یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بسیج؛
ما می گوییم سود بانکی رباست و ربا هم حرام است بنابراین اصلا نباید وارد آن شد مگر در صورت شراکت واقعی، ولی وقتی سود ثابت گذاشته می شود به ربا نزدیک تر است و یا حداقل در آن شبهه ربا وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۲۱۰۲۱
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

علیرضا معینی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرگزاری بسیج با بیان اینکه از دو زاویه می توان به کاهش نرخ سود بانکی نگاه کرد گفت: اول اینکه آیا اصلا اساس سود بانکی به این شکلی که جریان دارد درست است یا خیر؟

وی ادامه داد: کشور ما یک کشور اسلامی است و نباید الگوهای غربی را در آن پیاده کنیم، این گونه که میزان سود کاملا مشخص باشد، اشتباه است به این علت که سرمایه ها را از تولید دور می کند و به سمت واردات و دلالی سوق می دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این خیلی روشن است که اگر تولیدی زیر 20 ، 25 درصد سود داشته باشد، کسی وارد آن نمی شود در حالیکه سود تولید در خیلی از مواقع بسیار کمتر از این حرف هاست، بنابراین اگر سرمایه را به سمت دلالی، واردات و مشاغل کاذب ببرند و یا حداقل هیچ کاری هم که نکنند و این سرمایه را در بانک بگذارند درآمد بیشتری خواهند داشت، در هر صورت این سرمایه به سمت کار تولیدی نمی رود و تولید هم خود به خود رونق نمی گیرد.

معینی خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که کاهش سود بانکی سرمایه ها را به سمت بازار کاذب بکشاند منتها دولت نباید تنها یک مکانیزم داشته باشد بلکه باید مکانیزم های متعددی را به کار گیرد، مثلا اگر کسی وارد مشاغل کاذب شد، دولت باید برای او یک سری مالیات های خاص بگذارد، در واقع باید کسی را که صرفا به دنبال خرید و فروش ملک و سفته بازی های آن چنانی است را با یک سری مکانیزم کنترل کنند تا دیگر کسی وارد آن نشود، چه اشکالی دارد؟  اگر کسی شغلش این هست باید به قیمت واقعی سودی که می برد، بالای 60، 70 درصد آن را به دولت بپردازد، اگر این اتفاق بیفتد خودبه خود دیگر کسی وارد این مشاغل نمی شود ولی متاسفانه این کار صورت نمی گیرد، وقتی این کار را انجام ندهیم سرمایه همین جور رهاست، قانونی جدی نداریم،قیمت ها هم که کنترل نمی شود، خب این گونه هم هرکس هر کاری که دوست داشت می تواند انجام دهد.

 وی در ادامه تاکید کرد: البته این که بگوییم اگر سود بانکی کاهش پیدا کند صرفا همه به سمت مشاغل کاذب می روند هم درست نیست، از یک طرف هم می تواند کار تولیدی رونق بگیرد، به هر حال اگر دولت همزمان بتواند سفته بازی و مشاغل کاذب را کنترل کند قطعا با کاهش سود بانکی تولید رونق می گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اذعان کرد: باید بگویم کمتر کشوری را پیدا می کنید که سود بانکی آنان به اندازه ما بالا باشد، سود بانکی آن کشورهایی که به آنها صنعتی می گویند هم گاهی اوقات در حد یک یا حتی نیم درصد است آن هم در شرایط خاص وگرنه همون را هم در خیلی از مبالغ پایین نمی دهند، سود این کشورها در حد یک، دو، نیم و چند دهم درصد است.

معینی عنوان کرد: ما که اصلا می گوییم سود بانکی رباست و ربا هم حرام است بنابراین اصلا نباید وارد آن شد مگر در صورت شراکت واقعی، اگر شراکت واقعی باشد، آن زمان دیگر بانک ها در هر جایی سرمایه گذاری نمی کنند، بلکه تنها در جایی که می دانند تولید هست و بازدهی وجود دارد، ورود می کنند، همچنین دیگر وام های بدون کنترل نمی دهند، در واقع اگر بانکداری ما به شراکت واقعی برسد خوب است ولی وقتی سود ثابت گذاشته می شود به ربا نزدیک تر است و یا حداقل در آن شبهه ربا وجود دارد و این موضوع هم برای تولید زیانبار است و هم برکت را از کار اقتصادی جامعه می برد. 

ارسال نظرات