خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۲۰۹۵۹
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، «بانک مرکزی به جای تمرکز روی پروژه‌های بزرگ و هزینه و زمان‌بر از جمله طرح تحول نظام بانکی توجه خود را به سوی راحت‌ترین اقدام یعنی کاهش نرخ سود بانکی معطوف کرده است غافل از اینکه چنین مصوبه و اقدامی به هیچ عنوان فتح‌الفتوحی به حساب نمی‌آید.»
روزنامه دولتی شهروند با انتشار این تحلیل نوشت: بانک مرکزی به جای چنین ژست‌هایی باید به سراغ طرح‌های بزرگ و زمان‌بری مانند تحول نظام بانکی برود که تاثیرات ماندگاری خواهد داشت. با این همه متولی بازار رسمی به سراغ طرح و اقدامی رفته که هیچ بازاری را جز بازار اجاره مسکن  تحت تاثیر قرار نداده است. به این ترتیب با کاهش نرخ سود، صاحبان ملک و مسکن به این دلیل که سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها دیگر سودی ندارد علاقه‌ای هم به دریافت ودیعه از خود نشان نمی‌دهند و به جای آن دنبال اجاره بهای بیشتر هستند. نتیجه اینکه بانک مرکزی با چنین اقدامی به جای تاثیرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی تنها اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه را تحت فشار مضاعف قرار داده است.
شهروند با تصریح بر ارتکاب تخلفات مختلف از سوی بانک‌ها نوشت: بانک‌ها در تجربه  قبلی کاهش نرخ سود نشان دادند که وقتی پای حفظ سهم‌شان از جذب نقدینگی مردم به میان می‌آید مایل به یک قدم عقب‌نشینی هم نیستند. این بار هم که خود بانک‌ها دست پیش را گرفتند و لیست پیشنهادات خود را به شورای پول و اعتبار فرستادند. معلوم نیست تا چه اندازه به تعهدات‌شان پایبند خواهند بود. به شعب بانک‌ها که مراجعه می‌‌کنی خبر مهم، تغییر قراردادها با سپرده‌گذاران با شرایط جدید است. اما به وضوح می‌توان دید که آنها کماکان تلاش می‌کنند سپرده‌گذارانشان را مجاب کنند که راه حلی برای افزایش میزان سودشان پیدا خواهد شد. این راه حل را هم بانک مرکزی پیش پای آنها گذاشت. بعد از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود، این بانک بخشنامه مکملی هم به دست زیرمجموعه‌های خود رساند که براساس آن دست بانک‌ها در تعیین سود سپرده‌های روزشمار بازگذاشته شد. به عبارت دیگر آنها می‌توانند روی نرخ حداکثری 20 درصدی با هم رقابت کنند یعنی کف تعیین شده را کنار بگذارند و به سراغ سقف نرخ تعیین شده بروند با این اوصاف این پرسش اساسی پیش می‌آید که چه میزان از تصمیم بانک مرکزی تلاش برای واقعی کردن نرخ سود است و چه میزان از آن نوعی ژست اقتصادی است.
این روزنامه در ادامه یکی از نشانه‌های خطا بودن تصمیم در کاهش نرخ سود بانکی به شیوه فعلی را ادامه رکود در بازار سرمایه دانست و افزود: بازار سرمایه، سهامداران و حتی متولیان این بازار بر این باور بودند که کاهش نرخ سود بانکی رونق  را دوباره به بورس باز خواهد گرداند.
اما در عالم واقع آن طور نشد که انتظار می‌‌رفت. این در حالی است که بازار پول رقیب سنتی بازار سرمایه به شمار می‌رود. بنابراین کاهش بازده یکی از بازارها کسب و کار در بازار دیگر را رونق می‌دهد با این حال اگر چه نرخ سود بانکی کاهش یافت اما در بورس تهران آب از آب تکان نخورد و شاخص کل هم به روند نزولی خود ادامه داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها