آژانس بینالمللی اجازه پیدا میکند از فناوریهای مدرن استفاده کرده و دسترسی گسترده شده‌، از طریق رویههای توافق شده اعلام شده است که به نظر می‏‌رسد در این زمینه هم رویهها نامفهوم است.

زیباکلام با بیان اینکه ماجراهای توافق شده در این بیانیه فرد را به متنی ارجاع میدهد که به نظر می‏‌رسد قبلا نوشته شده باشد، افزود: عراقچی در 15 فروردین ماه سال جاری در گفتوگوی ویژه خبری، از عبارت به مدت 10 سال فعالیتهای هستهای خود را کندتر و محدودتر میکنیم خبر داد که این موضوع نیز در بیانیه این 10 سال مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه ظریف نیز در گفتوگوی ویژه خبری گفت آمریکاییها آمدند و آنچه را که خود مایل بودند را گفتند و برخی اظهار نظرها در متن چرک نویس بود و در برخی اظهار نظرها اختلاف آشکاری وجود داشت، یادآور شد: با حقه بازیهای آمریکاییها در طول 40 سال گذشته آشنا هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر این سئوال مطرح میشود که آیا متن چرک نویس مورد توافق یا قبول است و اگر هست چرا منتشر نمی‏‌شود و چرا به متن آن در سخنرانیها استناد میشود.

زیباکلام با بیان اینکه وقتی توافق نامه نهایی اگر در بیاید و به بیانیه مطبوعاتی تبدیل نشود، افزود: هرکس بگوید فکت شیت را بدهید، بی‌خود گفته است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به انتشار فکت شیت از نگاه برخی مسئولان وجود ندارد، تصریح کرد: انواع تحریمها از جمله حقوق بشری، حمایت از تروریسم و تحریمها متعددی که از اوایل انقلاب داشتهایم و بخشی نیز مربوط به انرژی هستهای است هنوز از دیدگاه آمریکاییها سر جای خود است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار