بیماری فشارخون در مراحل اولیه علامت خاصی نداشته و در بیشتر موارد فرد زمانی متوجه بیماری می شود که کار به جاهای باریک کشیده شده باشد.
کد خبر: ۸۵۲۰۹۴۰
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، صادق حضرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، گفت: تنها تعداد اندکی از مبتلایان به فشارخون بالا، در همان مراحل اولیه دچار سردردهای گنگ، سرگیجه و یا خون دماغ می شوند اما در بیشتر موارد این علایم زمانی ایجاد می شود که فشارخون تا حد زیادی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: از هر پنج نفر بزرگسال یک نفر به این بیماری مبتلاست و حدود یک میلیارد نفر در جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند که سالانه نه میلیون نفر از این تعداد به دنبال عوارض قلبی عروقی بیماری جان خود را از دست می دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با بیان اینکه در 90 تا 95 درصد موارد علت قطعی بیماری مشخص نیست، افزود: علت پنج تا 10 درصد فشار خون بالا بیماریهای زمینه ای مانند بیماری کلیوی، تومورهای غده فوق کلیوی و بیماریهای مادرزادی است.
وی سن، نژاد، سابقه خانوادگی، اضافه وزن، کم تحرکی، استعمال دخانیات و الکل، مصرف بیش از حد سدیم، استفاده کمتر از پتاسیم، استرس، کلسترول بالا، دیابت، بیماریهای کلیوی، وقفه تنفسی حین خواب و حاملگی را از جمله عوامل موثر بر افزایش فشار خون دانست.
این مسئول با تاکید بر اینکه افزایش فشار وارد بر دیواره داخلی شریان ها سبب آسیب به آن و همچنین عضو مربوطه می شود، بیان کرد: تصلب شرائین، سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و کلیوی، پارگی عروق شبکیه چشم از عوارض فشار خون بالا است. همچنین این بیماری می تواند سوخت و ساز بدن را دچار مشکل کرده و بر فرایند تفکر، حافظه و یادگیری هم اثر گذارد و سبب زوال عقل شود.
وی خاطر نشان کرد: بیماری فشارخون بیماری نیست که یک باره قابل درمان باشد بلکه تا آخر عمر نیاز به مراقبت و توجه داشته و علاوه بر مصرف دارو فرد مبتلا باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهد.
حضرتی توصیه کرد: مبتلایان باید تغذیه شان را اصلاح کنند و بیشتر از میوه، سبزی، حبوبات، مواد غذایی سبوس دار، لبنیات کم چرب و پتاسیم استفاده کرده و مصرف نمک و چربی را به حداقل برسانند.
وی همچنین کاهش وزن، تنش زادیی، مصرف نکردن دخانیات، کنترل مرتب فشارخون، مصرف به موقع داروها و مراجعه دوره ای به پزشک را برای این بیماران ضروری برشمرد.

بخور نخورهای فشار خون

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: برخی موادغذایی می توانند به طور طبیعی فشارخون را پایین آورند که کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ آن، تره فرنگی، سویا، گوجه فرنگی، گریپ فروت و لیموترش از جمله این مواد هستند که توصیه می شود در مورد مصرف گریپ فروت با پزشک معالج مشورت شود چرا که این میوه سبب افزایش غلظت برخی داروهای فشارخون می شود.
وی مصرف موز، آناناس، زردآلو، انجیر، هلو، انگور، آلو، سیب زمینی، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، و انواع سبزیجات و حبوبات را به دلیل دارا بودن پتاسیم سفارش کرد و افزود: این افراد برای طعم دادن به غذا می توانند به جای نمک از گلپر، آویشن، نعناع خشک و کنجد استفاده کنند.
حضرتی با توصیه به استفاده از مواد لبنی کم چرب، بیان کرد: در بین گوشتها ماهی بهترین انتخاب بوده و مصرف غذاهای آماده، نوشابه، سوسیس و کالباس، چیپس، تنقلات شور، ماهی دودی یا کنسرو شده، انواع سس ها باید محدود شود.
وی اظهار کرد: نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه های کولادار سبب افزایش فشارخون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شده و به جای آنها انواع چای و دم کردنی های گیاهی و یا دوغ کم نمک استفاده شود.

ارسال نظرات