خبرهای داغ:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی دولت باید به سمت اجرای اقتصاد مقاومتی تغییر کند گفت: این جمله وزیر نفت که می‌گوید اگر تحریم‌ها برداشته شود صنعت نفت رونق می‌گیرد کمک به دشمن است.
کد خبر: ۸۵۲۰۶۹۱
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در اردوی سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران که  صبح امروز (پنجشنبه) در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد پیرامون اقتصاد مقاومتی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این موضوع که سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی و دولت گذشته با اصل 44 سازگاری نداشته است گفت: در اسفند 92 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر نگاه واقع‌بینانه بر عرصه اقتصاد کشور به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

نادران تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی به تجربه چندین ساله کشور در حوزه اقتصاد، تحریم‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف اشاره شده است و برای آن راهکارهایی نیز ارایه شده است. عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد ما را در مقابل فشارهای خارجی بیمه کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون نحوه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در ابتدا باید به تولید ملی تکیه کنیم. دومین راه برای اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت داخلی برای تقویت تولید داخلی است که حداقل 3 برکت برای کشور ما دارد. از جمله این برکات این است که اقتصاد ما را نسبت به تهدیدات بیرونی بیمه می‌کند، حوزه اشتغال کشور را در حد نیاز امروز به کشور مرتفع می‌کند و از ظرفیت‌های داخلی حداکثر استفاده را می‌کند. البته با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد اقتصادی نیز به شکل جدی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر اقتصاد کشوری از پیوند نامشروع قدرت و ثروت باشد هر چقدر در آن کشور ریل‌گذاری درستی وجود داشته باشد اقتصاد آن کشور در مسیر درست حرکت نمی‌کند. در کنار مواردی که بیان شد باید شفاف‌سازی و سالم‌سازی محیط اقتصادی برای رونق کسب و کار فراهم شود.

نادران در ادامه به ظرفیت مردم در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: هر چقدر از سرمایه‌داران بخواهیم که در اقتصاد ما سرمایه‌گذاری کنند نمی‌توانیم اقتصاد را بدون حضور مردم پیش ببریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که حل مسائل اقتصادی امروز کشور با تکیه بر نظام بانکی با وضعیتی که امروز دارد امکان‌پذیر نیست، گفت: نظام بانکی که 100 میلیارد معوقه دارد و قادر نیست مشکلات محیط خود را کند، نمی‌تواند مشکلات کلان اقتصادی را حل کند لذا ما باید در این راستا از ظرفیت مردم استفاده کنیم.

نادران تصریح کرد: اقدام دومی که مردم باید انجام دهند این است که در حوزه مصرف به صرفه و صلاح اقتصاد کشور عمل کنند که این وضعیت به مصرف تولیدات داخلی منجر می‌شود البته این توقع را وقتی می‌شود از مردم داشت که وزیران، مدیران و مجریان امر خود در این حوزه پیش‌قدم باشند.

نادران با بیان اینکه بیش از 80 درصد اقتصاد کشور ما دست دولت یا نهادهای وابسته به دولت است گفت: سهم مردم در اقتصاد ما بسیار پایین است و از پیش‌فرض‌های اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است البته مواردی موجود دارد که دولت باید آن را پیگیری کند از جمله متنوع‌سازی محصولات کشور در حوزه مصرف داخلی.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در صنعت پتروشیمی کشور در حال خام فروشی هستیم گفت: ما اگر مواد اولیه را به محصولات متنوع تبدیل کنیم می‌توانیم بازارهای اطراف کشورمان را نیز در دست بگیریم.

الیاس نادران پیرامون بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس این همه بالا و پایین کردند و در آخر هم می‌گویند این دو باشگاه باید به سایپا و ایران خودرو واگذار شود.

وی ادامه داد: واگذاری این دو باشگاه به ایران خودرویی که زیان انباشت سالانه‌اش یک هزار و 200 میلیارد تومان است معلوم می‌کند که این واگذاری با هدفی سیاسی است.

این نماینده مجلس گفت: می‌خواهند از ظرفیت جوانانی که طرفدار این دو تیم هستند استفاده کنند. اگر این دو شرکت همانقدر که مدعی هستند غیردولتی‌اند، مولفه‌های قدرت بر تصمیم‌گیری‌های آنها تاثیر ندارد، حوزه اجرایی کشور و یا فلان رئیس برای آنها تصمیم نمی‌گیرد و تصمیم‌های این شرکت بر اساس صرفه و صلاح سهامداران نشست حال قرار است این دو تیم را بگیرند و با آن چه کار کنند.

نادران گفت: تیم پیکان را که به دلایل مختلفی گرفتند، امروز با آن چه کردند؟ از لیگ برتر به دسته پایین‌تر بردند و حال می‌خواهند آن را بفروشند. معلوم است این اقدامات مصارف کوتاه مدت دارد. از انتخابات مجلس که عبور کنند دیگر هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند با این وضعیت نمی توان اقتصاد کشور را درمان کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما در کشور مسئولانی داریم که گاهی به خاطر منافعشان در یک جناح قرار می‌گیرند و گاهی در جناح دیگر. فردی در دولت احمدی‌نژاد بود که جایگاهی گرفت. امروز در دولت روحانی نیز جایگاه والاتری گرفته است این نشان از پیچیدگی مسایل سیاسی و اقتصادی کشور ما می‌دهد که ما تا این موارد را علاج نکنیم نمی‌توانیم اقتصاد کشورمان را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

وی مطالبات اساسی مردم را اقتصادی، ازدواج، بیکاری عنوان کرد و گفت: اما برخی می‌خواهند مطالبات مردم را تقلیل دهند. اینان به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویی مطالبه اصلی مردم نشریات و فضای آزاد است که باید برایشان فراهم کنند. اما مشکل زمانی اساسی است که با برطرف شدن آن آثار حل مشکل و راحتی مردم دیده شود. 

نادران تصریح کرد: برخی مسئولان معتقدند اگر این موارد جزئی برطرف شود سرمایه اجتماعی برمی‌گردد. آقای وزیر ارشاد این مطالعات مردم را اگر انجام دهید در ادامه می‌توانید به مردم بگویید بیایند در بورس سرمایه‌گذاری کنند! پس اینها مطالبات اصلی مردم نیست مطالبات اصلی مردم مسایل اقتصادی، ازدواج و اشتغال است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرای اقتصاد مقاومتی بیکاری، تورم و ناهنجاری‌های متاثر از این معضلات حل می شود گفت: البته این مساله به یک مقدمه اساسی نیاز دارد که آن اراده دولت بر اجرای اقتصاد مقاومتی است .

وی افزود: متاسفانه دولت روحانی به دلیل استراتژی غلطی که انتخاب کرده از همان روز اول بر این اعتقاد بود که حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در حل موضوع هسته‌ای است به همین خاطر است که شما کمترین تحرکی در وزیر نفت می‌بینید کشاورزی، صنعت و مسکن نمی‌بینیم و کارها در این حوزه‌ها به شکلی حرکت می‌کند که بودن یا نبودن وزیر فرقی نمی‌کند.

نادران در ادامه گفت: وزیری که هر وقت فرصت پیدا می‌کند می‌گوید اگر تحریم‌ها را بردارند صنعت نفت رونق می‌گیرد بود و نبودش چه تفاوتی می‌کند! خود این جمله وزیر که می‌گوید اگر تحریم‌ها را بردارند صنعت نفت رونق می‌گیرد کمک به دشمن است یا حاکمیت؟

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در یک سال و نیم گذشته ظرفیت اقتصادی کشور به مراتب بدتر از زمانی است که دولت کار را در دست گرفت. روحانی و مشاوران دولت مرتب خود را با بحران‌های سال 91 و 92 اقتصاد کشور مقایسه می‌کنند. این وضعیت مثل این است که کسی دوره خودش را با دوره جنگ مقایسه کند و بگوید که ببینید دیگر کشور بمباران نمی‌شود!

وی با بیان اینکه  وضع اقتصادی کشور نسبت به سال 92 بدتر شده است گفت: این اعتقاد به این خاطر است که وقتی ورودی‌ها و خروجی های صنعت را در نظر می‌گیریم نشان از بهبود اقتصاد نمی‌دهد. نامه آقای ربیعی اقرار یک مقام دولتی است که می‌گوید طی این دو سال بیش از یک میلیون نفر بیکار شدند.

این نماینده مجلس افزود: دلیل دیگر سخن من وضعیت بورس است که شاخص بورس حدود 25 هزار واحد پایین آمده است که این معنی را دارد که سرمایه‌گذاری پایین است. در بخش تولید نیز سهم بدهکاری‌های تولید کنندگان افزایش پیدا کرده است. دولتمردان گزارش دهند که حجم سرمایه‌گذاری در صنعت چقدر رشد داشته است.

نادران در ادامه گفت: وقتی واردات بیش از 20 درصد شود بدین معنی است که تولید داخلی کشور پایین آمده است  و این روند نیز به دلیل انتظار آقایان از مذاکرات است. نامه آقای ربیعی که در آن می‌گوید به خاطر آنکه یارانه پردرآمدها را قطع نکردیم بیش از 500 هزار شغل از دست رفته است، اعتراف به این است که دولت عرضه اداره اقتصاد کشور را ندارد.

وی با اشاره به زیاده‌خواهی طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای گفت: این زیاده خواهی نیز به این دلیل است که آقایان یک سری موارد را داوطلبانه انجام داده‌اند. وقتی طرف مقابل شما شیطان اکبر، اسرائیل، اروپایی که به خاطر بیداری اسلامی از شما ضربه خورده و یا کشورهایی مرتجع منطقه هستند در مذاکرات می‌آیند به شما لیست می‌دهند که باید این 26 نفر را هم بازجویی و از مراکز نظامی نیز بازدید کنیم.

نادران در ادامه اظهار داشت: روز اولی که دولت سر کار آمد داوطلبانه گفت برخی مراکز هسته‌ای را تعطیل می‌کنیم دشمن نیز در ازای آن گفت ماهانه مقدار پولی از درآمدتان را به خودتان می‌دهیم.

وی گفت: تنها دستاوردی که آقای ظریف از این مذاکرات بیان می‌کند این است که طرف مقابل حق غنی سازی ما را به رسمیت شناخته است. این چه حقی است که طرف مقابل می‌گویند نمی‌توانید از آن استفاده کنید حتی تحقیق و توسعه‌ی ما را نیز می‌خواهند محدود کنند. علاوه بر این می‌گویند این توافق باید به تایید کنگره برسد آن هم بعد از بازرسی‌های آژانس، تعطیل شدن رآکتور اراک و بلاهایی که قرار است بر سر نطنز و فردو بیاید.

نادران تصریح کرد: بهتر است این استراتژی دولت تغییر کند و به سمت تولید داخل و اجرای اقتصاد مقاومتی برود. علاج مسایل اقتصادی و معیشتی مردم این است که دولت به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگردد. 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: این که می‌گویند این موضوع با رویکرد دولت در تقابل است پذیرفتنی نیست چرا که طبق قانون اساسی دولت ملزم به اجرای سیاست‌های کلی کشور است. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است و برای کمک به دولت در فرایند مذاکرات است اما دولت این ظرفیت را کنار گذاشته است. برای انجام یک کار اراده توانمندی و برنامه لازم است که با این مجموعه مدیران دولت نشدنی است.

نادران با بیان اینکه دو الگوی مدیریتی در اقتصاد ملی داریم، گفت:یک از این الگوها در حوزه هوا فضا، هسته‌ای و صنایع نظامی است و دیگری در حوزه نفتی است.

وی ادامه داد: در الگوی اولی باور کردیم که جز با اتکا به توان داخل کار پیش نخواهد رفت و به هر قیمت صنعت را بومی کرده‌ایم و امروز مدعی هستیم در نسل 8 سانتریفیوژها تحقیق و توسعه انجام دهیم اما این راهبرد در صنعت نفت کشور هیچ گاه عملی نشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زنگنه هیچ گاه اعتقاد نداشت که باید ظرفیت داخل را سر کار بیاورد گفت: اگر فقط تکنولوژی وارد کنیم و ظرفیت داخل را به کار نگیریم، در این استراتژی تحقیق و توسعه هیچ جایی پیدا نمی‌کند.

نادران گفت: به آقای زنگنه گفتم کنسرسیومی از اساتید، محققان و دانشجویان حوزه نفتی تشکیل شده است و از این ظرفیت استفاده کنید اما اینگونه نشد و زنگنه بعد از دو سال فاز 12 پارس جنوبی را در شرایطی افتتاح کرد که حدود 80 درصد آن برای دوران تحریم و دولت گذشته است.

وی در پایان با بیان اینکه ما تکنولوژی را داریم اما برای انتقال نمونه آزمایشگاهی به صنعت، حمایت و سرمایه می‌خواهیم گفت سخن ما با مدیران دولتی این است که ظرفیت داخل کشور را نمی‌بینند و تنها می‌گویند باید تحریم‌ها برداشته شود تا تکنولوژی وارد شود.

منبع: فارس

ارسال نظرات
پر بیننده ها